- 24
- 1000
- 1000
- 1000
سیره تربیتی حضرت موسی علیه السلام، 2
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «سیره تربیتی حضرت موسی علیه السلام»، جلسه دوم: جریان بنی اسرائیل و امت ختمی مرتب، سال 1404
وقایعی که خدای سبحان برای هر امتی پیش میآورد، این وقایع دنباله خود یک زنجیرههایی را دارد که با هم آن حادثه را تکمیل میکند و به جامعیت میرساند، منتهی اگر هر امتی در آن واقعه زودتر به آن جامعیت و نتیجه برسند، میبینید وقایع هم در راستای همان قرار میگیرد و اگر کوتاهی صورت بگیرد ممکن است آسیب تلقی شود. لذا هر حادثهای پیش میآید، هر نعمتی که خدا میدهد در کنارش ممکن است حوادثی هم رخ بدهد. ممکن است شیرین یا تلخ باشد، ممکن است در راستای آن واقع باشد و رحمت باشد و اگر کوتاهی صورت بگیرد ممکن است به نعمت و آسیب تبدیل شود. از خدا میخواهیم به برکت حضرت زهرا همه وقایع را به رحمت خود و علاقهای که به مؤمنین دارند، بارها در روایت فرمودند: ما ارواح شما و بوهای شما را دوست داریم و به تک تک شما حواسمان هست. انشاءالله این مملکتی که در همه جهان ادعای تبعیت دارد و پرچم اهلبیت در این کشور به اهتزاز درآمده، ادعای تبعیت از حضرات را داریم، دلمان میخواهد. انشاءالله به برکت خودشان حوادث شیرین و تلخ را برای ما رحمت قرار بدهند و مورد رحمت حضرات قرار بگیریم و اگر حوادث تلخی است به همه عزیزانی که عزیز از دست دادند صبر عنایت کند. وقتی ما هم میشنویم احساس میکنیم فرزندان و برادران و اطرافیان ما بودند. ما هم سختی این حادثه را درک میکنیم. از خدا میخواهیم بتوانیم این امتحانات را بفهمیم و درست بیرون بیاییم و شیطان در این امتحانها دخالت نکند.
از حضرت موسی(ع) اذن میگیریم وارد زندگی و حیات الهی ایشان شویم و بهره ببریم. یک بحث مهمی که در روایات خیلی به این موضوع اشاره شده این است که جریان بنی اسرائیل ویژگی خاصی برای امت ختمی دارد به خصوص بنی اسرائیل. همه انبیاء و اقوامشان این خصوصیت را دارند و این روایت به صورت عام آمده است اما در بنی اسرائیل تعبیر این است که از پیغمبر اکرم که امام باقر نقل میکنند، این است که «والذّى نفسى بیده» قسم به کسی که جانم در دست اوست، تمام سنن قبل تکرار خواهد شد تا اینکه شما از آن تجربیات استفاده کنید. به خصوص سنت بنی اسرائیل، یعنی جریان بنی اسرائیل که یک دورانی حاکمیت پیدا کردند و بعد سختیها پیش آمد و بعد در دوران انتظار قرار گرفتند و بعد به قیام منجیشان منتهی شد، تمام وقایع گویی یک نمایش و رزمایشی از آنچه در امت ختمی محقق میشود یک آمادگی ایجاد شده تا استعداد امتهای بعدی برای مرتبه بالاتر محقق شود. توجه ما به جریان بنی اسرائیل یک واقع امروزی و به روز است.
گفتیم که بعد از اینکه جریان حضرت ابراهیم و جریان آتش پیش آمد، دو نسل در حضرت ابراهیم شکل گرفت، یکی از طریق حضرت اسماعیل و یکی از طریق حضرت اسحاق، این دو نسل در طول تاریخ در دو مکان، حضرت اسماعیل به حجاز آمد و این قسمت را با یک خفایی، یعنی دوران انبیای بنی اسرائیل و نوادگان حضرت اسماعیل یک دوران خفایی است که آشکار نیست و در تاریخ نقل زیادی در موردش نیست اما انبیاء بنی اسرائیل که فرزندان حضرت یعقوب بودند و حضرت یعقوب هم فرزند اسحاق بود، در آن دوره آشکار بودند. در طول دوران حضرت ابراهیم تا حضرت موسی و عیسی انبیای بنی اسرائیل آشکار بودند اما انبیای اسماعیلی در یک خفایی بودند لذا آن دوران، دوران خفا بود. دوران آمادگی و آماده شدن برای یک سرنوشت عظیم است. این ذخیره الهی بود که در یک قسمتی از عالم که همین قسمت غرب آسیا میشود، عراق و شام و اردن و ایران و این قسمتها انبیای بنی اسرائیلی حضور داشتند و مدفنهایشان در این کشورها کم نیست.
وقایعی که خدای سبحان برای هر امتی پیش میآورد، این وقایع دنباله خود یک زنجیرههایی را دارد که با هم آن حادثه را تکمیل میکند و به جامعیت میرساند، منتهی اگر هر امتی در آن واقعه زودتر به آن جامعیت و نتیجه برسند، میبینید وقایع هم در راستای همان قرار میگیرد و اگر کوتاهی صورت بگیرد ممکن است آسیب تلقی شود. لذا هر حادثهای پیش میآید، هر نعمتی که خدا میدهد در کنارش ممکن است حوادثی هم رخ بدهد. ممکن است شیرین یا تلخ باشد، ممکن است در راستای آن واقع باشد و رحمت باشد و اگر کوتاهی صورت بگیرد ممکن است به نعمت و آسیب تبدیل شود. از خدا میخواهیم به برکت حضرت زهرا همه وقایع را به رحمت خود و علاقهای که به مؤمنین دارند، بارها در روایت فرمودند: ما ارواح شما و بوهای شما را دوست داریم و به تک تک شما حواسمان هست. انشاءالله این مملکتی که در همه جهان ادعای تبعیت دارد و پرچم اهلبیت در این کشور به اهتزاز درآمده، ادعای تبعیت از حضرات را داریم، دلمان میخواهد. انشاءالله به برکت خودشان حوادث شیرین و تلخ را برای ما رحمت قرار بدهند و مورد رحمت حضرات قرار بگیریم و اگر حوادث تلخی است به همه عزیزانی که عزیز از دست دادند صبر عنایت کند. وقتی ما هم میشنویم احساس میکنیم فرزندان و برادران و اطرافیان ما بودند. ما هم سختی این حادثه را درک میکنیم. از خدا میخواهیم بتوانیم این امتحانات را بفهمیم و درست بیرون بیاییم و شیطان در این امتحانها دخالت نکند.
از حضرت موسی(ع) اذن میگیریم وارد زندگی و حیات الهی ایشان شویم و بهره ببریم. یک بحث مهمی که در روایات خیلی به این موضوع اشاره شده این است که جریان بنی اسرائیل ویژگی خاصی برای امت ختمی دارد به خصوص بنی اسرائیل. همه انبیاء و اقوامشان این خصوصیت را دارند و این روایت به صورت عام آمده است اما در بنی اسرائیل تعبیر این است که از پیغمبر اکرم که امام باقر نقل میکنند، این است که «والذّى نفسى بیده» قسم به کسی که جانم در دست اوست، تمام سنن قبل تکرار خواهد شد تا اینکه شما از آن تجربیات استفاده کنید. به خصوص سنت بنی اسرائیل، یعنی جریان بنی اسرائیل که یک دورانی حاکمیت پیدا کردند و بعد سختیها پیش آمد و بعد در دوران انتظار قرار گرفتند و بعد به قیام منجیشان منتهی شد، تمام وقایع گویی یک نمایش و رزمایشی از آنچه در امت ختمی محقق میشود یک آمادگی ایجاد شده تا استعداد امتهای بعدی برای مرتبه بالاتر محقق شود. توجه ما به جریان بنی اسرائیل یک واقع امروزی و به روز است.
گفتیم که بعد از اینکه جریان حضرت ابراهیم و جریان آتش پیش آمد، دو نسل در حضرت ابراهیم شکل گرفت، یکی از طریق حضرت اسماعیل و یکی از طریق حضرت اسحاق، این دو نسل در طول تاریخ در دو مکان، حضرت اسماعیل به حجاز آمد و این قسمت را با یک خفایی، یعنی دوران انبیای بنی اسرائیل و نوادگان حضرت اسماعیل یک دوران خفایی است که آشکار نیست و در تاریخ نقل زیادی در موردش نیست اما انبیاء بنی اسرائیل که فرزندان حضرت یعقوب بودند و حضرت یعقوب هم فرزند اسحاق بود، در آن دوره آشکار بودند. در طول دوران حضرت ابراهیم تا حضرت موسی و عیسی انبیای بنی اسرائیل آشکار بودند اما انبیای اسماعیلی در یک خفایی بودند لذا آن دوران، دوران خفا بود. دوران آمادگی و آماده شدن برای یک سرنوشت عظیم است. این ذخیره الهی بود که در یک قسمتی از عالم که همین قسمت غرب آسیا میشود، عراق و شام و اردن و ایران و این قسمتها انبیای بنی اسرائیلی حضور داشتند و مدفنهایشان در این کشورها کم نیست.


تاکنون نظری ثبت نشده است