- 34
- 1000
- 1000
- 1000
سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، 53
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام»، جلسه پنجاه و سوم: جنگ صفین و حَکَمیت، سال 1399
اگر کسی دقت کند در اتفاقات مهم تاریخی شباهت به هم ممکن است رخ دهند. یعنی یک جایی که حق واضح روشنی را به خاطر یک رقابتی، به خاطر یک حزب بازی، قبیلهگرایی، به خاطر مناسباتی، به خاطر منافع شخصی و گروهی منافع جامعه اسلامی را عدهای زیر پا بگذارند. ضرر بزنند، پیروزی را به شکست تبدیل کنند. شادی را به پشیمانی تبدیل کنند و روی خطای خودشان هم به لجاجت بایستند و مدام هم ضربه بزنند. خدا هم انشاءالله ما را از کسانی قرار بدهد که عبرت میگیریم و انشاءالله به مرور کم خطا میکنیم و رشد میکنیم. خیلی واقعه تلخی شد. در لحظه پیروزی سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام صدای توقف جنگ ... اگر توقف جنگ میشد و مضل، گمراه به سمت حق بر میگشت خیلی خوب بود. همیشه امیرالمؤمینین علیه السلام تلاش میکرد که جنگ زود شروع نشود، آغاز کننده نباشد، من چند جلسه است دارم تکرار میکنم چون به نظر من این از مهمترین مقاطع تاریخ است که بعد از شهادت عمار از نظر بنده حق مثل آفتاب سر ظهر روشن روشن واضح شد. هر ابهام و حرف و سخن و نمیدانستم و دنبال خون ریخته شده یک مظلومی بودیم و فکر میکردیم علی بن ابیطالب در قتلی دخالت دارد یا ندارد و اینها آن جا دیگر حجت تمام شد و از محدود جاهایی که بنده کمتر دیدیم یا الان فکر میکنم خاطر من نمیآید شخصیت قابل ملاحظهای از فرق مختلف اسلامی راجع به حدیث عمار که عمار در گروهی است که به حق دعوت میکنند و گروه مقابل فئه باغیه هستند. گروه ظالم هستند.
ما شیعیان سایر مسلمین را یک جور نمیبینیم. جمع زیادی از مسلمانان غیر شیعه حضرت زهرا سلام الله علیها را برترین انسان پس از رسول خدا در بین تمام مسلمین میدانند. چون ایشان بضعة الرسول است و میگویند بضعه پیامبر حکم خود پیامبر را دارد. میخواهم بگویم ما همه را به یک چشم نگاه نمیکنیم که اشتباه برداشت نشود تا یک گلهای کنم که این ماجرای ظلم به حکمیت همین جوری ادامه داشته است. گروهی در این سطح به فاطمه زهرا سلام الله علیها علاقه ندارند ولی در مجموع به حضرت زهرا محبت دارند. دختر پیامبر را از جهت تقوا، از جهت تقدس، از جهت عفاف، از جهت محبت عجیب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به او خیلی دوست میدارند. یک گروهی هم هستند که اینها کمتر هستند ولی متأسفانه نسبت به اهل بیت بغض دارند ولی کتمان میکنند. گاهی دم خروسی افشا میشود. یک عده هم هستند که دشمنی خود را با اهل بیت حتی کتمان نمیکنند فریاد میزنند، این گروه آخر جمعیت کمتری دارند، بسیار کمتر ولی هستند.
اگر کسی دقت کند در اتفاقات مهم تاریخی شباهت به هم ممکن است رخ دهند. یعنی یک جایی که حق واضح روشنی را به خاطر یک رقابتی، به خاطر یک حزب بازی، قبیلهگرایی، به خاطر مناسباتی، به خاطر منافع شخصی و گروهی منافع جامعه اسلامی را عدهای زیر پا بگذارند. ضرر بزنند، پیروزی را به شکست تبدیل کنند. شادی را به پشیمانی تبدیل کنند و روی خطای خودشان هم به لجاجت بایستند و مدام هم ضربه بزنند. خدا هم انشاءالله ما را از کسانی قرار بدهد که عبرت میگیریم و انشاءالله به مرور کم خطا میکنیم و رشد میکنیم. خیلی واقعه تلخی شد. در لحظه پیروزی سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام صدای توقف جنگ ... اگر توقف جنگ میشد و مضل، گمراه به سمت حق بر میگشت خیلی خوب بود. همیشه امیرالمؤمینین علیه السلام تلاش میکرد که جنگ زود شروع نشود، آغاز کننده نباشد، من چند جلسه است دارم تکرار میکنم چون به نظر من این از مهمترین مقاطع تاریخ است که بعد از شهادت عمار از نظر بنده حق مثل آفتاب سر ظهر روشن روشن واضح شد. هر ابهام و حرف و سخن و نمیدانستم و دنبال خون ریخته شده یک مظلومی بودیم و فکر میکردیم علی بن ابیطالب در قتلی دخالت دارد یا ندارد و اینها آن جا دیگر حجت تمام شد و از محدود جاهایی که بنده کمتر دیدیم یا الان فکر میکنم خاطر من نمیآید شخصیت قابل ملاحظهای از فرق مختلف اسلامی راجع به حدیث عمار که عمار در گروهی است که به حق دعوت میکنند و گروه مقابل فئه باغیه هستند. گروه ظالم هستند.
ما شیعیان سایر مسلمین را یک جور نمیبینیم. جمع زیادی از مسلمانان غیر شیعه حضرت زهرا سلام الله علیها را برترین انسان پس از رسول خدا در بین تمام مسلمین میدانند. چون ایشان بضعة الرسول است و میگویند بضعه پیامبر حکم خود پیامبر را دارد. میخواهم بگویم ما همه را به یک چشم نگاه نمیکنیم که اشتباه برداشت نشود تا یک گلهای کنم که این ماجرای ظلم به حکمیت همین جوری ادامه داشته است. گروهی در این سطح به فاطمه زهرا سلام الله علیها علاقه ندارند ولی در مجموع به حضرت زهرا محبت دارند. دختر پیامبر را از جهت تقوا، از جهت تقدس، از جهت عفاف، از جهت محبت عجیب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به او خیلی دوست میدارند. یک گروهی هم هستند که اینها کمتر هستند ولی متأسفانه نسبت به اهل بیت بغض دارند ولی کتمان میکنند. گاهی دم خروسی افشا میشود. یک عده هم هستند که دشمنی خود را با اهل بیت حتی کتمان نمیکنند فریاد میزنند، این گروه آخر جمعیت کمتری دارند، بسیار کمتر ولی هستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است