display result search
منو
تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور، 1

تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور، 1

  • 1 تعداد قطعات
  • 50 دقیقه مدت قطعه
  • 7 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور"، جلسه اول: امت سازی انبیا برای ظهور، سال 1404


همه انبیا و رسولان الهی جزء منتظران ظهور حضرت هستند و تلاش می کردند برای تحقق ظهور حضرت به خصوص رسول الهی اونایی که ماموریت در عالم داشتند تلاش می کردند که امت تاریخی انبیا رو به سمت ظهور حرکت بدهند. هیچ پیغمبری نبوده، که در ماموریت خودش نسبتی با امام زمان علیه السلام نداشته باشد، کما اینکه در روایات کافی شریف است محور کل انبیا وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم هستند. بعد انبیا اولی العظم و بعد رسول هستند. کاری هم که انبیا می کنند یک کار بیشتر نیست، یک مسیر رو در عالم دنبال می کنن یک مسیر رو در عالم باز کردن یک راه رو گشودن و یک مسیر رو انبیا در عالم باز می کردن و اونم مسیر توحید بوده، لذا همه انبیا ماموریتشون اقامه توحید بوده است. یک کاری در عالم باید محقق بشه و به دست سلسله انبیا به تدریج محقق شده با تمام پیچیدگی هایی که داره غایت همه انبیا هم در این دنیا و عصر ظهور این است که این مسیر منتهی می شه به عصر ظهور و بعد هم رجعت و قیامت، لذا هیچ پیغمبری نبوده که مسیرش، مسیر منتهی به ظهور نباشه. این تلاشی که انبیا در تحقق عصر ظهور می کردند، یکی این بوده که همه ی انبیا مراقبت می کردند و مومنینی رو تربیت می کردند و بعد هم مراقبت می کردند که این مومنین اسیر دست کفار و منافقین نشوند و تحت تاثیر اون ها قرار نگیرند و فرهنگ منافقین و کفار بر اون ها نفوذ نکنه چون کار همه کفار و مستکبرین در طول تاریخ اینجوری بوده که یه فرهنگی رو بسط می دادن انتشار می دادن و سعی می کردن همه انسان ها رو تحت اون تعالیم و فرهنگ خودشون قرار بدن. انبیا یک مراقبه ای می کردن که امت خودشون استحاله در امت کفار نشن. در قرآن خدای متعال این دستور رو اینجوری به پیامبر گرامی می فرماید: مراقبت کنید امت شما تابع کفار و منافقین نشن و برای اینکه این اتفاق نیفته یک جهاد بزرگی باید انجام بگیره که حضرت وارد اون جهاد کبیر شدن برای اینکه مومنین منحل در جامعه کفار نشن. انبیا همه در مسیر ظهور حرکت می کردن امت واحده ای رو ساختن و موعود اون ها اصل ظهور بوده و همه ی انبیا هم متعهد بودن به این امر. خیلی جاها انبیا بر سر همین حرف وارد یه میدان درگیری بزرگ می شدن وقتی زیر بار کفار نمی رفتن و می خواستن یه جامعه دیگه ای به پا بکنن طبیعتا با یک درگیری مستمری روبرو می شدن. اینم رکن دوم که جامعه منتظر انسان، منتظر انسانی است که هم مراقبه می کند که تحت تاثیر و نفوذ دشمن قرار نگیره هم طبیعی است که در این مسیر وارد یک درگیری مستمری می شد و بعد هم یه امتی می ساختن دیگه امتی که به تعبیر قرآن امتی هستند که از دعوت انبیا هم اطاعت می کردند و دنباله روی می کردند. در این مسیری که انبیا گشودن به سوی خدای متعال، مقصدش خداست. همه ی کسانی که با انبیا راه می افتن و می شنوند و با همه وجود اطاعت می کنند سخنشون می