- 332
- 1000
- 1000
- 1000
حج؛ فرصتی برای هجرت از خودپرستی به خداپرستی
سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «حج؛ فرصتی برای هجرت از خودپرستی به خداپرستی»، سال 1383
با توجه به اینکه حج بهعنوان حج، ظاهراً از زمان حضرت ابراهیمعلى نبینا و اله و علیه السلام بهصورت مناسک خاصى تشریع شده و مردم دنیا دعوت شدهاند که بیایند و این مناسک را انجام دهند باید بگوییم که حج، میراث حضرت ابراهیم است؛ وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ. داستانش را همه مىدانید که خداوند متعال به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل امر فرمود که این مکان مقدّس را بهصورت خانهاى به نام خانه خدا بسازند و مردم را دعوت کنند که به اینجا بیایند و مناسک حج را انجام دهند.
وقتى این خانه را بنا مىکردند و قبل از آنهم حضرت ابراهیم یک دعایى داشتند که شاید به نظر ما عجیب بیاید ولى پیداست که این درواقع شعار حضرت ابراهیم است؛ رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَینِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ. این کلمه اسلام، نمىدانم که آن زمان در لغت حضرت ابراهیم به چه معنی بوده، اما بر اساس آنچه قرآن نقل مىکند، تکیهکلام حضرت ابراهیم بوده است. حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل دعا کردند که خدایا اکنون که ما داریم خانه تو را مىسازیم ما را مُسلم، اهل اسلام، قرار ده؛ ذریه ما را اهل اسلام قرار بده؛ در میان ذریه من کسى را مبعوث کن که به اسلام دعوت کند.
در قرآن در جاى دیگری هم مىفرماید که این اسم اسلام از زمان حضرت ابراهیم است؛ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ. و طبعاً حج و مناسک حج هم راهى براى تحقق این اسلامی است که حضرت ابراهیم مىخواست. منظور از این اسلام، قطعاً همین گفتن شهادتین نیست. گفتن شهادتین آنچنان ارزشی نداشت و خود ایشان مقامات بسیار بالاتر از این را داشت. ایشان که میفرمود رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَینِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ، چیزى بالاتر از این را مىخواست و حقیقتش این است که منظور حضرت ابراهیم این بود که خدایا! ما را بهگونهای قرار ده که کاملاً تسلیم تو باشیم. در فرمایش امیرالمؤمنینصلواتاللهعلیه هم هست که اَلْإِسْلاَمُ هُوَ اَلتَّسْلِیمُ.
با توجه به اینکه حج بهعنوان حج، ظاهراً از زمان حضرت ابراهیمعلى نبینا و اله و علیه السلام بهصورت مناسک خاصى تشریع شده و مردم دنیا دعوت شدهاند که بیایند و این مناسک را انجام دهند باید بگوییم که حج، میراث حضرت ابراهیم است؛ وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ. داستانش را همه مىدانید که خداوند متعال به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل امر فرمود که این مکان مقدّس را بهصورت خانهاى به نام خانه خدا بسازند و مردم را دعوت کنند که به اینجا بیایند و مناسک حج را انجام دهند.
وقتى این خانه را بنا مىکردند و قبل از آنهم حضرت ابراهیم یک دعایى داشتند که شاید به نظر ما عجیب بیاید ولى پیداست که این درواقع شعار حضرت ابراهیم است؛ رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَینِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ. این کلمه اسلام، نمىدانم که آن زمان در لغت حضرت ابراهیم به چه معنی بوده، اما بر اساس آنچه قرآن نقل مىکند، تکیهکلام حضرت ابراهیم بوده است. حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل دعا کردند که خدایا اکنون که ما داریم خانه تو را مىسازیم ما را مُسلم، اهل اسلام، قرار ده؛ ذریه ما را اهل اسلام قرار بده؛ در میان ذریه من کسى را مبعوث کن که به اسلام دعوت کند.
در قرآن در جاى دیگری هم مىفرماید که این اسم اسلام از زمان حضرت ابراهیم است؛ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ. و طبعاً حج و مناسک حج هم راهى براى تحقق این اسلامی است که حضرت ابراهیم مىخواست. منظور از این اسلام، قطعاً همین گفتن شهادتین نیست. گفتن شهادتین آنچنان ارزشی نداشت و خود ایشان مقامات بسیار بالاتر از این را داشت. ایشان که میفرمود رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَینِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ، چیزى بالاتر از این را مىخواست و حقیقتش این است که منظور حضرت ابراهیم این بود که خدایا! ما را بهگونهای قرار ده که کاملاً تسلیم تو باشیم. در فرمایش امیرالمؤمنینصلواتاللهعلیه هم هست که اَلْإِسْلاَمُ هُوَ اَلتَّسْلِیمُ.
تاکنون نظری ثبت نشده است