- 1078
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره ی عنکبوت، جلسه شانزدهم
سخنرانی از حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع «تفسیر سوره ی عنکبوت»، جلسه شانزدهم، سال 1400
« یُعَذِّبُ مَنْ یَشَاءُ وَیَرْحَمُ مَنْ یَشَاءُ ۖ وَإِلَیْهِ تُقْلَبُونَ » هر که را (از اهل گناه) بخواهد (به عدل) عذاب میکند و هر که را بخواهد (به لطف و رحمت) میبخشد و شما را به سوی او باز میگردانند.
« وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ ۖ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ» و شما (مخلوق عاجز) نه هرگز (خدای قادر مطلق را) در زمین و آسمان عاجز توانید کرد و نه جز خدا نگهبان و یاوری دارید.
هر کسی را که خدا بخواهد عذاب می کند و هر که را بخواهد شامل رحمت می کند. اینجا اول عذاب مقدم بر رحمت آمده است. چرا؟ مفسرین گفته اند دلیل این است که این آیات در مقام تهدید است. (با توجه به آیات قبل که مربوط به مشرکین و منافقین است)
ضلالت و رحمت خداوند بی حساب و کتاب و جبری است؟ نه. کسانی که شایسته عذاب هستند خدا عذاب می کند و کسانی که شایسته رحمت هستند هدایت می کند. کسانی که به دستورات الهی عمل می کنند شامل رحمت الهی می شوند و این افعال ماست که عذاب و رحمت خدا را متوجه ما می کند.
عذاب برای چیست؟ عذاب در قرآن انکار ناشدنی است. این انکار قرآن است و انکار قرآن انکار خداست.
عذاب و عقاب به دو گونه است. دنیایی و اخروی.
عذاب دنیایی یعنی اینکه در همین دنیا عمل افراد، آنها را گرفتار کند. عذاب استیصال یا فراگیرو عذاب تنبیهی یا تربیتی از نوع عذاب دنیایی است. روایت می فرماید اگر گناه جدید شود عذاب و گرفتاری ها هم جدید می شود.
عذاب اخروی نباید به گونه ای معنا شود که باعث بی مبالاتی در دنیا شود. عذاب به دو گونه است. قراردادی و تکوینی. عذاب های آخرت تکوینی است و عین نتیجه و تجسم خود اعمال انسان است.
شش صورت با مومن وارد قبر می شود. نماز، زکات، روزه، حج و عمره، خدمت و رسیدگی به مردم، ولایت آل محمد
« یُعَذِّبُ مَنْ یَشَاءُ وَیَرْحَمُ مَنْ یَشَاءُ ۖ وَإِلَیْهِ تُقْلَبُونَ » هر که را (از اهل گناه) بخواهد (به عدل) عذاب میکند و هر که را بخواهد (به لطف و رحمت) میبخشد و شما را به سوی او باز میگردانند.
« وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ ۖ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ» و شما (مخلوق عاجز) نه هرگز (خدای قادر مطلق را) در زمین و آسمان عاجز توانید کرد و نه جز خدا نگهبان و یاوری دارید.
هر کسی را که خدا بخواهد عذاب می کند و هر که را بخواهد شامل رحمت می کند. اینجا اول عذاب مقدم بر رحمت آمده است. چرا؟ مفسرین گفته اند دلیل این است که این آیات در مقام تهدید است. (با توجه به آیات قبل که مربوط به مشرکین و منافقین است)
ضلالت و رحمت خداوند بی حساب و کتاب و جبری است؟ نه. کسانی که شایسته عذاب هستند خدا عذاب می کند و کسانی که شایسته رحمت هستند هدایت می کند. کسانی که به دستورات الهی عمل می کنند شامل رحمت الهی می شوند و این افعال ماست که عذاب و رحمت خدا را متوجه ما می کند.
عذاب برای چیست؟ عذاب در قرآن انکار ناشدنی است. این انکار قرآن است و انکار قرآن انکار خداست.
عذاب و عقاب به دو گونه است. دنیایی و اخروی.
عذاب دنیایی یعنی اینکه در همین دنیا عمل افراد، آنها را گرفتار کند. عذاب استیصال یا فراگیرو عذاب تنبیهی یا تربیتی از نوع عذاب دنیایی است. روایت می فرماید اگر گناه جدید شود عذاب و گرفتاری ها هم جدید می شود.
عذاب اخروی نباید به گونه ای معنا شود که باعث بی مبالاتی در دنیا شود. عذاب به دو گونه است. قراردادی و تکوینی. عذاب های آخرت تکوینی است و عین نتیجه و تجسم خود اعمال انسان است.
شش صورت با مومن وارد قبر می شود. نماز، زکات، روزه، حج و عمره، خدمت و رسیدگی به مردم، ولایت آل محمد
کاربر مهمان