- 395
- 1000
- 1000
- 1000
اربعین و همراهی با اهل بیت علیهمالسلام، 4 (پایان)
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «اربعین و همراهی با اهل بیت علیهمالسلام» جلسه چهارم: جایگاه محبت و حس حضور، سال 1403
موردی که ما را به حقیقتمان نزدیک میکند، باعث میشود راحت کارِ خوب انجام بدهیم، و یکی از ثمرات آن هم همین زیارت اربعین است، که خیلی هم مهم است که جامعه به سمت این موضوع برود «محبّت» است.
وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد براحتی به میل او عمل میکند، بدون دردسر و سختی این کار را میکند.
وقتی مرد و زنی میخواهند تازه با یکدیگر ازدواج کنند، اگر مرد ترسو هم باشد، وقتی همسر خود را بیرون میبرد شجاع میشود. اگر خسیس هم باشد، براحتی برای همسر خود خرید میکند و سخاوتمند میشود.
محبّت ما را به سمت کمالِ انسانی میبرد، محبّت خیلی کارها میکند. حال این محبّتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین که بیداد میکند.
روز قیامت درجهبندی ما به محبّت ما به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بستگی دارد، هر کسی محبّت بیشتری دارد، طبعاً رفتار او در این دنیا متفاوت است و در آن قیامت هم درجهبندی او متفاوت است.
چون شب آخر جلسه است و من در این چند جلسه نتوانستم فضیلت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بگویم، یک فضیلت را اینجا عرض میکنم که در این صحرا یادگاری بماند؛ اگر روز قیامت به محضر امیرالمؤمنین صلوات الله علیه رسیدیم بگوییم ما در بیابان هم فضیلتِ تو را گفتیم و شنیدیم، خستگی ما با گفتن و شنیدن از فضیلت تو در میرود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در خیبر با یک تیر همزمان دو نشان زد. خیبر جنگ با یهودیها بود، از طرفی هم در سپاه اسلام منافق زیاد بود، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواست هم جبههی نفاق را بزند، هم جبههی یهود را. درواقع پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یک عملیات ایذایی کرد، عملیات ایذایی یعنی عملیاتی که اصلی نیست، برای اینکه عملیات اصلی موفق بشود، یک عملیاتِ حواسپرتکن میگذارند که یا دشمن خودش را لو بدهد، یا منافق فاش بشود، یا حواس دشمن پرت بشود.
ان شاء الله خدای متعال شهدا را رحمت کند، مثلاً میخواهند در جبههی جنوب بجنگند، در غرب یک عملیات کوچک میکنند که دشمن به سمت آنجا برود، تا در جنوب عملیات موفق داشته باشند. معمولاً عملیاتهای ایذایی شکست میخورد، شکستی که از قبل پیشبینی میشده است، آن هم برای این بود که جنگ و عملیات اصلی شکست نخورد. البته همه برای کشتههای عملیات ایذایی ناراحت میشوند، ولی میدانند که این موقفی برای پیروزی اصلی است.
مانند اینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جنگ جمل فرمود یک نفر بلند شود قرآن بخواند، آنها به او تیراندازی میکنند.
میتوانست یک نفر بگوید یا امیرالمؤمنین! چرا این کار را کنیم؟ اینها بیش از هفتصد نفر را کشتهاند که شما لشگر آوردهاید، شما حمله کنید.
حضرت میدانند بیش از هفتصد نفر را کشتهاند، ولی آن کسی که در جبههی جمل ایستاده است و مردم خیال میکردند مادرِ مهربانِ مؤمنین است، باید خودش را لو میداد.
موردی که ما را به حقیقتمان نزدیک میکند، باعث میشود راحت کارِ خوب انجام بدهیم، و یکی از ثمرات آن هم همین زیارت اربعین است، که خیلی هم مهم است که جامعه به سمت این موضوع برود «محبّت» است.
وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد براحتی به میل او عمل میکند، بدون دردسر و سختی این کار را میکند.
وقتی مرد و زنی میخواهند تازه با یکدیگر ازدواج کنند، اگر مرد ترسو هم باشد، وقتی همسر خود را بیرون میبرد شجاع میشود. اگر خسیس هم باشد، براحتی برای همسر خود خرید میکند و سخاوتمند میشود.
محبّت ما را به سمت کمالِ انسانی میبرد، محبّت خیلی کارها میکند. حال این محبّتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین که بیداد میکند.
روز قیامت درجهبندی ما به محبّت ما به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بستگی دارد، هر کسی محبّت بیشتری دارد، طبعاً رفتار او در این دنیا متفاوت است و در آن قیامت هم درجهبندی او متفاوت است.
چون شب آخر جلسه است و من در این چند جلسه نتوانستم فضیلت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بگویم، یک فضیلت را اینجا عرض میکنم که در این صحرا یادگاری بماند؛ اگر روز قیامت به محضر امیرالمؤمنین صلوات الله علیه رسیدیم بگوییم ما در بیابان هم فضیلتِ تو را گفتیم و شنیدیم، خستگی ما با گفتن و شنیدن از فضیلت تو در میرود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در خیبر با یک تیر همزمان دو نشان زد. خیبر جنگ با یهودیها بود، از طرفی هم در سپاه اسلام منافق زیاد بود، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواست هم جبههی نفاق را بزند، هم جبههی یهود را. درواقع پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یک عملیات ایذایی کرد، عملیات ایذایی یعنی عملیاتی که اصلی نیست، برای اینکه عملیات اصلی موفق بشود، یک عملیاتِ حواسپرتکن میگذارند که یا دشمن خودش را لو بدهد، یا منافق فاش بشود، یا حواس دشمن پرت بشود.
ان شاء الله خدای متعال شهدا را رحمت کند، مثلاً میخواهند در جبههی جنوب بجنگند، در غرب یک عملیات کوچک میکنند که دشمن به سمت آنجا برود، تا در جنوب عملیات موفق داشته باشند. معمولاً عملیاتهای ایذایی شکست میخورد، شکستی که از قبل پیشبینی میشده است، آن هم برای این بود که جنگ و عملیات اصلی شکست نخورد. البته همه برای کشتههای عملیات ایذایی ناراحت میشوند، ولی میدانند که این موقفی برای پیروزی اصلی است.
مانند اینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در جنگ جمل فرمود یک نفر بلند شود قرآن بخواند، آنها به او تیراندازی میکنند.
میتوانست یک نفر بگوید یا امیرالمؤمنین! چرا این کار را کنیم؟ اینها بیش از هفتصد نفر را کشتهاند که شما لشگر آوردهاید، شما حمله کنید.
حضرت میدانند بیش از هفتصد نفر را کشتهاند، ولی آن کسی که در جبههی جمل ایستاده است و مردم خیال میکردند مادرِ مهربانِ مؤمنین است، باید خودش را لو میداد.
تاکنون نظری ثبت نشده است