- 37
- 1000
- 1000
- 1000
اثر الگو در تربیت
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «اثر الگو در تربیت»، سال 1404
اگر کسی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را بررسی آماری کند، میبیند آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین چند دسته است.
بخش جدّی از قرآن کریم توصیف افرادی است، در روایات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هم یکی از عناصر پایدار کلمات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بیان از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است، این امر جهاتی هم دارد.
اساساً وقتی ما میخواهیم تربیت کنیم، وقتی مدارس یا پدر و مادرها میخواهند تربیت کنند، به دنبال متد و روش تربیت میگردند. یکی از بیدردسرترین راههای تربیت… «تربیت» یعنی تغییر رفتار به انتخاب برای انسان؛ اگر «انتخاب» را بردارید، برای حیوان هم میگویند، مثلاً میگویند این حیوان تربیت شده است، البته آن عمل انتخابِ آن حیوان نیست، مثلاً آن حیوان را با جایزه و تشویق و ترس و… شرطی کردهاند. طبعاً ما چون انسان هستیم و شکوه ما «انتخاب» است، «تربیت» برای انسان یعنی تغییر رفتارِ آگاهانه و انتخاب.
چه زمانی تغییر رفتار رخ میدهد؟ چه زمانی انسان برای کاری زمان و پول صرف میکند؟ برای آن کاری که دوست دارد.
اگر به این عنوان نگاه کنید، البته نمیخواهم بگویم این کار را نکنند، شاید وظیفهشان هم همین باشد، شاید صدها میلیارد هزینه میشود و شما دائم یک فوتبالیست را به شکل زنده میبینید، بعد از مدّتی تغییر رفتار ایجاد میشود. «تغییر رفتار» یعنی تغییر بازار، تغییر پوشش و… کاسب میگوید لباس فلانی را بیاورم که میخرند، یک نفر هم میگوید من این لباس را میپوشم. اگر شما اسم شخص دیگری را روی لباس همان تیم بزنید، هیچ کسی از شما خرید نمیکند! چرا؟ چون او را دیده است.
بعضی امور در ذات ما هست که با «دیدن» متذکّر میشویم و شکوفا میشود، از جمال و زیباییهای کوچک و کمارزش… البته انسانی که زندگی عادی میکند، ایرادی ندارد که از این چیزها هم داشته باشد.
یکی از خطرات این است که ما از روز اول خواهیم همه را به آقای بهجت تبدیل کنیم، چون نمیشوند! نه همه استعداد دارند که آقای بهجت شوند، نه مسیر آقای بهجت شدن این است که آدمها را کانالیزه کنیم و ببندیم.
اگر کسی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را بررسی آماری کند، میبیند آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین چند دسته است.
بخش جدّی از قرآن کریم توصیف افرادی است، در روایات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هم یکی از عناصر پایدار کلمات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بیان از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است، این امر جهاتی هم دارد.
اساساً وقتی ما میخواهیم تربیت کنیم، وقتی مدارس یا پدر و مادرها میخواهند تربیت کنند، به دنبال متد و روش تربیت میگردند. یکی از بیدردسرترین راههای تربیت… «تربیت» یعنی تغییر رفتار به انتخاب برای انسان؛ اگر «انتخاب» را بردارید، برای حیوان هم میگویند، مثلاً میگویند این حیوان تربیت شده است، البته آن عمل انتخابِ آن حیوان نیست، مثلاً آن حیوان را با جایزه و تشویق و ترس و… شرطی کردهاند. طبعاً ما چون انسان هستیم و شکوه ما «انتخاب» است، «تربیت» برای انسان یعنی تغییر رفتارِ آگاهانه و انتخاب.
چه زمانی تغییر رفتار رخ میدهد؟ چه زمانی انسان برای کاری زمان و پول صرف میکند؟ برای آن کاری که دوست دارد.
اگر به این عنوان نگاه کنید، البته نمیخواهم بگویم این کار را نکنند، شاید وظیفهشان هم همین باشد، شاید صدها میلیارد هزینه میشود و شما دائم یک فوتبالیست را به شکل زنده میبینید، بعد از مدّتی تغییر رفتار ایجاد میشود. «تغییر رفتار» یعنی تغییر بازار، تغییر پوشش و… کاسب میگوید لباس فلانی را بیاورم که میخرند، یک نفر هم میگوید من این لباس را میپوشم. اگر شما اسم شخص دیگری را روی لباس همان تیم بزنید، هیچ کسی از شما خرید نمیکند! چرا؟ چون او را دیده است.
بعضی امور در ذات ما هست که با «دیدن» متذکّر میشویم و شکوفا میشود، از جمال و زیباییهای کوچک و کمارزش… البته انسانی که زندگی عادی میکند، ایرادی ندارد که از این چیزها هم داشته باشد.
یکی از خطرات این است که ما از روز اول خواهیم همه را به آقای بهجت تبدیل کنیم، چون نمیشوند! نه همه استعداد دارند که آقای بهجت شوند، نه مسیر آقای بهجت شدن این است که آدمها را کانالیزه کنیم و ببندیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است