گفتند مقصد تویی تو این راه ما نیاز به مغفرت تو داریم بدون تو نمی شه راه رو بریم ولو اینکه ما اهل طاعتیم ولی این مسیر مسیر بزرگی است، در این مسیر بزرگ ما نیاز به غفران و مغفرت الهی داریم. تو این مسیر بزرگ رسیدن به اون مقصد با این مقدورات و این زحمت ها ممکن نیست. این مسیر مسیر دشواریست مسیر به سود خدای متعال هست ما تو این مسیر دچار خطا و نسیان می شیم. گاهی انسان یه جوری قدم برمی داره که بارها رو شونه اش سنگین می شه امت حضرت امتی هستند که از خدا اینجوری می خواهند: خدایا تو ببخش این هایی که راه افتادن و با همه وجود دنبال نبی اکرم دارن حرکت می کنن به سمت ظهور. این مسیر مسیر دشواری است این مسیر مسیر سنگینی است عنایت بکنید این امتی که به دنبال نبی اکرم راه افتاده همه انبیا رو قبول کرده مسیر انبیا رو داره طی می کنه به سمت ظهور و به سمت قله های عالم این امت سخنش با خدای متعال اینه که ما تو این مسیر تو برداشتن این بار تکلیف بزرگ دچار خطا و نسیان می شیم خدا یه زمین خوردگی هاییست که ممکنه موجب بشه بارها رو پیش ما سنگین بشه خدایا تو با نبی اکرم وقتی ما تو عالم داریم سیر می کنیم بارها رو بردار عنایت کردید مسیر وقتی به سمت اصل ظهور این ها لوازم شه عنایت کنید معنای این درخواست که مومنین از خدا امتحان می کند این نیست که خدایا ما نمی خواهیم به قله ها برسیم ما هم دوست داریم به قله ها برسیم یه جوری نیست که بگن خدای این بار سنگی رو دوش مامان نمی خواهیم مهم وسط میدان همین وسط راه برا ما کافیه نه اینا می خوان به سمت ها حرکت کنند ولی سخنشون اینه که خدایا ما به سمت قله حرکت می کنیم تو سبک ما رو برسون سبک بال سیرمون بده خدایا ما دچار خطا می شیم دچار نسیان می شیم . سرمایه حرکت یک امت به سمت اون قله هایی است که وجود مقدس نبی اکرم و انبیا برای ما در نظر گرفتند خدایا یه تقاضای دیگه اینجاست این مسیر حرکت با انبیا مسیر پر از دشمن است. این دشواری مال این نیست که خدای متعال می خواد سخت گیری کنه، برای رسیدن به توحید انسان می خواد موانع رو پشت سر بگذاره به خدای متعال برسه به لقا الله برسه رسیدن به این دوران احتیاج به یک امتحانات سخت دارد. این مسیر وسیله همراه با درگیری است. درسته به سمت اصل ظهور حرکت می کنه عصر لقا الله اون قله ای رو که انبیا به او توضیح به او وعده دادن و همه ما رو وعده دادن اون قله ای که نبی اکرم ما رو به او وعده داده اینه که ما رو به اصل لقاء الله می رسونه اگر ما با این پیغمبر حرکت کنیم می رسیم به دورانی که دوران لقاء الله هست. این دوران لقا الله هم یه مرحله اش مرحله ظهوره بالاترش تو رجعته بالاترش در قیامت یه اتفاقاتی می افته که عصر لقاء فراهم می شه از موانع کنار می ره حجاب ها کنار می ره یکی از حجاب هایی که کنار بوده دستگاه شیطانه. کل دستگاه شیطان برداشته می شه، اگه می خواید به لقا الله برسید یه دو قدم شما بردارید من شما رو می برم می رسونم. بنابراین ما یک عصر لقایی داریم که اون عصر حیات طی بحث عصر روشن شدن عالم است، حجبه اصل اصل درک توحید انسان ها به حقیقت نور امام راه پیدا می کنند که حقیقت نور امام همون عالم توحید و بادی توحید است. اگر کسی امام رو در مقام نورانیت