- 47
- 1000
- 1000
- 1000
نکاتی از نامه 31 نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام، 11
سخنرانی حجت الاسلام محمدجواد نظافت با موضوع «نکاتی از نامه 31 نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام» جلسه یازدهم: ده دستور برای ارتباط با حقیقت خودمان، سال 1402
حضرت حدود ده دستور برای شیوهی ارتباط خودمان، با حقیقت خودمان، با قلب خودمان دادند. اولین این است «امارة قلبک بالذکر» دلت را با یاد خدا آباد کن. یعنی برای دل انسان حیات و ممات مطرح است، ظلمت و نورانیت مطرح مطرح است، عمران و خرابی مطرح است که حضرت میگویند دل با یاد خدا آباد میشود.
در اهمیت یاد خدا گفتیم که آنقدر اهمیت دارد که افراط ندارد. هرچه بیشتر، بهتر. اذکرواللّه ذکراً کثیرا. یک نکتهای که در رابطه با ذکر مطرح است، مداومت است. ما خیلی هنر کنیم در هنگام نماز یاد خدا هستیم. در هنگام تلاوت قرآن یاد خدا هستیم ولی حضرت فرمود «مداومة الذّکر قوت الارواح» یعنی خوراک قلب و روح ما، مداومت ذکر است. همچنان که جسم ما غذا نیاز دارد، تغذیه می خواهد، روح ما هم تغذیه میخواهم که یکی از آنها ذکر است -ذکر مدام. ذکر مدام ذکری است سازنده که منجر به عمل صالح هم میشود.
ذکر خدا فقط در مناسک مذهبی نیست بلکه همهی شئون زندگی. فی صلاتهم دائمون. چه کسی همیشه در نماز است؟ حقیقت نماز ذکر است. «أقم الصّلوة لذّکری» فلسفهی نماز، روح نماز، ذکر است. حال وقتی ما بیرون از نماز یاد خدا هستیم، بعد در نماز میتوانیم یاد خدا را داشته باشیم. چون ما بیرون از نماز یاد خدا رانداریم، در هنگام نماز هم سخت است یعنی نمیشود یکباره 180 درجه عوض شویم. لذا گفتند ذکر مدام داشته باشید.
آثاری برای ذکر گفتند. در یکی از خطبههای نهجالبلاغه امیرالمونین فرمود، «انّ اللّه تعالی جعل الذّکر جلاءً لِلقلوب» خدا ذکر را وسیلهی جلاء دل قرار داد. جلاء یعنی چه؟ یعنی تمیز شدن، چاک شدن. شیشیه را تمیز مینیم در فارسی میگوییم جلا پیدا کرد. در عربی همان جلاء است. جلاء للقلوب. دل تمیز میشود. «تَسمَعُ بهِ بَعدَ الوَقْرَ» فرمود وقتی دل جلا پیدا کرد، گوش بعد از اینکه سنگین است، شنوا میشود. گوش دل بعضی کر است، گوش دل بعضی سنگین است. این کری گوش دل
حضرت حدود ده دستور برای شیوهی ارتباط خودمان، با حقیقت خودمان، با قلب خودمان دادند. اولین این است «امارة قلبک بالذکر» دلت را با یاد خدا آباد کن. یعنی برای دل انسان حیات و ممات مطرح است، ظلمت و نورانیت مطرح مطرح است، عمران و خرابی مطرح است که حضرت میگویند دل با یاد خدا آباد میشود.
در اهمیت یاد خدا گفتیم که آنقدر اهمیت دارد که افراط ندارد. هرچه بیشتر، بهتر. اذکرواللّه ذکراً کثیرا. یک نکتهای که در رابطه با ذکر مطرح است، مداومت است. ما خیلی هنر کنیم در هنگام نماز یاد خدا هستیم. در هنگام تلاوت قرآن یاد خدا هستیم ولی حضرت فرمود «مداومة الذّکر قوت الارواح» یعنی خوراک قلب و روح ما، مداومت ذکر است. همچنان که جسم ما غذا نیاز دارد، تغذیه می خواهد، روح ما هم تغذیه میخواهم که یکی از آنها ذکر است -ذکر مدام. ذکر مدام ذکری است سازنده که منجر به عمل صالح هم میشود.
ذکر خدا فقط در مناسک مذهبی نیست بلکه همهی شئون زندگی. فی صلاتهم دائمون. چه کسی همیشه در نماز است؟ حقیقت نماز ذکر است. «أقم الصّلوة لذّکری» فلسفهی نماز، روح نماز، ذکر است. حال وقتی ما بیرون از نماز یاد خدا هستیم، بعد در نماز میتوانیم یاد خدا را داشته باشیم. چون ما بیرون از نماز یاد خدا رانداریم، در هنگام نماز هم سخت است یعنی نمیشود یکباره 180 درجه عوض شویم. لذا گفتند ذکر مدام داشته باشید.
آثاری برای ذکر گفتند. در یکی از خطبههای نهجالبلاغه امیرالمونین فرمود، «انّ اللّه تعالی جعل الذّکر جلاءً لِلقلوب» خدا ذکر را وسیلهی جلاء دل قرار داد. جلاء یعنی چه؟ یعنی تمیز شدن، چاک شدن. شیشیه را تمیز مینیم در فارسی میگوییم جلا پیدا کرد. در عربی همان جلاء است. جلاء للقلوب. دل تمیز میشود. «تَسمَعُ بهِ بَعدَ الوَقْرَ» فرمود وقتی دل جلا پیدا کرد، گوش بعد از اینکه سنگین است، شنوا میشود. گوش دل بعضی کر است، گوش دل بعضی سنگین است. این کری گوش دل
تاکنون نظری ثبت نشده است