- 1138
- 1000
- 1000
- 1000
کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟، فصل دوم، جلسه بیست و چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟»، فصل دوم، جلسه بیست و چهارم، سال 1402
ما با حقیقتِ واقعهی عاشورا یا هر حقیقتِ تاریخی، بصورتِ مستقیم در ارتباط نیستیم، آن واقعه از طریق «روایتِ ما از آن واقعه» در ذهن ما تصویر میسازد. اینکه روایت ما از کربلا چیست، روایت ما از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه چیست، ما را ردهبندی میکند و معرفت اشخاص با یکدیگر تفاوت پیدا میکند.
الحمدلله ربّ العالمین شیعیان علی رغم مشکلاتی که هست و کمبودهایی که بواسطهی غیبت حضرت حجّت صلوات الله علیه احساس میکنند، تصویرشان از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه یک منجیِ نجاتبخش است، در بسیاری از موارد گرچه تصویرمان از ان حقیقتِ بزرگ کوچک است، اما بنظر میرسد که ان شاء الله با واقعیتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه تناسب و تطابق دارد، گرچه کوچک است.
اتفاق بدی که هست این است که در فضای جهان اسلام، حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه یک محبوبیتِ حداقلیِ فی الجملهی همراه با تعارف دارد، بجهت اینکه تصویر ذهنی مسلمین را خراب کردهاند، کاری کردهاند که نشود حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را الگو قرار داد. ظاهر امر این است که عموم جهان اسلام در این زمینه مقصّر نیستیم، شاید ما در ضعفِ تبلیغ مقصّر باشیم، ولی آنها شاید مقصّر نباشند.
یعنی شاید از بدو تولّد تا لحظهی مرگ به ذهنشان خطور نکند که چنین بلایی بر سر فکرشان آمده باشد، چه بسا احتمال هم ندهند. از آنطرف هم ما خبری ایجاد نمیکنیم، معارضی تولید نمیکنیم که آنها بخواهند احتمال بدهند. همین عزاداری که ما انجام میدهیم، بالاخره سر و صدای آن در اقطار عالم میپیچد و بالاخره آنها روی این موضوع فکر میکنند.
در همین چند ماه آینده، کنگرههایی در کشورهای افریقایی راجع به کربلا هست، یکی از اصلیترین موضوعات آن «عزاداری» و «مظلومیت حسین علیه السلام» است. مظلومیتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه یک مسئلهی است که برای ما از اوضحِ واضحات است، ولی برای آنها اینطور نیست. ممکن است همه این کلمهی سادهی «مظلومیت» را متوجّه نباشند و نپذیرند.
ما با حقیقتِ واقعهی عاشورا یا هر حقیقتِ تاریخی، بصورتِ مستقیم در ارتباط نیستیم، آن واقعه از طریق «روایتِ ما از آن واقعه» در ذهن ما تصویر میسازد. اینکه روایت ما از کربلا چیست، روایت ما از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه چیست، ما را ردهبندی میکند و معرفت اشخاص با یکدیگر تفاوت پیدا میکند.
الحمدلله ربّ العالمین شیعیان علی رغم مشکلاتی که هست و کمبودهایی که بواسطهی غیبت حضرت حجّت صلوات الله علیه احساس میکنند، تصویرشان از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه یک منجیِ نجاتبخش است، در بسیاری از موارد گرچه تصویرمان از ان حقیقتِ بزرگ کوچک است، اما بنظر میرسد که ان شاء الله با واقعیتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه تناسب و تطابق دارد، گرچه کوچک است.
اتفاق بدی که هست این است که در فضای جهان اسلام، حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه یک محبوبیتِ حداقلیِ فی الجملهی همراه با تعارف دارد، بجهت اینکه تصویر ذهنی مسلمین را خراب کردهاند، کاری کردهاند که نشود حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را الگو قرار داد. ظاهر امر این است که عموم جهان اسلام در این زمینه مقصّر نیستیم، شاید ما در ضعفِ تبلیغ مقصّر باشیم، ولی آنها شاید مقصّر نباشند.
یعنی شاید از بدو تولّد تا لحظهی مرگ به ذهنشان خطور نکند که چنین بلایی بر سر فکرشان آمده باشد، چه بسا احتمال هم ندهند. از آنطرف هم ما خبری ایجاد نمیکنیم، معارضی تولید نمیکنیم که آنها بخواهند احتمال بدهند. همین عزاداری که ما انجام میدهیم، بالاخره سر و صدای آن در اقطار عالم میپیچد و بالاخره آنها روی این موضوع فکر میکنند.
در همین چند ماه آینده، کنگرههایی در کشورهای افریقایی راجع به کربلا هست، یکی از اصلیترین موضوعات آن «عزاداری» و «مظلومیت حسین علیه السلام» است. مظلومیتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه یک مسئلهی است که برای ما از اوضحِ واضحات است، ولی برای آنها اینطور نیست. ممکن است همه این کلمهی سادهی «مظلومیت» را متوجّه نباشند و نپذیرند.
کاربر مهمان