- 1327
- 1000
- 1000
- 1000
حضور زنان در اجتماع از دیدگاه قرآن و حدیث
سخنرانی حجت الاسلام اسماعیل مقری با موضوع "حضور زنان در اجتماع از دیدگاه قرآن و حدیث"، سال 1399
مهم است که ما نگاه اسلام را در مورد زن و جایگاه زن بدانیم و بشناسیم، در طول تاریخ و حیات بشر همواره زنان سرنوشت عجیبی داشته اند. از آن زمانی که زنان هیچ حق و حقوقی نداشتند و جزء املاک مرد حساب می شدند تا نظام امروز حاکم بر مغرب زمین که دیدگاه شان را به کل دنیا تسری داده اند و به اسم آزادی و تساوی و حقوق زن، تمام کرامت و شرافت و عزت انسانی یک زن را له کرده اند و زیر پا گذاشته اند. زن در قرآن از چند جهت مورد بحث قرار گرفته است. قرآن زن را یک هویت مستقل میداند و هیچ تفاوتی بین زن و مرد از لحاظ ایمان و عمل صالح قرار نداده است. نکته دوم، در قرآن بحث موقعیت اجتماعی زن مطرح شده است. موقعیت اجتماعی زن در قرآن با توجه به احکام خاص بانوان وضع شده است. مثلا احکام خاصی که در مورد حجاب زنان است و بعضی از احکام دیگر که بین زن و مرد متفاوت است، همه اینها در موقعیت اجتماعی یک زن مؤثر است ولی با رعایت احکام، محدودیتی برای حضور بانوان در جنبه های اجتماعی نداریم. انسان تا خودش را باور نکند نمی تواند حرکت کند. ما در محضر خدای متعال درس کرامت انسانی را باید بیاموزیم و در بحث تربیت ابتدا باید کرامت خودمان را باور کنیم. انسان مسجود ملائکه است و حتما خدا این ظرفیت را در تو دیده که او را مسجود ملائک قرار داده است. انسان خلیفه الله و جانشین خدا روی زمین است. از دامن زن است که انسانعای بزرگ تربیت می شوند. وجود زن مظهری از تجلی قدرت الهی است. زن در این عالم تجلی گاه ملکوت پروردگار است. زن یک خلقت و وجود عاطفی دارد ولی این به معنای این نیست که نباید زن به رشد و کمال برسد.
مهم است که ما نگاه اسلام را در مورد زن و جایگاه زن بدانیم و بشناسیم، در طول تاریخ و حیات بشر همواره زنان سرنوشت عجیبی داشته اند. از آن زمانی که زنان هیچ حق و حقوقی نداشتند و جزء املاک مرد حساب می شدند تا نظام امروز حاکم بر مغرب زمین که دیدگاه شان را به کل دنیا تسری داده اند و به اسم آزادی و تساوی و حقوق زن، تمام کرامت و شرافت و عزت انسانی یک زن را له کرده اند و زیر پا گذاشته اند. زن در قرآن از چند جهت مورد بحث قرار گرفته است. قرآن زن را یک هویت مستقل میداند و هیچ تفاوتی بین زن و مرد از لحاظ ایمان و عمل صالح قرار نداده است. نکته دوم، در قرآن بحث موقعیت اجتماعی زن مطرح شده است. موقعیت اجتماعی زن در قرآن با توجه به احکام خاص بانوان وضع شده است. مثلا احکام خاصی که در مورد حجاب زنان است و بعضی از احکام دیگر که بین زن و مرد متفاوت است، همه اینها در موقعیت اجتماعی یک زن مؤثر است ولی با رعایت احکام، محدودیتی برای حضور بانوان در جنبه های اجتماعی نداریم. انسان تا خودش را باور نکند نمی تواند حرکت کند. ما در محضر خدای متعال درس کرامت انسانی را باید بیاموزیم و در بحث تربیت ابتدا باید کرامت خودمان را باور کنیم. انسان مسجود ملائکه است و حتما خدا این ظرفیت را در تو دیده که او را مسجود ملائک قرار داده است. انسان خلیفه الله و جانشین خدا روی زمین است. از دامن زن است که انسانعای بزرگ تربیت می شوند. وجود زن مظهری از تجلی قدرت الهی است. زن در این عالم تجلی گاه ملکوت پروردگار است. زن یک خلقت و وجود عاطفی دارد ولی این به معنای این نیست که نباید زن به رشد و کمال برسد.
تاکنون نظری ثبت نشده است