- 87
- 1000
- 1000
- 1000
تحلیل تاریخی واقعه کربلا، 6
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تحلیل تاریخی واقعه کربلا»، جلسه ششم، سال 1403
برای شناخت ماهیتِ نهضتِ سیّدالشّهداء علیه الصلاة والسلام باید اول ببینیم کار حضرت نظامی است یا فرهنگی است یا تبلیغی است یا جنگ است. مراحل اولیهی نهضتِ سیّدالشّهداء علیه الصلاة والسلام تبلیغی است، مانند بقیهی امامان. اولین قدم هم «معرّفی جایگاه اهل بیت» است، یعنی برگرداندنِ مردم به ریلِ اطاعت از اهل بیت است. تا زمانی که مردم متوجّه نشوند که باید از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین اطاعت کنند، عملاً هدایت نشدهاند و در گمراهی بسر میبرند، و کار اصلی امام هدایت است.
کار امام هدایت است، همانطور که کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هدایت است، معمولاً کسانی که خواستهاند نهضتِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را تحلیل کنند، یک زاویه و بُعد و جمله را دیدهاند، یا یک جمله را دیدهاند و بیش از آن چیزی که باید، معنا کردهاند.
مثلاً «هیهات منا الذلّة» سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را دیدهاند، اما سیّدالشّهداء صلوات الله علیه این «هیهات منا الذلّة» را سال اول امامت خود نفرموده است، همیشه امام عزیز است و همیشه امام ذلیل نیست، اما آنجایی که میخواستند حضرت را ملزم کنند که یا اسیر شو تا دست تو را ببیندیم، یا بجنگی؛ یعنی روزهای پایانی سیّدالشّهداء صلوات الله علیه در کربلا، آنجا فرمود: «أَلاَ وَ إِنَّ اَلدَّعِیَّ اِبْنَ اَلدَّعِیِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اِثْنَتَیْنِ بَیْنَ اَلسَّلَّةِ وَ اَلذِّلَّةِ» میخواهد مرا مجبور به انتخاب کند «هَیْهَاتَ مِنَّا اَلذِّلَّةُ». این جمله برای چند روز قبل از شهادت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، اینطور نیست که بگوییم امام حسین علیه الصلاة والسلام از اول آمادهی جنگ شده است.
مهمتر از جنگ برای امام، اول کار اصلی خودش هست که هدایت است.
برای شناخت ماهیتِ نهضتِ سیّدالشّهداء علیه الصلاة والسلام باید اول ببینیم کار حضرت نظامی است یا فرهنگی است یا تبلیغی است یا جنگ است. مراحل اولیهی نهضتِ سیّدالشّهداء علیه الصلاة والسلام تبلیغی است، مانند بقیهی امامان. اولین قدم هم «معرّفی جایگاه اهل بیت» است، یعنی برگرداندنِ مردم به ریلِ اطاعت از اهل بیت است. تا زمانی که مردم متوجّه نشوند که باید از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین اطاعت کنند، عملاً هدایت نشدهاند و در گمراهی بسر میبرند، و کار اصلی امام هدایت است.
کار امام هدایت است، همانطور که کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هدایت است، معمولاً کسانی که خواستهاند نهضتِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را تحلیل کنند، یک زاویه و بُعد و جمله را دیدهاند، یا یک جمله را دیدهاند و بیش از آن چیزی که باید، معنا کردهاند.
مثلاً «هیهات منا الذلّة» سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را دیدهاند، اما سیّدالشّهداء صلوات الله علیه این «هیهات منا الذلّة» را سال اول امامت خود نفرموده است، همیشه امام عزیز است و همیشه امام ذلیل نیست، اما آنجایی که میخواستند حضرت را ملزم کنند که یا اسیر شو تا دست تو را ببیندیم، یا بجنگی؛ یعنی روزهای پایانی سیّدالشّهداء صلوات الله علیه در کربلا، آنجا فرمود: «أَلاَ وَ إِنَّ اَلدَّعِیَّ اِبْنَ اَلدَّعِیِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اِثْنَتَیْنِ بَیْنَ اَلسَّلَّةِ وَ اَلذِّلَّةِ» میخواهد مرا مجبور به انتخاب کند «هَیْهَاتَ مِنَّا اَلذِّلَّةُ». این جمله برای چند روز قبل از شهادت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، اینطور نیست که بگوییم امام حسین علیه الصلاة والسلام از اول آمادهی جنگ شده است.
مهمتر از جنگ برای امام، اول کار اصلی خودش هست که هدایت است.
تاکنون نظری ثبت نشده است