- 1258
- 1000
- 1000
- 1000
نشانه های بندگان خوب خدا - جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با موضوع "نشانه های بندگان خوب خدا"، جلسه دوم، سال 1398
فرمایشی از امام صادق (ع) داریم که خداوند متعال خطاب به موسی (ع) فرمودند: ای موسی هیچ چیز بندگان من را به اندازه این سه خصلت به من نزدیک نمی کند، پس این سه خصلت در هر کسی باشد او بنده مقرّب خداست. اولین خصلت بی رغبتی نسبت به دنیاست که در مقابل حُب دنیا قرار دارد. یکی از مسائلی که خداوند نسبت به آن بغض دارد همین دنیاست پس ما هم نسبت به دنیا باید بغض داشته باشیم تا زاهد باشیم.
رسول خدا (ص) فرمودند که من از جبرئیل سوال کردم که معنا و حقیقت زهد چیست؟ جبرئیل عرض کرد: زاهد کسی است که هرچه و هرکس که خداوند عالی اعلی آن ها را دوست دارد، او هم آن ها دوست داشته باشد و هر آنچه را که خداوند عالی اعلی دوست نداشته باشد، او هم دوست نداشته باشد؛ پس در واقع این زهد به آن معنای متداول نیست. امام صادق (ع) می فرماید: «زهد، ضایع کردن مال نیست». بنابراین بی خیالی و کاهلیِ شخصی زهد محسوب نمی شود. در حدیث دیگری از رسول خدا داریم که فرمودند: زهد در دنیا این نیست که لباس پشمینه بپوشیم و غذای بی رمق، بی نمک و بی مزه بخوریم؛ بلکه زهد این است که به داشته هایمان خیلی اطمینان نکنیم و همه اطمینانمان به خدا باشد.
در روایتی از رسول خدا (ص) داریم که می فرمایند: «چیزی نزد خدا منفورتر از این نیست که انسان بخیل و بد اخلاق باشد». ایشان در حدیث دیگری می فرمایند: «خداوند از پرخوری و پرخوابی و پر حرفی بیزار است». حدیث دیگری از ایشان داریم که فرمودند: «بدترین مردم در نزد خدا و بدترین کار در نزد خدا سخن چین و سخن چینی است که باعث تفرقه بین مردم می شود و منفورترین شخص نزد خدا شخص کینه توز است و خدا انسان بد زبان ناسزاگو را دوست ندارد».
فاطمیه را باید زنده نگه داریم؛ چرا که یکی از شعائری که غدیر را احیا می کند همین فاطمیه است.
فرمایشی از امام صادق (ع) داریم که خداوند متعال خطاب به موسی (ع) فرمودند: ای موسی هیچ چیز بندگان من را به اندازه این سه خصلت به من نزدیک نمی کند، پس این سه خصلت در هر کسی باشد او بنده مقرّب خداست. اولین خصلت بی رغبتی نسبت به دنیاست که در مقابل حُب دنیا قرار دارد. یکی از مسائلی که خداوند نسبت به آن بغض دارد همین دنیاست پس ما هم نسبت به دنیا باید بغض داشته باشیم تا زاهد باشیم.
رسول خدا (ص) فرمودند که من از جبرئیل سوال کردم که معنا و حقیقت زهد چیست؟ جبرئیل عرض کرد: زاهد کسی است که هرچه و هرکس که خداوند عالی اعلی آن ها را دوست دارد، او هم آن ها دوست داشته باشد و هر آنچه را که خداوند عالی اعلی دوست نداشته باشد، او هم دوست نداشته باشد؛ پس در واقع این زهد به آن معنای متداول نیست. امام صادق (ع) می فرماید: «زهد، ضایع کردن مال نیست». بنابراین بی خیالی و کاهلیِ شخصی زهد محسوب نمی شود. در حدیث دیگری از رسول خدا داریم که فرمودند: زهد در دنیا این نیست که لباس پشمینه بپوشیم و غذای بی رمق، بی نمک و بی مزه بخوریم؛ بلکه زهد این است که به داشته هایمان خیلی اطمینان نکنیم و همه اطمینانمان به خدا باشد.
در روایتی از رسول خدا (ص) داریم که می فرمایند: «چیزی نزد خدا منفورتر از این نیست که انسان بخیل و بد اخلاق باشد». ایشان در حدیث دیگری می فرمایند: «خداوند از پرخوری و پرخوابی و پر حرفی بیزار است». حدیث دیگری از ایشان داریم که فرمودند: «بدترین مردم در نزد خدا و بدترین کار در نزد خدا سخن چین و سخن چینی است که باعث تفرقه بین مردم می شود و منفورترین شخص نزد خدا شخص کینه توز است و خدا انسان بد زبان ناسزاگو را دوست ندارد».
فاطمیه را باید زنده نگه داریم؛ چرا که یکی از شعائری که غدیر را احیا می کند همین فاطمیه است.
تاکنون نظری ثبت نشده است