- 48
- 1000
- 1000
- 1000
تحلیل تاریخی واقعه کربلا، 8
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تحلیل تاریخی واقعه کربلا»، جلسه هشتم، سال 1403
وقتی میخواهیم حرکتِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را تحلیل کنیم، اولاً میدانیم که نمیتوانیم همهی بواطن و همهی سطوح عالیهی آن را بیان کنیم، ثانیاً برای تحلیل سیرهی معصوم مقدّماتی لازم است. نمیشود هیچ امامی را بر امام دیگر حاکم کرد، همه مانند هم حجّت هستند و همه به امر خدا عمل میکنند، و اینطور نیست که ما بتوانیم حدس بزنیم که حتماً امامی میخواهد فلان کار خاص را انجام دهد. بسیاری از ائمهی ما در قیامهای مردم بر علیه بنی امیّه و بنی عباس نقشآفرینی گسترده و جدّی نکردند، این موضوع بر خلاف توقعی بود که خیلیها داشتند. آن کسانی که نمیفهمیدند امامان ما را به نستجیربالله دنیاخواهی و عافیتطلبی متّهم میکردند.
امام هدایت میکند و آن چیزی که در آن لحظه مهمترین کار برای امّت است را انجام میدهد، در آن کارهای اصلی خود خیلی هم به این موضوع کار ندارد که مردم چه میگویند، همهی کارهای اصلی امام طبق دستور حضرت حق است.
بعد به خدمت شما عرض کردیم که همهی ائمهی ما دو کارویژهی جدّی دارند؛ یکی توجّه به «اهل البیت» است، اهل البیت همه چیزِ ما در هدایت هستند. دوم هم بیان فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و دست ما را در دستِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه گذاشتن.
این توجّه به اهل البیت علیهم صلوات الله که طبیعت آن ولایتمداری و شدّت محبّت است، یک نتیجه هم دارد که شدّت بغض نسبت به دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است.
در جلساتی بصورت مفصل توضیح دادهایم که این بغض اصالت ندارد، این حبّ است که اصالت دارد. منتها نتیجهی طبیعیِ حبّ شدید نسبت به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، بیزاری شدید از دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، یعنی آن بغض بر اساس حبّ است. حبّ هر چیزی طبیعتاً بغضِ ضدّ آن را دارد.
ائمهی ما شروع کردند که اهل البیت را به جامعه برگردانند، چون جامعه فراموش کرده بود که اهل البیت دارد، یعنی طوری زندگی میکردند که گویی اهل البیتی در عالم نیست.
ما در این جلسات خیلی تلاش داریم که بتوانیم در حد ده جلسه، گوشهای از این سیرهی سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را عرض کنیم.
ما در دوران و زندگی خودمان هم گاهی کار خودمان را میکنیم، نه اینکه به سراغ سیرهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین برویم، منتها در این جلسات بنا ندارم رفتار دینداری خودمان را نقد و بررسی کنم؛ اما اگر عزیزان به این بحثها توجّه کنند، به زندگی امروز ما ربط دارد.
وقتی میخواهیم حرکتِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را تحلیل کنیم، اولاً میدانیم که نمیتوانیم همهی بواطن و همهی سطوح عالیهی آن را بیان کنیم، ثانیاً برای تحلیل سیرهی معصوم مقدّماتی لازم است. نمیشود هیچ امامی را بر امام دیگر حاکم کرد، همه مانند هم حجّت هستند و همه به امر خدا عمل میکنند، و اینطور نیست که ما بتوانیم حدس بزنیم که حتماً امامی میخواهد فلان کار خاص را انجام دهد. بسیاری از ائمهی ما در قیامهای مردم بر علیه بنی امیّه و بنی عباس نقشآفرینی گسترده و جدّی نکردند، این موضوع بر خلاف توقعی بود که خیلیها داشتند. آن کسانی که نمیفهمیدند امامان ما را به نستجیربالله دنیاخواهی و عافیتطلبی متّهم میکردند.
امام هدایت میکند و آن چیزی که در آن لحظه مهمترین کار برای امّت است را انجام میدهد، در آن کارهای اصلی خود خیلی هم به این موضوع کار ندارد که مردم چه میگویند، همهی کارهای اصلی امام طبق دستور حضرت حق است.
بعد به خدمت شما عرض کردیم که همهی ائمهی ما دو کارویژهی جدّی دارند؛ یکی توجّه به «اهل البیت» است، اهل البیت همه چیزِ ما در هدایت هستند. دوم هم بیان فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و دست ما را در دستِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه گذاشتن.
این توجّه به اهل البیت علیهم صلوات الله که طبیعت آن ولایتمداری و شدّت محبّت است، یک نتیجه هم دارد که شدّت بغض نسبت به دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است.
در جلساتی بصورت مفصل توضیح دادهایم که این بغض اصالت ندارد، این حبّ است که اصالت دارد. منتها نتیجهی طبیعیِ حبّ شدید نسبت به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، بیزاری شدید از دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، یعنی آن بغض بر اساس حبّ است. حبّ هر چیزی طبیعتاً بغضِ ضدّ آن را دارد.
ائمهی ما شروع کردند که اهل البیت را به جامعه برگردانند، چون جامعه فراموش کرده بود که اهل البیت دارد، یعنی طوری زندگی میکردند که گویی اهل البیتی در عالم نیست.
ما در این جلسات خیلی تلاش داریم که بتوانیم در حد ده جلسه، گوشهای از این سیرهی سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را عرض کنیم.
ما در دوران و زندگی خودمان هم گاهی کار خودمان را میکنیم، نه اینکه به سراغ سیرهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین برویم، منتها در این جلسات بنا ندارم رفتار دینداری خودمان را نقد و بررسی کنم؛ اما اگر عزیزان به این بحثها توجّه کنند، به زندگی امروز ما ربط دارد.
تاکنون نظری ثبت نشده است