- 489
- 1000
- 1000
- 1000
واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))، جلسه شانزدهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع " واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))"، جلسه شانزدهم، سال 1402
یکی از مضامینی که در این سوره مبارکه تکرار شده است، مضمون کراهت است که به تعابیر مختلفی علت گرفتاری کافران؛ همان کراهت بیان شده است. کراهت کافران نسبت به حق در این سوره مورد اشاره قرار گرفته است. احساس منفی در وجود انسان با حداقل شروع می شود که همان کراهت است و بعد تبدیل به نفرت می شود و در مرحله شدیدتر تبدیل به عداوت می شود. بعضی ها نسبت به حق اینطور هستند و مشمئز میشوند نسبت به حق. اما چرا؟ انسان با اینکه به طور فطری خدا جو هست ولی گرایش های مختلفی دارد که گاهی اوقات انسان به طور اشتباه دیگر علاقه ها را در مقابل علایق معنوی خود قرار می دهد، در حالیکه خدا علاقه های دیگر در وجود ما قرار داده است برای اینکه انسان بتواند این علاقه را قربانی کند. پس احساس منفی نسبت به حق در وجود انسان دارای ابعاد و مراتب است. چیزی که موجب کراهت از خدا یا حق می شود همان علائق دیگر است. علاقه هیچ وقت نمی تواند دستوری باشد. علاقه نتیجه عقل است که بر روی انگیزه، رفتار و نیت تأثیرگذار است. علاقه های موجود در انسان عامل عشقبازی با خداست. ما نباید اسیر این علاقه های دور کننده از حق باشیم. ما باید کراهت نسبت به حق را در درون خودمان از بین ببریم. گاهی کراهت نسبت به حق با بلا از بین می رود. هدا هم کمک می کند به کسی که سعی در از بین بردن کراهت نسبت به حق دارد. علاقه به خدا و حقیقت در وجود انسان هست. زبان ادعیه در مناجات با خدا برای برطرف کردن کراهت نسبت به حق است. قرآن متنی برای گریه و مناجات با خداست.
یکی از مضامینی که در این سوره مبارکه تکرار شده است، مضمون کراهت است که به تعابیر مختلفی علت گرفتاری کافران؛ همان کراهت بیان شده است. کراهت کافران نسبت به حق در این سوره مورد اشاره قرار گرفته است. احساس منفی در وجود انسان با حداقل شروع می شود که همان کراهت است و بعد تبدیل به نفرت می شود و در مرحله شدیدتر تبدیل به عداوت می شود. بعضی ها نسبت به حق اینطور هستند و مشمئز میشوند نسبت به حق. اما چرا؟ انسان با اینکه به طور فطری خدا جو هست ولی گرایش های مختلفی دارد که گاهی اوقات انسان به طور اشتباه دیگر علاقه ها را در مقابل علایق معنوی خود قرار می دهد، در حالیکه خدا علاقه های دیگر در وجود ما قرار داده است برای اینکه انسان بتواند این علاقه را قربانی کند. پس احساس منفی نسبت به حق در وجود انسان دارای ابعاد و مراتب است. چیزی که موجب کراهت از خدا یا حق می شود همان علائق دیگر است. علاقه هیچ وقت نمی تواند دستوری باشد. علاقه نتیجه عقل است که بر روی انگیزه، رفتار و نیت تأثیرگذار است. علاقه های موجود در انسان عامل عشقبازی با خداست. ما نباید اسیر این علاقه های دور کننده از حق باشیم. ما باید کراهت نسبت به حق را در درون خودمان از بین ببریم. گاهی کراهت نسبت به حق با بلا از بین می رود. هدا هم کمک می کند به کسی که سعی در از بین بردن کراهت نسبت به حق دارد. علاقه به خدا و حقیقت در وجود انسان هست. زبان ادعیه در مناجات با خدا برای برطرف کردن کراهت نسبت به حق است. قرآن متنی برای گریه و مناجات با خداست.
تاکنون نظری ثبت نشده است