سخنرانی خانم دکتر فریبا علاسوند با موضوع «زنان و امر اجتماعی در نگرش اسلامی»، سال 1404
چند نگرش در این زمینه وجود دارد. یکی از این نگرشها، رویکرد سنتی است و تمام کسانی که به دنبال تبیین تئوری اسلامی در این باره بودند این واژه را به کار بردهاند. نگرش دیگر هم در برابر این رویکرد، نگرش غربی است البته همه کسانی که در غرب در مورد نسبت زن با امر اجتماعی نظریهپردازی میکنند رویکرد فمینیستی ندارند.
بررسی کنشگری زنان پیرامون بیوت ائمه هدی علیهم السلام به عنوان انسانهای معصوم در حقیقت نوعی مستندسازی در نگرش دینی است. ما وقتی از زن سنتی سخن میگوییم از زن ناآگاه اجتماع سخن میگوییم و نه از زنی که خانهدار است و در اجتماع هم میتواند حضور داشته باشد و رخدادهای سیاسی و اجتماعی را ببیند. زن سنتی در اتمسفری زندگی میکند که هیچ کدام از این رخدادها را نمیبیند و نمیشنود.
زنی که امر اجتماعی، مسئله او نیست، زن اسلامی نیست و سنتی است. چنین زنی ممکن است ازدواج کرده باشد یا مجرد باشد و ممکن است خانهدار و یا حتی شاغل باشد بنابراین ما در رویکرد سنتی در مورد زنی سخن میگوییم که در نسبت با جامعه کنشگری فعال ندارد و اسلام هم اساسا دنبال تربیت چنین زنانی نیست.
با توجه به آیات و روایات و سنت اهل بیت علیهم السلام، اسلام زنی را که لعبت و کر و کور و لال باشد نمیخواهد؛ زنی که تنها عروسک و ابژه جنسی باشد نمیخواهد و زنی میخواهد که دنبال چارچوب کنش واقعی اجتماعی باشد. اسلام در دستهای از آیات و روایات مقام زن را با مرد برابر میداند و معیارهایی چون ایمان و غیره را بر میشمارد که در آیه شریفه با تعابیری چون «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ» از آن یاد فرموده است.
چند نگرش در این زمینه وجود دارد. یکی از این نگرشها، رویکرد سنتی است و تمام کسانی که به دنبال تبیین تئوری اسلامی در این باره بودند این واژه را به کار بردهاند. نگرش دیگر هم در برابر این رویکرد، نگرش غربی است البته همه کسانی که در غرب در مورد نسبت زن با امر اجتماعی نظریهپردازی میکنند رویکرد فمینیستی ندارند.
بررسی کنشگری زنان پیرامون بیوت ائمه هدی علیهم السلام به عنوان انسانهای معصوم در حقیقت نوعی مستندسازی در نگرش دینی است. ما وقتی از زن سنتی سخن میگوییم از زن ناآگاه اجتماع سخن میگوییم و نه از زنی که خانهدار است و در اجتماع هم میتواند حضور داشته باشد و رخدادهای سیاسی و اجتماعی را ببیند. زن سنتی در اتمسفری زندگی میکند که هیچ کدام از این رخدادها را نمیبیند و نمیشنود.
زنی که امر اجتماعی، مسئله او نیست، زن اسلامی نیست و سنتی است. چنین زنی ممکن است ازدواج کرده باشد یا مجرد باشد و ممکن است خانهدار و یا حتی شاغل باشد بنابراین ما در رویکرد سنتی در مورد زنی سخن میگوییم که در نسبت با جامعه کنشگری فعال ندارد و اسلام هم اساسا دنبال تربیت چنین زنانی نیست.
با توجه به آیات و روایات و سنت اهل بیت علیهم السلام، اسلام زنی را که لعبت و کر و کور و لال باشد نمیخواهد؛ زنی که تنها عروسک و ابژه جنسی باشد نمیخواهد و زنی میخواهد که دنبال چارچوب کنش واقعی اجتماعی باشد. اسلام در دستهای از آیات و روایات مقام زن را با مرد برابر میداند و معیارهایی چون ایمان و غیره را بر میشمارد که در آیه شریفه با تعابیری چون «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ» از آن یاد فرموده است.


تاکنون نظری ثبت نشده است