- 510
- 1000
- 1000
- 1000
معرفت به خدا و اولیای خدا
سخنرانی حجتالاسلام سیدصادق میرشفیعی با موضوع «معرفت به خدا و اولیای خدا»، سال 1401
أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَیْنَا آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَآتَیْنَاهُمْ مُلْکًا عَظِیمًا
بلکه حسد میورزند با مردم (یعنی پیامبر و مسلمین) چون آنها را خدا به فضل خود برخوردار نمود. که البته ما به آل ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنها ملک و سلطنتی بزرگ عطا کردیم.
یک وظیفه جامع و عمومی که همه ما نسبت به همه ائمه طاهرین علیهم السلام به طور قطع و مسلم بر عهده ما است در تحت سه عنوان می توان ذکر کرد که طبق آیات و روایات همه ما این سه وظیفه را داریم.
اولا معرفت همه آنها بر ما واجب است. ثانیا محب آنها بر ما واجب است و سوما اطاعت از آنها از طرف خدا بر ما واجب است.
ملاک ارزیابی خدا هم در گذشته و حال و آینده که می خواهد به بندگانش نمره بدهد و تعیین تکلیف کند همین سه عنوان معرفت، محبت و اطاعت است. البته در بین این سه عنوان، مهمترین نقش برای معرفت است. معرفت محبت می آورد. خود معرفت زمینه محبت عمیق را فراهم می کند. محبت ضعیف خطرناک است و در بزنگاه ها انسان کم می آورد.
این دو پایه معرفت و محبت که درست شد، اطاعت سهل و آسان می شود. پای میزان عمل خیلی آمار نمی گیرند که فلان کار را چند مرتبه انجام دادی، می گویند معدل کارت چیست؟ معرفتت چقدر بالا رفته است. نمازی که وسیله معرفت نباشد فایده ای ندارد.
معرفت خدا هم از راه معرفت به محبت اولیای خدا به دست می آید.
أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَیْنَا آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَآتَیْنَاهُمْ مُلْکًا عَظِیمًا
بلکه حسد میورزند با مردم (یعنی پیامبر و مسلمین) چون آنها را خدا به فضل خود برخوردار نمود. که البته ما به آل ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنها ملک و سلطنتی بزرگ عطا کردیم.
یک وظیفه جامع و عمومی که همه ما نسبت به همه ائمه طاهرین علیهم السلام به طور قطع و مسلم بر عهده ما است در تحت سه عنوان می توان ذکر کرد که طبق آیات و روایات همه ما این سه وظیفه را داریم.
اولا معرفت همه آنها بر ما واجب است. ثانیا محب آنها بر ما واجب است و سوما اطاعت از آنها از طرف خدا بر ما واجب است.
ملاک ارزیابی خدا هم در گذشته و حال و آینده که می خواهد به بندگانش نمره بدهد و تعیین تکلیف کند همین سه عنوان معرفت، محبت و اطاعت است. البته در بین این سه عنوان، مهمترین نقش برای معرفت است. معرفت محبت می آورد. خود معرفت زمینه محبت عمیق را فراهم می کند. محبت ضعیف خطرناک است و در بزنگاه ها انسان کم می آورد.
این دو پایه معرفت و محبت که درست شد، اطاعت سهل و آسان می شود. پای میزان عمل خیلی آمار نمی گیرند که فلان کار را چند مرتبه انجام دادی، می گویند معدل کارت چیست؟ معرفتت چقدر بالا رفته است. نمازی که وسیله معرفت نباشد فایده ای ندارد.
معرفت خدا هم از راه معرفت به محبت اولیای خدا به دست می آید.
تاکنون نظری ثبت نشده است