- 248
- 1000
- 1000
- 1000
احوالات عالم در ماه رمضان، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع "احوالات عالم در ماه رمضان "، جلسه سوم: اسماء و کمالات الهی، سال 1403
بحث در مورد سوره حجرات است که سوره آداب و ادب است و خداوند به مومنین ادب میآموزد که در مواجهه با خدا و پیغمبر خدا و ولی خدا چگونه ادب داشته باشند؟ و مومنین در مواجهه با یکدیگر چگونه ادب داشته باشند؟ اولین ادبی که انسان میآموزد، این است که خدا همه سورهها را با بسم الله شروع کرده است. بنابراین ما هم باید کارهایمان را با بسم الله شروع کنیم. اگر بسم الله سر هر کاری بگوییم آن کار با برکت و نورانی میشود و منجر به قرب انسان به خدا میشود. ولی اگر بسم الله نگوییم شیطان در آن کار شریک میشود. امام صادق علیه السلام در کلامی فرمودهاند: شایسته است که مومن نام خدا را در هر کاری ببرد. خداوند متعال اسمایی دارد و فقط صرف لفظ نیست. اسماء خدا همه اشاره به کمالات و شئونات الهی دارد. کمالات الهی بینهایت است و هر موجودی که در این عالم کمالی دارد، این یک جلوهای از اسماء و کمالات الهی است که در او تابیده و جلوه کرده است. ما بندگان خدا از خودمان چیزی نداریم و همه چیز در عالم از آن خداست، ولی هر کسی به تناسب ظرفیت وجودی خودش از کمالات الهی بهرهمند شده است. اینکه ما وقتی به این کمالات نیاز نداریم و نمیتوانیم اینها را برگردانیم دلیل بر این است که این کمالات از آن ما نیست. ما در عالم دنیا آمدهایم که فقر و عجز خودمان را ببینیم و درک کنیم و بدانیم که فقط غنی مطلق خداوند متعال است. خداوند شرک را در وجود ما قرار نداده است، اما همه نیازهایی که در وجود ماست، همه راههای رسیدن به خداست.
بحث در مورد سوره حجرات است که سوره آداب و ادب است و خداوند به مومنین ادب میآموزد که در مواجهه با خدا و پیغمبر خدا و ولی خدا چگونه ادب داشته باشند؟ و مومنین در مواجهه با یکدیگر چگونه ادب داشته باشند؟ اولین ادبی که انسان میآموزد، این است که خدا همه سورهها را با بسم الله شروع کرده است. بنابراین ما هم باید کارهایمان را با بسم الله شروع کنیم. اگر بسم الله سر هر کاری بگوییم آن کار با برکت و نورانی میشود و منجر به قرب انسان به خدا میشود. ولی اگر بسم الله نگوییم شیطان در آن کار شریک میشود. امام صادق علیه السلام در کلامی فرمودهاند: شایسته است که مومن نام خدا را در هر کاری ببرد. خداوند متعال اسمایی دارد و فقط صرف لفظ نیست. اسماء خدا همه اشاره به کمالات و شئونات الهی دارد. کمالات الهی بینهایت است و هر موجودی که در این عالم کمالی دارد، این یک جلوهای از اسماء و کمالات الهی است که در او تابیده و جلوه کرده است. ما بندگان خدا از خودمان چیزی نداریم و همه چیز در عالم از آن خداست، ولی هر کسی به تناسب ظرفیت وجودی خودش از کمالات الهی بهرهمند شده است. اینکه ما وقتی به این کمالات نیاز نداریم و نمیتوانیم اینها را برگردانیم دلیل بر این است که این کمالات از آن ما نیست. ما در عالم دنیا آمدهایم که فقر و عجز خودمان را ببینیم و درک کنیم و بدانیم که فقط غنی مطلق خداوند متعال است. خداوند شرک را در وجود ما قرار نداده است، اما همه نیازهایی که در وجود ماست، همه راههای رسیدن به خداست.
تاکنون نظری ثبت نشده است