- 90
- 1000
- 1000
- 1000
تحلیل تاریخی واقعه کربلا، 5
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تحلیل تاریخی واقعه کربلا»، جلسه پنجم، سال 1403
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای اینکه ما هدایت شویم، ما را به دو جا ارجاع دادند، که این دو جا، در واقع یکجاست، چون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند که این دو از هم جدا نمیشوند، امکان اخذ یکی و نفی دیگری نیست، یا هر دو، یا هیچکدام؛ کتاب خدا و اهل بیت پیغمبر.
اگر بخواهم خیلی مختصر عرض کنم میگویم ممکن است کسانی بگویند ما به کتاب خدا عمل میکنیم، اما کتاب خدا بدون حضور و هدایت و تمسّک به امام معصوم، همان چیزی است که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در صفین فرمود به آن تیر بزنید، یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «إِنَّ مِنْکُمْ مَنْ یُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِیلِ اَلْقُرْآنِ کَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِیلِهِ» من جنگیدم تا اثبات کنم این قرآن کتاب خداست و نازل شده است، بعد از من باید یک نفر بجنگد که کدام تفسیر درست است.
همهی مذاهب اسلامی و همهی گروهها و فرقهها و نحلههای فکری میگویند ما پیرو قرآن هستیم، آن کسی که قائل به جبر است به قرآن استناد میکند، آن کسی که قائل به تفویض است به قرآن استناد میکند، شیعیان که قائل به امری مابین جبر و تفویض هستند به قرآن استناد میکنند، همه دَم از قرآن میزنند، گاهی هم اینها ضد و نقیض است، یک نفر میگوید خدا جسم دارد، چون قرآن میگوید؛ دیگری میگوید خدا جسم ندارد، چون قرآن میگوید!
برای همین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود باید بعد از من یک نفر بجنگد که کدام تفسیر از قرآن صحیح است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با هر کسی که میجنگید، عدّهای مسلمان بودند، طرف مقابل هم کافر بودند. اما زمان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هر دو طرف ادعا میکنند که ما مسلمان هستیم، بلکه ادّعای قربة الی الله بودن فعل خود را هم دارند!
بدترین کارِ عالم را انجام میدهند که قتلِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، ادّعای قربة الی الله و حکم خدا دارند! یزید و عبیدالله زیاد هم آیه خواند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای اینکه ما هدایت شویم، ما را به دو جا ارجاع دادند، که این دو جا، در واقع یکجاست، چون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند که این دو از هم جدا نمیشوند، امکان اخذ یکی و نفی دیگری نیست، یا هر دو، یا هیچکدام؛ کتاب خدا و اهل بیت پیغمبر.
اگر بخواهم خیلی مختصر عرض کنم میگویم ممکن است کسانی بگویند ما به کتاب خدا عمل میکنیم، اما کتاب خدا بدون حضور و هدایت و تمسّک به امام معصوم، همان چیزی است که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در صفین فرمود به آن تیر بزنید، یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «إِنَّ مِنْکُمْ مَنْ یُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِیلِ اَلْقُرْآنِ کَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِیلِهِ» من جنگیدم تا اثبات کنم این قرآن کتاب خداست و نازل شده است، بعد از من باید یک نفر بجنگد که کدام تفسیر درست است.
همهی مذاهب اسلامی و همهی گروهها و فرقهها و نحلههای فکری میگویند ما پیرو قرآن هستیم، آن کسی که قائل به جبر است به قرآن استناد میکند، آن کسی که قائل به تفویض است به قرآن استناد میکند، شیعیان که قائل به امری مابین جبر و تفویض هستند به قرآن استناد میکنند، همه دَم از قرآن میزنند، گاهی هم اینها ضد و نقیض است، یک نفر میگوید خدا جسم دارد، چون قرآن میگوید؛ دیگری میگوید خدا جسم ندارد، چون قرآن میگوید!
برای همین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود باید بعد از من یک نفر بجنگد که کدام تفسیر از قرآن صحیح است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با هر کسی که میجنگید، عدّهای مسلمان بودند، طرف مقابل هم کافر بودند. اما زمان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هر دو طرف ادعا میکنند که ما مسلمان هستیم، بلکه ادّعای قربة الی الله بودن فعل خود را هم دارند!
بدترین کارِ عالم را انجام میدهند که قتلِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، ادّعای قربة الی الله و حکم خدا دارند! یزید و عبیدالله زیاد هم آیه خواند.
تاکنون نظری ثبت نشده است