- 689
- 1000
- 1000
- 1000
عالم محضر الهی است و اهلبیت(ع) ناظر و شاهد
سخنرانی حجتالاسلام سیدصادق میرشفیعی با موضوع «عالم محضر الهی است و اهلبیت(ع) ناظر و شاهد»، سال 1401
بیشترین اثربخشی بر نزدیک بودن ظهور وظیفهشناسی ماست و هرآنچه خداوند متعال مقدر نموده است، خیر مطلق است و خدا اذن دهد همان موقع به صلاح است.
انتظار فرج و دعا برای ظهور را از بایدهای دوران غیب دانست. مهدی صاحبالزمان(عج) میفرمایند؛ «اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم»، برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود این دعا، فَرَج و نجات شما است. چرا که حضرت در مقابل دعای بر فرج، انسانها را دعا میکند و تأکید نمودهاند که هرگز شما را فراموش نکرده پیوسته مراقب احوالات شما هستیم.
هم خداوند متعال میداند که حضرت باید چه موقع بیاید و هم امام زمان(عج) که در پس پرده غیبت حضور دارند، وظیفهشناس و مأمور از طرف حق است که تکلیفش را درباره شیعیان انجام دهد؛ لذا این مهم است که ماها نسبت به آن حضرت باید چه کنیم و چه روابطی و چه توجهاتی را نسبت به حضرت داشته باشیم.
وجود نازنین بقیه الله الاعظم(عج) نوری ساطع بر روی زمین است که عالم را نورافشانی میکند. امام باقر علیهالسلام در پاسخ ابو بصیر که از اطلاع امام نسبت به احوال مؤمنین تعجب نموده بود، فرمودند؛ «أتَرَونَ أن لَیسَ لَنا مَعَکُم أعیُنٌ ناظِرَة وَ أسمَاعٌ سامِعَة ، بِئسَ ما رَأیتُم وَ اللهِ لا یَخفَی عَلینا شئٌ مِن أعمالِکُم فَاحضُرُونا جَمیعاً وَ عَوِّدُوا أنفُسَکُم الخَیر وَ کوُنوُا مِن اَهلِهِ تُعرَفوُا فَاِنِّی بِهذَا آمُرُ وُلدی وَ شیعَتیِ»؛ آیا شما فکر میکنید که ما چشمانی نداریم که با آن شما را ببینیم و گوشهایی که سخنان شما را بشنویم؟! اگر اینطور فکر کنید بد فکر کردهاید. به خدا قسم هیچچیز از اعمال شما بر ما پنهان نیست! پس همۀ شما خود را در مقابل ما حاضر ببینید، و خودتان را به کار خیر عادت بدهید، و از اهل خیر باشید تا به آن شناخته شوید؛ و من فرزندان و شیعیانم را به این سفارش میکنم.
امام(ع) نهتنها همراه همه شیعیان و دوستان؛ بلکه همراه همه خلق چشم بینا و گوش شنوایی دارد. امام علیهالسلام تأکید میکنند که هیچ یک از اعمال انسان بر اهلبیت علیهمالسلام مخفی نیست و تمام اعمال آدمی در تیررس دید ایشان قرار دارد. «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را میبیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه میشوند.
حجت خداوند به اذن الله ناظر بر اعمال خلق است؛ چرا که اگر امامی از احوالات امتش بیخبر باشد، نمیتواند امامت کند و کار هدایت را انجام دهد. چه اعتقاد داشته باشیم و نداشته باشیم، همانطور که خداوند متعال از تمام افعال، احوال و اعمال ما باخبر است، حجت خداوند که عینالله ناظر است از تمام اقوال، احوال و افعال ما باخبر است تا ما را کمک و هدایت و مدیریت نماید.
اگر انسان این وضعیت که همان گونه که عالم محضر خداست، محضر حجت خدا نیز هست را باور کند و شکی در دل خود راه ندهد، بهترین کلاس اخلاق و بهترین مدیریت برای تربیت نفس است. در این صورت زبان و چشم و دل را حفظ میکنم؛ چرا که دل اگر خطا رود ضایعاتی به بار خواهد آورد.
امام(عج) نسبت به گناه مؤمنین طلب مغفرت میکنند. امام باقر علیهالسلام فرمودند؛ همانطور که از دسترس خدا خارج نیستی، نه فقط امام زمان خود را پیش خود حاضر بدانی، بلکه همه ما اهلبیت علیهمالسلام را در همهجا حاضروناظر بدانی؛ اگر انسان با این اعتقاد نفس بکشد و با این اعتقاد راه برود و زندگی کند که در تمام لحظههای زندگی در کنار حضور در محضر الهی خود را در تیررس دید چهارده نور الهی ببیند، خود را به خوبیها عادت خواهد داد.
