display result search
منو
باتلاق حسد، 2

باتلاق حسد، 2

  • 1 تعداد قطعات
  • 51 دقیقه مدت قطعه
  • 31 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «باتلاق حسد»، جلسه دوم: درمان حسد، سال 1404

حسد میل به از بین بردن یک کمال توهّمی است، یعنی من نمی­توانم وجود یک کمال توهّمی در شما را تحمّل کنم.
چرا «توهّمی»؟
گاهی کمالی در شما هست، مثلاً صفای باطن، علم، اخلاق، پول دارید و من نمی­توانم آن را تحمل کنم، همین­ها هم خیلی با یکدیگر تفاوت دارند، مثلاً علم و پول با هم تفاوت دارند، علم به ذات ما نزدیک است، ولی پول عارضی است؛ می­توانند پول مرا سرقت کنند اما نمی­توانند علم مرا سرقت کنند. البته با پول می­توان کار خیر کرد، می­شود به کربلا رفت، می­شود به فقیری کمک کرد، می­شود زن و بچه را خوشحال کرد؛ اما گاهی این کمال «کمال» هم نیست، مثلاً کسی خیلی فحاش است، دوست او این عمل را بزرگی می­بیند و نمی­تواند همین موضوع را هم تحمل کند و دوست دارد طرف مقابل این ویژگی را نداشته باشد.
درواقع حسد یک خساستِ مضاعفی است، یعنی من نمی­توانم تحمل کنم کسی چیزی را به شخص دیگری بدهد!
یا مثلاً نام کسی را در یک لیست انتخاباتی می­نویسند و فکر می­کنند این کمالی است، بعد مدام به او حسادت می­ورزند، حال که ممکن است با قرار دادن نام آن شخص در آن لیست، او را جهنمی کرده باشند.

نوعاً سیاست­ها جهنمی هستند، سیاستِ سالمِ باپدر و مادر خیلی به ندرت است. این موضوع آنقدر خطر بزرگی است که آن عالمانی که می­گفتند منبر را به سیاست آلوده نکنید، منظورشان این خطر بود، یعنی آنقدر خطر دارد که آن را رها کنید. وگرنه اگر کسی بتواند در مسیر امیرالمؤمنین صلوات الله علیه قدم بردارد یا بخواهد اصلاح یک امّت کند که یک عاقل نمی­گوید این کار بد است. منتها آنقدر نوعاً در این موضوع دروغ و حسد و غیبت و تهمت و… جدی است که از ترس می­گفتند رها کنید.
حال اسم طرف را در یک لیست قرار داده­اند، به این کار هم حسادت می­کنند! این که کمال نیست، بلکه باید ببینیم آن کسی که نامش در آن لیست رفت، اگر رأی آورد، باید دید که پول تبلیغات را از کجا آورده بود، بعد نسبت به چه کسانی وامدار است، آیا درست عمل می­کند یا نه، آیا از عهده­ی این موضوع برمی­آید یا نه، آیا خدمت می­کند یا نه؛ اگر همه­ی این­ها را طی کرد یک کمال رخ داده است، اینجا هم نباید به این شخص حسادت کرد.
گاهی طرف قبل از این حرف­ها، با پول حرام تبلیغ کرده است، زد و بند دروغ کرده است، مرتکب حرام شده است، غیبت کرده است و تهمت زده است، به جایی راه پیدا کرده است و مسئولیتی بدست آورده است و خرابکاری کرده است و در آنجا هم ترک فعل کرده است و فساد رخ داده است؛ این­ها که حسادت ندارد! جهنمِ کسی که حسادت ندارد.
برای همین در بحث حسد می­گویند که حسود به دنبال این است که یک کمال توهمی را از کسی بگیرند، که آن موضوع یا کمال است و یا توهم کمال است، اما شخص حسود نمی­تواند تحمل کند.
این یک بیماری است، آدمی که سعه صدر ندارد، به بیماری حسد دچار می­شود و نمی­تواند تحمل کند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 51:58

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن