- 681
- 1000
- 1000
- 1000
خداوند، تدبیرگر عالم هستی، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام محسن کازرونی با موضوع "خداوند، تدبیرگر عالم هستی"، جلسه دوم، سال 1402
در قرآن هم خداوند، هم اعمال ما و هم عالم هستی تقسیم شده است به ظاهر و باطن. این دو از اسامی خداوند است که خداوند هم ظاهر است و هم باطن. خداوند هم لطفش و هم حکمتش، هم ظهور دارد و هم خفا دارد. برخی از حکمتها برای ما آشکار میشود اما برخی از حکمتها را فهم ناقص بشری درک نمیکند. ما چون خدا را حکیم میدانیم، حکمتهای مخفی او را نیز میپذیریم. در این عالم به هر ذرهای که بنگریم جلوهای از تجلیات الهی است و همه اینها بر اثبات الهی گواهی میدهد. لذا خداوند بعضی از اموراتش بر ما ظاهر است و بعضی اموراتش بر ما باطن است و فراتر از قدرت ذهنی و درک ماست. در عین حال که سرتاسر جهان مظهر تجلی و خلاقیت خداوند است، در عین حال هم درک ذره به ذره این تجلیات برای انسان ممکن نیست. تمام علومی که ما به سراغ آنها میرویم به غیر از علم انبیاء همگی با همه پیشرفتهایشان فقط در پوسته ظاهری دنیا کاربرد دارند و همه اینها فقط به درد ظاهر دنیا میخورند. اما این جهان یک عمقی دارد که این علوم بشری به آنجا نمیرسند. هیچ علمی در این عالم نداریم که بتواند عمق این جهان را برای ما تفسیر کند، بشر به این علوم نیاز دارد و ما باید برای عزت مسلمین هم که شده باید به دنبال کسب علوم باشیم. فهم ما ناقص است و چون ما قادر به درک برخی از امور نیستیم نمیتوانیم آنها را بفهمیم و ظرفیت فهم ما کافی نیست. در این وادی اگر انسان تابع ائمه و انبیاء نباشد به گمراهی میرود، بعضیها از فهم باطن دنیا عاجز هستند و به ظاهر دنیا چسبیدهاند.
در قرآن هم خداوند، هم اعمال ما و هم عالم هستی تقسیم شده است به ظاهر و باطن. این دو از اسامی خداوند است که خداوند هم ظاهر است و هم باطن. خداوند هم لطفش و هم حکمتش، هم ظهور دارد و هم خفا دارد. برخی از حکمتها برای ما آشکار میشود اما برخی از حکمتها را فهم ناقص بشری درک نمیکند. ما چون خدا را حکیم میدانیم، حکمتهای مخفی او را نیز میپذیریم. در این عالم به هر ذرهای که بنگریم جلوهای از تجلیات الهی است و همه اینها بر اثبات الهی گواهی میدهد. لذا خداوند بعضی از اموراتش بر ما ظاهر است و بعضی اموراتش بر ما باطن است و فراتر از قدرت ذهنی و درک ماست. در عین حال که سرتاسر جهان مظهر تجلی و خلاقیت خداوند است، در عین حال هم درک ذره به ذره این تجلیات برای انسان ممکن نیست. تمام علومی که ما به سراغ آنها میرویم به غیر از علم انبیاء همگی با همه پیشرفتهایشان فقط در پوسته ظاهری دنیا کاربرد دارند و همه اینها فقط به درد ظاهر دنیا میخورند. اما این جهان یک عمقی دارد که این علوم بشری به آنجا نمیرسند. هیچ علمی در این عالم نداریم که بتواند عمق این جهان را برای ما تفسیر کند، بشر به این علوم نیاز دارد و ما باید برای عزت مسلمین هم که شده باید به دنبال کسب علوم باشیم. فهم ما ناقص است و چون ما قادر به درک برخی از امور نیستیم نمیتوانیم آنها را بفهمیم و ظرفیت فهم ما کافی نیست. در این وادی اگر انسان تابع ائمه و انبیاء نباشد به گمراهی میرود، بعضیها از فهم باطن دنیا عاجز هستند و به ظاهر دنیا چسبیدهاند.
کاربر مهمان