سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع "انواع ظلم و ریشه آن"
وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَةٍ کَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنْشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِینَ (انبیاء: 11)؛ پیغمبر به مشرکینی که به حرف تو گوش نمیکنند و تو را اذیت میکنند بگو بروند کمی در تاریخ گذشتگان تأمل کنند که چگونه آنها را در هم شکستیم. قصم به معنای خرد کردن و درهم شکستن میباشد. علت آن هم یک کلمه بود و آن ظلم بود.
عزیزان زیر این آسمان جرمی بالاتر از ظلم نیست. در قرآن کریم خداوند تبارک و تعالی با ظالم، ظلم و ستمگر شدید برخورد کرده است. "أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ عَذَابًا أَلِیمًا"؛ عذاب چند گونه است: گاهی عذاب بزرگ است و گاهی عذاب الیم یعنی دردناک است.
"یَوْمَ لا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ"؛ که برخورد خیلی تندی میباشد، روز قیامت عذرخواهی ظالم پذیرفته نمیشود، لعنت خدا بر او و عذاب بر او. "فویل للذین ظلموا"، وای بر کسانی که ظلم میکنند از عذاب روز قیامت و در پایان سوره شعراء خداوند پیام تندی به ظالمها داده است: "وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ"؛ در اینجا خداوند عذاب را مشخص نکرده بلکه میفرمایند میفهمید حالا چه بلایی به سرتان خواهد آمد.
وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَةٍ کَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنْشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِینَ (انبیاء: 11)؛ پیغمبر به مشرکینی که به حرف تو گوش نمیکنند و تو را اذیت میکنند بگو بروند کمی در تاریخ گذشتگان تأمل کنند که چگونه آنها را در هم شکستیم. قصم به معنای خرد کردن و درهم شکستن میباشد. علت آن هم یک کلمه بود و آن ظلم بود.
عزیزان زیر این آسمان جرمی بالاتر از ظلم نیست. در قرآن کریم خداوند تبارک و تعالی با ظالم، ظلم و ستمگر شدید برخورد کرده است. "أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ عَذَابًا أَلِیمًا"؛ عذاب چند گونه است: گاهی عذاب بزرگ است و گاهی عذاب الیم یعنی دردناک است.
"یَوْمَ لا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ"؛ که برخورد خیلی تندی میباشد، روز قیامت عذرخواهی ظالم پذیرفته نمیشود، لعنت خدا بر او و عذاب بر او. "فویل للذین ظلموا"، وای بر کسانی که ظلم میکنند از عذاب روز قیامت و در پایان سوره شعراء خداوند پیام تندی به ظالمها داده است: "وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ"؛ در اینجا خداوند عذاب را مشخص نکرده بلکه میفرمایند میفهمید حالا چه بلایی به سرتان خواهد آمد.
کاربر مهمان