- 346
- 1000
- 1000
- 1000
درسی از واقعه غدیر
سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «درسی از واقعه غدیر»
قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً.
آیهای که تلاوت شد آیهای است که در مثل این روز بر پیغمبر اکرم نازل شد موقعی که امر فرمود مردم با امیرالمؤمنین علیبنابیطالبعلیهالسلام بهعنوان جانشینی آن حضرت و امامت و ولایت بیعت کنند. بحث درباره این آیه شریفه و پیرامون این روز و حوادث این روز و اهمیت آن بسیار زیاد است و من در این فرصت کوتاه نمیتوانم درباره همه آنها حتی بهطور خلاصه اشاره کنم. همه آقایان الحمدلله از دوستان اهلبیت هستند و این مسائل را کمابیش از گویندگان شنیدند و در کتابها خواندند و بسیاری از این مسائل تکرار میشود، البته تکرار آن هم مطلوب است؛ گل را هرقدر ببویی از بوی آن کم نمیشود، ولی بعضی از مسائل هست که مخصوصاً برای ما و در شرایطی که زندگی میکنیم ضرورت توجه به آنها بیشتر است و گفتن آنها آموزندهتر است، این است که توضیح مختصری درباره این آیه شریفه میدهم و بعد با اشاره به یک نکته کوچکی از صدها و هزارها نکتههای بزرگ که درباره غدیر وجود دارد بحث کوتاهی میکنم.
خداوند متعال در این آیه شریفه میفرماید امروز دین شما را کامل گرداندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بهعنوان یک دین برای شما پسندیدم. دین اسلام که مجموعهای از عقاید و احکام و اخلاقیاتی است که از طرف خداوند متعال بر بشر نازل شده گرچه از نظر قانونبندی تمام بود و احکامی که باید بر پیغمبر اکرم نازل شود تا آن وقت نازل شده بود ولی کامل نبود. این دین آنوقتی کامل میشد که قوه مجریه آن هم از طرف خداوند متعال تعیین شود، چون دین خودبهخود در اجتماع پیاده نمیشود، معارف آن احتیاج به تبیین دارد، آیات قرآن آن احتیاج به تفسیر دارد، مشکلات آن احتیاج به توضیح دارد و احکام آن احتیاج به مجری دارد. اگر بنا بود این مسائل به عهده خود مردم واگذار شود گرچه دین تمام بود و نقصی نداشت اما کامل نبود، این بود که خداوند متعال با تعیین امیرالمؤمنین و نصب آن حضرت به مقام جانشینی پیغمبرصلیاللهعلیهوآله این دین را کامل فرمود. اما آنچه منظور از این دین بود، آن نعمتی که خداوند متعال بهوسیله این دین بر مردم ارزانی داشته و مردم باید در سایه کار و کوشش خودشان و پذیرفتن این دین و عمل کردن به احکام آن به آن نعمت عظما نائل شوند، آن نعمت علاوه بر اینکه کامل نبود ناقص بود، این است که در مورد دین میفرماید: أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ، اما در مورد نعمت میفرماید وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی. اگر ولایت امیرالمؤمنینسلاماللهعلیه نبود و مردم با آن حضرت آشنا نمیشدند و ولایت او را نمیپذیرفتند نعمت خدا بر آنها تمام نبود و به آنچه میبایست برسند نمیرسیدند. آن کمالی که جامعه اسلامی باید به آن نائل شود در سایه ولایت امیرالمؤمنین به آن نائل میشد، این بود که کسانی بودند که در زمان پیغمبر اکرم ملتزم به احکام و قوانین اسلام بودند و در اجرای احکام کوتاهی نمیکردند و وقتی هم دستور داده شد که با علی بیعت کنید بیعت کردند اما آن نعمت گیرشان نیامد. آن نعمت در سایه روح ولایت بود که در آنها دمیده میشد، تنها اظهار ولایت کردن کافی نبود که به آن نعمت نائل شوند. این بود که بعد از چندی، هنوز هفتاد روز از جریان غدیر نگذشته بود بیعت خودشان را شکستند و آن را فراموش کردند و جامعه اسلامی را به بلایی مبتلا کردند که تا زمان ظهور ولیعصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف آن بلا از مسلمین برداشته نخواهد شد.
قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً.
آیهای که تلاوت شد آیهای است که در مثل این روز بر پیغمبر اکرم نازل شد موقعی که امر فرمود مردم با امیرالمؤمنین علیبنابیطالبعلیهالسلام بهعنوان جانشینی آن حضرت و امامت و ولایت بیعت کنند. بحث درباره این آیه شریفه و پیرامون این روز و حوادث این روز و اهمیت آن بسیار زیاد است و من در این فرصت کوتاه نمیتوانم درباره همه آنها حتی بهطور خلاصه اشاره کنم. همه آقایان الحمدلله از دوستان اهلبیت هستند و این مسائل را کمابیش از گویندگان شنیدند و در کتابها خواندند و بسیاری از این مسائل تکرار میشود، البته تکرار آن هم مطلوب است؛ گل را هرقدر ببویی از بوی آن کم نمیشود، ولی بعضی از مسائل هست که مخصوصاً برای ما و در شرایطی که زندگی میکنیم ضرورت توجه به آنها بیشتر است و گفتن آنها آموزندهتر است، این است که توضیح مختصری درباره این آیه شریفه میدهم و بعد با اشاره به یک نکته کوچکی از صدها و هزارها نکتههای بزرگ که درباره غدیر وجود دارد بحث کوتاهی میکنم.
خداوند متعال در این آیه شریفه میفرماید امروز دین شما را کامل گرداندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بهعنوان یک دین برای شما پسندیدم. دین اسلام که مجموعهای از عقاید و احکام و اخلاقیاتی است که از طرف خداوند متعال بر بشر نازل شده گرچه از نظر قانونبندی تمام بود و احکامی که باید بر پیغمبر اکرم نازل شود تا آن وقت نازل شده بود ولی کامل نبود. این دین آنوقتی کامل میشد که قوه مجریه آن هم از طرف خداوند متعال تعیین شود، چون دین خودبهخود در اجتماع پیاده نمیشود، معارف آن احتیاج به تبیین دارد، آیات قرآن آن احتیاج به تفسیر دارد، مشکلات آن احتیاج به توضیح دارد و احکام آن احتیاج به مجری دارد. اگر بنا بود این مسائل به عهده خود مردم واگذار شود گرچه دین تمام بود و نقصی نداشت اما کامل نبود، این بود که خداوند متعال با تعیین امیرالمؤمنین و نصب آن حضرت به مقام جانشینی پیغمبرصلیاللهعلیهوآله این دین را کامل فرمود. اما آنچه منظور از این دین بود، آن نعمتی که خداوند متعال بهوسیله این دین بر مردم ارزانی داشته و مردم باید در سایه کار و کوشش خودشان و پذیرفتن این دین و عمل کردن به احکام آن به آن نعمت عظما نائل شوند، آن نعمت علاوه بر اینکه کامل نبود ناقص بود، این است که در مورد دین میفرماید: أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ، اما در مورد نعمت میفرماید وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی. اگر ولایت امیرالمؤمنینسلاماللهعلیه نبود و مردم با آن حضرت آشنا نمیشدند و ولایت او را نمیپذیرفتند نعمت خدا بر آنها تمام نبود و به آنچه میبایست برسند نمیرسیدند. آن کمالی که جامعه اسلامی باید به آن نائل شود در سایه ولایت امیرالمؤمنین به آن نائل میشد، این بود که کسانی بودند که در زمان پیغمبر اکرم ملتزم به احکام و قوانین اسلام بودند و در اجرای احکام کوتاهی نمیکردند و وقتی هم دستور داده شد که با علی بیعت کنید بیعت کردند اما آن نعمت گیرشان نیامد. آن نعمت در سایه روح ولایت بود که در آنها دمیده میشد، تنها اظهار ولایت کردن کافی نبود که به آن نعمت نائل شوند. این بود که بعد از چندی، هنوز هفتاد روز از جریان غدیر نگذشته بود بیعت خودشان را شکستند و آن را فراموش کردند و جامعه اسلامی را به بلایی مبتلا کردند که تا زمان ظهور ولیعصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف آن بلا از مسلمین برداشته نخواهد شد.
تاکنون نظری ثبت نشده است