- 47
- 1000
- 1000
- 1000
نکاتی از نامه 31 نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام، 10
سخنرانی حجت الاسلام محمدجواد نظافت با موضوع «نکاتی از نامه 31 نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام» جلسه دهم: نسبت تقوا با اخلاق، سال 1402
بحث ما نامه سی و یک به این جا رسیده بودیم که امیرالمومنین بعد از مقدمات اولین سفارش فرمود اوصیک بتولا، درستش را بخواهم بگویم تقوای الهی. در مورد تقوا مفصل توضیح دادیم و گفتیم تقوا دامنهاش گسترده است. هم تقوای سیاسی داریم، هم تقوای اقتصادی داریم، هم تقوای در میدان جنگ داریم، هم تقوا در اظهار نظر دینی و سیاسی، که با اطلاعات متقن باشد، هم تقوا در قضاوت کردن، این هم تقوا میخواهد که عقدهها و کینهها و اینها دخالت نکند، هم تقوا در حرف زدن،هم تقوا در سکوت کردن، سکوت نکردن، یک جاهایی باید سکوت کرد، یک جاهایی نباید سکوت کرد، این هم تقوا میخواهد، تقوا در مصرف بیت المال دامنهاش گسترده است، یک نکتة دیگر که هست، این است که نسبت تقوا و اخلاق،
ما دوگانهای به نام اخلاق و تقوا نداریم، از نظر امیرالمومنین در نهج البلاغه این است که حضرت فرمود التقی، رئیس الاخلاق، حکمت چهل و یک، تقوا، رئیس اخلاق است یعنی چه، یعنی تمام بحثهای اخلاقی در ذیل تقوا، تعریف میشود یعنی اگر از تقوا گفتیم، از اخلاق گفتیم، اگر از اخلاق اسلامیگفتید در حقیقت از تقوا گفتیم، این جوری نیست که بگوییم بر یکی تاکید میشود، بر دیگری تاکید نشود، ببینید، ما از طرفی پیامبر را به عنوان الگو میدانیم، خداوند متعال فرمود اسوة حسنه،از طرفی میفرماید انک لعلی خلق عظیم. یعنی نمیفرماید تقوای تو عظیم است میفرماید خلق تو عظیم است، از طرفی میفرماید پیامبر عبد است، عبد است یعنی چی، یعنی با تقوا است، عبودیت یعنی با تقوا دیگر، اگر کسی تقوا نداشته باشد، نمیتواند بنده خدا باشد، اینها با همدیگر منافاتی ندارد، یک خطبهای هست در نهج البلاغه به نام خطبة متقین، معروف است، خوب در آن خطبة متقین ما در آن میبینیم امیرالمومنین اوصاف متقین را میگویند ولی از اخلاقیات هم میگویند که حالا همین اخلاقیات ارتباطی مثلا دارد که شب متقین اگر نماز شب میخوانند، اگر تلاوت قرآن دارند، بعد فرمود اما النهار فعلما ابرار، اتقیا، روز که میشود فرمود اینها اهل حلم هستند، اهل حلم هستند یعنی چی، چه صفاتی در اخلاق از حلم بالاتر، دارند خصوصیات متقین را میگویند، بعد فرمود اینها اهل حلم هستند، یعنی شب که نماز شب میخوانند روز که نمیخوابند حلم هستند یعنی چی، یعنی میروند در اجتماع، با آدمهایی که بد برخورد میکنند برخورد شایسته دارند
بحث ما نامه سی و یک به این جا رسیده بودیم که امیرالمومنین بعد از مقدمات اولین سفارش فرمود اوصیک بتولا، درستش را بخواهم بگویم تقوای الهی. در مورد تقوا مفصل توضیح دادیم و گفتیم تقوا دامنهاش گسترده است. هم تقوای سیاسی داریم، هم تقوای اقتصادی داریم، هم تقوای در میدان جنگ داریم، هم تقوا در اظهار نظر دینی و سیاسی، که با اطلاعات متقن باشد، هم تقوا در قضاوت کردن، این هم تقوا میخواهد که عقدهها و کینهها و اینها دخالت نکند، هم تقوا در حرف زدن،هم تقوا در سکوت کردن، سکوت نکردن، یک جاهایی باید سکوت کرد، یک جاهایی نباید سکوت کرد، این هم تقوا میخواهد، تقوا در مصرف بیت المال دامنهاش گسترده است، یک نکتة دیگر که هست، این است که نسبت تقوا و اخلاق،
ما دوگانهای به نام اخلاق و تقوا نداریم، از نظر امیرالمومنین در نهج البلاغه این است که حضرت فرمود التقی، رئیس الاخلاق، حکمت چهل و یک، تقوا، رئیس اخلاق است یعنی چه، یعنی تمام بحثهای اخلاقی در ذیل تقوا، تعریف میشود یعنی اگر از تقوا گفتیم، از اخلاق گفتیم، اگر از اخلاق اسلامیگفتید در حقیقت از تقوا گفتیم، این جوری نیست که بگوییم بر یکی تاکید میشود، بر دیگری تاکید نشود، ببینید، ما از طرفی پیامبر را به عنوان الگو میدانیم، خداوند متعال فرمود اسوة حسنه،از طرفی میفرماید انک لعلی خلق عظیم. یعنی نمیفرماید تقوای تو عظیم است میفرماید خلق تو عظیم است، از طرفی میفرماید پیامبر عبد است، عبد است یعنی چی، یعنی با تقوا است، عبودیت یعنی با تقوا دیگر، اگر کسی تقوا نداشته باشد، نمیتواند بنده خدا باشد، اینها با همدیگر منافاتی ندارد، یک خطبهای هست در نهج البلاغه به نام خطبة متقین، معروف است، خوب در آن خطبة متقین ما در آن میبینیم امیرالمومنین اوصاف متقین را میگویند ولی از اخلاقیات هم میگویند که حالا همین اخلاقیات ارتباطی مثلا دارد که شب متقین اگر نماز شب میخوانند، اگر تلاوت قرآن دارند، بعد فرمود اما النهار فعلما ابرار، اتقیا، روز که میشود فرمود اینها اهل حلم هستند، اهل حلم هستند یعنی چی، چه صفاتی در اخلاق از حلم بالاتر، دارند خصوصیات متقین را میگویند، بعد فرمود اینها اهل حلم هستند، یعنی شب که نماز شب میخوانند روز که نمیخوابند حلم هستند یعنی چی، یعنی میروند در اجتماع، با آدمهایی که بد برخورد میکنند برخورد شایسته دارند
تاکنون نظری ثبت نشده است