شناخت این به حقیقت معرفت خدا رسیده اصل ظهور چنین عصری است اصلی است که انسان به نورانیت عالم نورانی به نور امام می شه همه با نور امام عالم رو می بینن با پرتو امام به عالم نگاه می کنن وقتی با نور امام به عالم نگاه کردی تمام عالم می شن آیات خدا. اگر هم از امام جدا شدی تمام عالم می شود عالم ظلمات و حجاب یه چنین دورانی در انتظار ماست. خدا وعده داده به تعبیر مثل علامه مجلسی علامه طباطبایی کثیری از آیات قیامت ناظر به بحث ظهورم هست اتفاقات عظیمی تو عالم می افته عالم عالم دیگری می شه بساط شیطان جمع می شه در روایات داره که دو تا وادی درست می شه دیگه دست اون ها به مومنین نمی رسه که ظلمت ایجاد کنند تاریکی ایجاد بکنند حجاب ایجاد بکنن این حجاب هایی که ما گرفتارش هستیم خیلی وقتا کارگاها خودش توجه هم نداره. بنابراین اصل ظهور اصل ملاقات با خداست عصر است که عالم روشن می شه نور امام تجلی می کنه همه با نور امامشون حرکت می کنن همه کلام امامشون رو می شنون همه ناظر به امامشون هستن در پرتو امامشون عالم رو می بینن این نکته مهمی است که انسان اگر با نور عالم رو ندید دچار تاریکی و ظلمت می شه حجاب پیدا می شه به هر طرف نگاه می کنی حجاببه وقتی انسان با نور امام عالم رو می بینه عالم روشن می شه و انسان موحد می شه حقیقت توحید به انسان داده می شه انسان به لقا الله می رسه گویا همه با خدا ملاقاتی دارن البته پیداست ما ملاقاتمون با خدای متعال از طریق امام هست انکن هم معرفتی به نورانی معرفت الله ما از طریق معرفت امام به ملاقات خدا می رسیم ما از طریق ملاقات امام خدا رو ملاقات می کنیم. پاداش توحید از نظر کسی که موحد شد به وجه خدا نگاه می کنه امام رضا فرمودند: درسته منتها مقصود از وجه الله حجج الهی است کسی موحد شد حقیقت چهره امام زمان رو اونجوری که هست می بینه. کسی امام زمان رو اونجوری که هست دید این ملاقات خداست نه اینکه امام خداست امام اسم اعظم خداست اعظم آیات خداست انسان اگر بتواند امام رو آنچنان که هست ببیند خدا را در پرتو امام ملاقات می کند لذا امام رضا فرمودند بهشتی ها هم اینکه گفته شده المومنین ینظرون الی فی منازل یا من منازل مومنین در منازلشون در بهشت مهمترین پاداشی که بهشون می دن اینه که رب خودشون رو می بینن ینظرون الیه امام رضا فرمودند ینظرون الی ینی از ورای حجاب نبی اکرم مقام هر کسی به اندازه ایمان خودش حقیقت نبی اکرم براش مکشوف می شه و در پرتو ملاقات با نبی اکرم خدا رو ملاقات می کنه قطع کردید اگر گفته شده اصل ظهور عصر القا اللهه، یعنی امام ظاهر می شود به حقیقت خودش. مومنین هم چشمی پیدا می کنند که می تونن امام رو در اون مقام ببینن. یه موقع انسان امیرالمومنین را در مقام جسمانیت می بینه، یه موقع در مقام نورانیت. سیر انسان با امام یه موقعی به جایی می رسه که امام رو در مقام نورانیتش می بینه، اون مشاهده امیرالمومنینی یه مشاهده دیگریست. اون مشاهده امیرالمومن مشاهده ایست که ان ما ولوم وجه الله اگر کسی به اینجا رسید، هر طرف نگاه کنه چهره امیرالمومنین رو می بینه که وجه الله و در پرتو مشاهده وجه الله خدا رو مشاهده می کنه. انسان وقتی می خواد خدا رو ببینه در آینه وجه الله می بینه. این حجاب