بیشترین اثربخشی بر نزدیک بودن ظهور وظیفهشناسی ماست و هرآنچه خداوند متعال مقدر نموده است، خیر مطلق است و خدا اذن دهد همان موقع به صلاح است.
انتظار فرج و دعا برای ظهور را از بایدهای دوران غیب دانست. مهدی صاحبالزمان(عج) میفرمایند؛ «اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم»، برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود این دعا، فَرَج و نجات شما است. چرا که حضرت در مقابل دعای بر فرج، انسانها را دعا میکند و تأکید نمودهاند که هرگز شما را فراموش نکرده پیوسته مراقب احوالات شما هستیم.
هم خداوند متعال میداند که حضرت باید چه موقع بیاید و هم امام زمان(عج) که در پس پرده غیبت حضور دارند، وظیفهشناس و مأمور از طرف حق است که تکلیفش را درباره شیعیان انجام دهد؛ لذا این مهم است که ماها نسبت به آن حضرت باید چه کنیم و چه روابطی و چه توجهاتی را نسبت به حضرت داشته باشیم.
وجود نازنین بقیه الله الاعظم(عج) نوری ساطع بر روی زمین است که عالم را نورافشانی میکند. امام باقر علیهالسلام در پاسخ ابو بصیر که از اطلاع امام نسبت به احوال مؤمنین تعجب نموده بود، فرمودند؛ «أتَرَونَ أن لَیسَ لَنا مَعَکُم أعیُنٌ ناظِرَة وَ أسمَاعٌ سامِعَة ، بِئسَ ما رَأیتُم وَ اللهِ لا یَخفَی عَلینا شئٌ مِن أعمالِکُم فَاحضُرُونا جَمیعاً وَ عَوِّدُوا أنفُسَکُم الخَیر وَ کوُنوُا مِن اَهلِهِ تُعرَفوُا فَاِنِّی بِهذَا آمُرُ وُلدی وَ شیعَتیِ»؛ آیا شما فکر میکنید که ما چشمانی نداریم که با آن شما را ببینیم و گوشهایی که سخنان شما را بشنویم؟! اگر اینطور فکر کنید بد فکر کردهاید. به خدا قسم هیچچیز از اعمال شما بر ما پنهان نیست! پس همۀ شما خود را در مقابل ما حاضر ببینید، و خودتان را به کار خیر عادت بدهید، و از اهل خیر باشید تا به آن شناخته شوید؛ و من فرزندان و شیعیانم را به این سفارش میکنم.
امام(ع) نهتنها همراه همه شیعیان و دوستان؛ بلکه همراه همه خلق چشم بینا و گوش شنوایی دارد. امام علیهالسلام تأکید میکنند که هیچ یک از اعمال انسان بر اهلبیت علیهمالسلام مخفی نیست و تمام اعمال آدمی در تیررس دید ایشان قرار دارد. «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را میبیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه میشوند.
حجت خداوند به اذن الله ناظر بر اعمال خلق است؛ چرا که اگر امامی از احوالات امتش بیخبر باشد، نمیتواند امامت کند و کار هدایت را انجام دهد. چه اعتقاد داشته باشیم و نداشته باشیم، همانطور که خداوند متعال از تمام افعال، احوال و اعمال ما باخبر است، حجت خداوند که عینالله ناظر است از تمام اقوال، احوال و افعال ما باخبر است تا ما را کمک و هدایت و مدیریت نماید.
اگر انسان این وضعیت که همان گونه که عالم محضر خداست، محضر حجت خدا نیز هست را باور کند و شکی در دل خود راه ندهد، بهترین کلاس اخلاق و بهترین مدیریت برای تربیت نفس است. در این صورت زبان و چشم و دل را حفظ میکنم؛ چرا که دل اگر خطا رود ضایعاتی به بار خواهد آورد.
امام(عج) نسبت به گناه مؤمنین طلب مغفرت میکنند. امام باقر علیهالسلام فرمودند؛ همانطور که از دسترس خدا خارج نیستی، نه فقط امام زمان خود را پیش خود حاضر بدانی، بلکه همه ما اهلبیت علیهمالسلام را در همهجا حاضروناظر بدانی؛ اگر انسان با این اعتقاد نفس بکشد و با این اعتقاد راه برود و زندگی کند که در تمام لحظههای زندگی در کنار حضور در محضر الهی خود را در تیررس دید چهارده نور الهی ببیند، خود را به خوبیها عادت خواهد داد.
تاکنون نظری ثبت نشده است