- 13
- 1000
- 1000
- 1000
سیره تربیتی حضرت موسی علیه السلام، 5
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «سیره تربیتی حضرت موسی علیه السلام»، جلسه پنجم: نظام سلطه و اراده الهی، سال 1404
تا چند جلسه گذشته ما فاصله بین حضرت یوسف(س) تا حضرت موسی را بیان کردیم، چه فرهنگ انتظاری که بنیان گذاری شد و چه تشابهی با دوران ما دارد را در این چند جلسه به صورت اختصار بیان کردیم، از امروز وارد جریان ولادت حضرت موسی میشویم و به فال نیک میگیریم که جریان ولادت حضرت موسی را با جریان انقلاب اسلامی و از آن برخوردار میشویم. جریان ولادت حضرت موسی(ع) یک عقبهی مهمی دارد که مردم اصل مسأله را میدانند، ما قصدمان فقط قصه نیست، نکات توحیدی و سیره تربیتی که در این جریان پیش آمده مقصود ماست. اینها نکتههایی است که از قبل قصه به عنوان سیره تربیتی استفاده میشود لذا بحث حضرت موسی هم از همین نگاه به عنوان یک نگاه تربیتی و توحیدی است. جریان موسی(ع) بعد از بشارتی که یوسف داده بود که منتظر منجی باشند در بین بنی اسرائیل این خبر زبان به زبان میچرخید و منتقل میشد به زمانی بعد زمانی که منتظر باشند که کسی برای اینها منجی قیام خواهد کرد که آن منجی با آن مشخصات است و منتظر بودند. نزدیک ولادت موسی(ع) با توجه به زمانی که از ابتدا گفته شده بود، انتظار و پچپچها بیشتر شده بود. این شدت پچ پچها و اسراری که در گوش هم میگفتند، یواش یواش جریان فرعون را هم حساس کرد و جواسیسی را گماشت تا ببیند محور این جریانات چیست. کم کم فهمیدند که جریان ظهور نزدیک شده و اینها دارند حالت آماده شدن برای استقبال از منجیشان را پیدا میکنند، لذا آنها را هم حساس کرد.
نکته دیگر اینکه فرعون خواب دید که آتشی از بیت المقدس به مصر میآید و این آتش بر خانههای مصریان فرود میآید، برخلاف بنی اسرائیلی که آنجا ساکن بودند خانههای آنها در امان است و این آتش بر خانههای مصریان فرود آمد و این خواب را با کائنان و معبران وقتی مطرح کرد، گفتند: این خواب دلالت بر این دارد که کسی خواهد آمد که ریشه مصریان با آمدن او کنده خواهد شد. نکته سوم این بود که کاهنان مصر در نگاه به کواکب و نجوم احساس کردند تغییراتی در حال روی دادن است و نشان از تولد و به دنیا آمدن کودکی میکند که این کودک بنیان فرعون را بر باد خواهد داد. این سه نکته باعث شد اگر فرعون شک در یکی داشت، وقتی سه نکته با هم شد، هم خواب خودش و هم پچ پچهای و اسرار درونی بنی اسرائیل یک عزم جدی پیدا کرد برای اینکه یک تصمیم جدی در رابطه با بنی اسرائیل بگیرد. تعبیری که قرآن کریم دارد این هست که با کشتن پسرانی که به دنیا میآمدند خواست تصمیم خود را محقر کند که این فرزند به دنیا نیاید و یا اگر حامله هستند پس از حمل این از دنیا برود یا تفارق بین زن و شوهرها بیاندازد و نگذارد نطفه این فرزند بسته شود. یک سری دستورالعملها و قوانینی صادر کرد و قابلههای زیادی را همراه با گماشتههایی بالای سر این قابلهها قرار داد تا این وضع شکل بگیرد و کنترل بر موسی داشته باشند.
تا چند جلسه گذشته ما فاصله بین حضرت یوسف(س) تا حضرت موسی را بیان کردیم، چه فرهنگ انتظاری که بنیان گذاری شد و چه تشابهی با دوران ما دارد را در این چند جلسه به صورت اختصار بیان کردیم، از امروز وارد جریان ولادت حضرت موسی میشویم و به فال نیک میگیریم که جریان ولادت حضرت موسی را با جریان انقلاب اسلامی و از آن برخوردار میشویم. جریان ولادت حضرت موسی(ع) یک عقبهی مهمی دارد که مردم اصل مسأله را میدانند، ما قصدمان فقط قصه نیست، نکات توحیدی و سیره تربیتی که در این جریان پیش آمده مقصود ماست. اینها نکتههایی است که از قبل قصه به عنوان سیره تربیتی استفاده میشود لذا بحث حضرت موسی هم از همین نگاه به عنوان یک نگاه تربیتی و توحیدی است. جریان موسی(ع) بعد از بشارتی که یوسف داده بود که منتظر منجی باشند در بین بنی اسرائیل این خبر زبان به زبان میچرخید و منتقل میشد به زمانی بعد زمانی که منتظر باشند که کسی برای اینها منجی قیام خواهد کرد که آن منجی با آن مشخصات است و منتظر بودند. نزدیک ولادت موسی(ع) با توجه به زمانی که از ابتدا گفته شده بود، انتظار و پچپچها بیشتر شده بود. این شدت پچ پچها و اسراری که در گوش هم میگفتند، یواش یواش جریان فرعون را هم حساس کرد و جواسیسی را گماشت تا ببیند محور این جریانات چیست. کم کم فهمیدند که جریان ظهور نزدیک شده و اینها دارند حالت آماده شدن برای استقبال از منجیشان را پیدا میکنند، لذا آنها را هم حساس کرد.
نکته دیگر اینکه فرعون خواب دید که آتشی از بیت المقدس به مصر میآید و این آتش بر خانههای مصریان فرود میآید، برخلاف بنی اسرائیلی که آنجا ساکن بودند خانههای آنها در امان است و این آتش بر خانههای مصریان فرود آمد و این خواب را با کائنان و معبران وقتی مطرح کرد، گفتند: این خواب دلالت بر این دارد که کسی خواهد آمد که ریشه مصریان با آمدن او کنده خواهد شد. نکته سوم این بود که کاهنان مصر در نگاه به کواکب و نجوم احساس کردند تغییراتی در حال روی دادن است و نشان از تولد و به دنیا آمدن کودکی میکند که این کودک بنیان فرعون را بر باد خواهد داد. این سه نکته باعث شد اگر فرعون شک در یکی داشت، وقتی سه نکته با هم شد، هم خواب خودش و هم پچ پچهای و اسرار درونی بنی اسرائیل یک عزم جدی پیدا کرد برای اینکه یک تصمیم جدی در رابطه با بنی اسرائیل بگیرد. تعبیری که قرآن کریم دارد این هست که با کشتن پسرانی که به دنیا میآمدند خواست تصمیم خود را محقر کند که این فرزند به دنیا نیاید و یا اگر حامله هستند پس از حمل این از دنیا برود یا تفارق بین زن و شوهرها بیاندازد و نگذارد نطفه این فرزند بسته شود. یک سری دستورالعملها و قوانینی صادر کرد و قابلههای زیادی را همراه با گماشتههایی بالای سر این قابلهها قرار داد تا این وضع شکل بگیرد و کنترل بر موسی داشته باشند.


تاکنون نظری ثبت نشده است