برداشته نشده عصر ظهور اصلی است که این حجاب برداشته می شه، امام ظاهر می شه. در عالم وقتی امام ظاهر شد، آیات خدا در درون و بیرون انسان در بیرون و آفاق و در درون انسان به انسان ارائه می شه ووقتی آیات ارائه شد درون و بیرون جز آیات خدا ندیدی معلوم می شود که انه الحق همه این دوبینی هایی که ما داشتیم همه غفلت هایی که داشتیم همه حجاب هایی که بود می ره کنار پس یه چنین اتفاق مهمی می خواد بیفته. ظهور یعنی همه انبیا آمدن امت رو به این سمت هدایت می کردن یه امت سمیع و مطیعی درست کردن این امت سمی و مطیع به این سمت حرکت می کنن سمعا و طا غفران ربنا و الیک المسیر این مسیر مسیر حرکت امت به سمت ظهور به سمت رجعت به سمت قیامته هر چی به این مسیر حرکت می کنیم به دوران لقا الله نزدیک می شه. این عالم حیات در عالم ما ظاهر می شه ما به حیات طیبه می رسیم ما به دورانی می رسیم که نور امام در ما ظاهر می شه وهم الله یونون قلوب المومنین هم امام در بیرون تجلی می کنه. تمام این فتنه ها فتنه های پیش از ظهورند قبل از ظهور از دل این فتنه ها باید بگذرید اون امتی که سالم عبور می کنه به عصر الله می رسه. یه عده ادعای ایمان می کردند ما اینا رو آوردیم تو وادی امتحان های سخت مومن و منافق راستگو و دروغگو از هم جدا می شدن این امت هم همین طور که. امیرالمومنین فرمود: وقتی این آیه نازل شد ما می دونستیم ناظر به فتنه های بعد از رحلت حضرت وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رله بفرما غدیر اون دو زمانیست که پرده ها کنار رفته بنا شده امیرالمومنین تجلی کنن تو عالم امت با امیرالمومنین راه برن که راه رفتن با حضرت راه رفتن با نبی اکرمه درسته نفس نبی اکرم خلیفه نبی اکرم در امتن باب علم نبی اکرم من این باز شده به روی امت می شه با این امام دیگه راه بری ولی بر سر راهش امتحانات سختی است. از دل این فتنه ها بگذریم از دل این فتنه ها وقتی می خوای عبور کنی امتحان های سنگینی هست امت های قبلی هم مبتلا بودن از آیه بعد استفاده می شه که این امتحان ها کار به جایی می رسه که قدرت به حدی به دست دشمنان می رسه که خود دشمن دچار خطای محاسباتی می شه پس مسیر عالم به سمت ل الله به سمت ظهوره ما می ریم به سمت ظهور، یه چنین اصلیست هم ما زنده می شیم هم عالم زنده می شه هم ما از درون نورانی می شیم هم عالم نورانی می شه امام در عالم ظاهر می شه اون کلمه غیبی اون کلمه تامه غیبی خدا اون وجه الله در عالم ظاهر می شه مومنین با اون چشم با اون نورانیت با این وجه روبرو می شن عالم رو در پرتو نور امام می بینن همه چی می شه آیات به هر طرف نگاه می کنی ملاقات با خداست خودتو می بینی ملاقات با خود بیرون می بینی ملاقات با خداست چنین اصل مهمی است لذا یه مرحله از قیامت دیگه ولی بر سر راهش امتحان های سختی است. مسیر به سمت ظهور مسیریست که همه انبیا این مسیر همه منتظر بودن همه امت سازی می کردند. این مسیر قطعا به اون نتیجه می رسه و ما هم باید مجاهده کنیم این مجاهدت برا ما راه رو باز می کنه به سمت ظهور به سمت پیروزی به سمت قله های فتح.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 50:37

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن