- 97
- 1000
- 1000
- 1000
آداب کسب حلال، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با موضوع «آداب کسب حلال»، جلسه دوم: آداب تجارت، سال 1393
در بحث سیرهی تربیتی کلامی از کلمات حکمت آمیز 447 را بحث میکنیم. در جلسهی قبل گفتیم که از کارهای ایشان این بود روزانه هر روز حضرت میآمدند در بازار قدم میزدند اصناف و صنف به صنف بازار قصابها ماهی فروشها هر کجا میایستادند و تذکراتی به تناسب شغل آنها میدادند حتی در داستانی است که نباته که از اصحاب امیرالمومنین است میگوید به حضرت گفتم چرا شما میروید بازار من این کار را از طرف شما انجام میدهم شما بمانید در خانه به کارهای دیگر برسید حضرت نپسندیدند فرمودند ما نَصَحتَنی یا اَصبَح تو خیر خواهی نکردی برای من که من بنشینم خود حضرت اقدام کرد خیلی مهم است با آن همه گرفتاریها حکومت اسلامی در زمان امیرمومنان آن قدر گسترده بوده یک روزی اشاره کردیم ایران مصر عراق شامات اینها یکی از استانها بوده حضرت فرستادند مالک اشتر را به مصر همه شنیده ایم استان دار مصر بوده مصر که الآن یک کشور است استانی بوده ایران یک استان بوده عراق یک استان است شام یک استان است حضرت هر روز با این اوضاع میآمدند متن روایات هم متعدد است اسبق ابن نباته گفت من این کار را انجام میدهم فرمودند نه خودم شخصا میآیم امروز بدون تعارف امروز وظیفهی روحانیون است امروز مخصوصا وظیفهی ائمهی جماعات است من تقاضا میکنم در بازار احکام و آداب تجارت را یک کمی بیشتر توجه کنیم. یک کسی آمد خدمت امیرمومنان سلام الله علیه گفت یا امیرالمومنین اُریدُ تِجارَه فَادعُوالله من میخواهم بروم دنبال کسب و کار شما برای من دعا کنید همه چیز با دعا نیست دعا خوب است اما همه چیز با دعاست؟ حضرت به او فرمودند اَفقَهتُ فی دینِ الله تو احکام تجارت را یاد گرفته ای؟ گفت بالاخره بعد از این که شروع کردیم کم کم میرویم حضرت ناراحت شدند فرمودند وای بر تو اول احکام تجارت را یاد بگیرد بعد تجارت را یاد بگیرد. حضرت فرمود کسی که بدون آگاهی به احکام برود سراغ تجارت دچار ربا میشود این جملهای که در کلمات حکمت آمیز حضرت است کلمهی 447 مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدْ اِرْتَطَمَ فِی الرِّبا کسی که برود بدون تجارت بدون این که مسائلش را یاد بگیرد فرو میرود در ربا خواری بدون این که از آن در بیاید سه مرتبه حضرت فرموده اند در باتلاق ربا گیر میکند اگر بدون این که احکامش را یاد بگیرد این بحث مهم است جالب نیست که ما فقط یک کلامی را بخوانیم ترجمه کنیم بگذریم این سیرهی حضرت نمیشود هم عمل حضرت هم اهمیت کلام حضرت این کتاب تحریرالوسیله رسالهی امام تقاضا میکنم کسانی که دنبال کسب و کار هستند اگر ما مقلد مجتهدین هستیم همهی مراجع فرمودند عین عبارت این است بدون کم و زیاد یَجِبُ عَلی کُلَّ مَن یُباشِر التّجارَه تَعلَمُ اَحکامُها هر کسی میرود دنبال تجارت واجب است احکامش را یاد بگیرد قبل از این که برود سراغ کسب و کار اول باید احکامش را یاد بگیرد، تا معاملات صحیح را از معاملات فاسد بشناسد و از ربا سالم بماند. حساسیت بالایی دارد. این خیلی مهم است من حساسیت را توضیح میدهم بسیاری هستند در کسب و کار میگویند این قدر پیچیده اش نکنید معاملهای انجام میدهیم فقها فتوا داده اند یجب بله قبل از این که تجارت را شروع کنید اگر حدیث امیرمومنان را خواندید این هم فتوای مجتهد است یک وقت ما مستحبات داریم یک وقت واجبات. بین مستحبات و واجبات فرق بگذاریم نماز ظهر عصر میخوانید یک کار واجب است نماز شب کار مستحب است نماز مغرب عشا واجب است اگر نافله خواندید مستحب است این تعلیم احکام تجارت جزء واجبات است نه جزء مستحبات عین عبارت همهی فقها است یجب کل. چرا حساسیت دارد؟ چند مثال میزنم. چه ضرورتی دارد؟ من سوال میکنم آن هفته هم اشارهای کردم در مسئلهی نسیه خیلی تعجب کردند بینندگان خیلیها سوال کردند واقعا همین طور است؟ اگر شما یک جنسی را نسیه میخرید یک کسی به شما میگوید برنج خوبی میگویم بیا ده تا گونی ببر شما میگویی من پول ندارم او به شما میگوید اشکالی ندارد ببر هر وقت پولش را آوردی بیاور این معامله باطل است. میشود جنس نسیه خرید اما دقیق باید تاریخ مبلغ پرداخت مشخص شود نه این که بگویی من نمیتوانم او هم بگوید هر وقت داشتی بیاور در نسیه قیمت خرید باید معلوم باشد خیلیها میروند سوپر محل حساب دفتری دارند میگویند یک بسته خیارشور به ما بده بنویس به حساب ما او هم مینویسد قیمت را نمیدانم در معاملهی نسیه قیمت خرید باید مشخص باشد
در بحث سیرهی تربیتی کلامی از کلمات حکمت آمیز 447 را بحث میکنیم. در جلسهی قبل گفتیم که از کارهای ایشان این بود روزانه هر روز حضرت میآمدند در بازار قدم میزدند اصناف و صنف به صنف بازار قصابها ماهی فروشها هر کجا میایستادند و تذکراتی به تناسب شغل آنها میدادند حتی در داستانی است که نباته که از اصحاب امیرالمومنین است میگوید به حضرت گفتم چرا شما میروید بازار من این کار را از طرف شما انجام میدهم شما بمانید در خانه به کارهای دیگر برسید حضرت نپسندیدند فرمودند ما نَصَحتَنی یا اَصبَح تو خیر خواهی نکردی برای من که من بنشینم خود حضرت اقدام کرد خیلی مهم است با آن همه گرفتاریها حکومت اسلامی در زمان امیرمومنان آن قدر گسترده بوده یک روزی اشاره کردیم ایران مصر عراق شامات اینها یکی از استانها بوده حضرت فرستادند مالک اشتر را به مصر همه شنیده ایم استان دار مصر بوده مصر که الآن یک کشور است استانی بوده ایران یک استان بوده عراق یک استان است شام یک استان است حضرت هر روز با این اوضاع میآمدند متن روایات هم متعدد است اسبق ابن نباته گفت من این کار را انجام میدهم فرمودند نه خودم شخصا میآیم امروز بدون تعارف امروز وظیفهی روحانیون است امروز مخصوصا وظیفهی ائمهی جماعات است من تقاضا میکنم در بازار احکام و آداب تجارت را یک کمی بیشتر توجه کنیم. یک کسی آمد خدمت امیرمومنان سلام الله علیه گفت یا امیرالمومنین اُریدُ تِجارَه فَادعُوالله من میخواهم بروم دنبال کسب و کار شما برای من دعا کنید همه چیز با دعا نیست دعا خوب است اما همه چیز با دعاست؟ حضرت به او فرمودند اَفقَهتُ فی دینِ الله تو احکام تجارت را یاد گرفته ای؟ گفت بالاخره بعد از این که شروع کردیم کم کم میرویم حضرت ناراحت شدند فرمودند وای بر تو اول احکام تجارت را یاد بگیرد بعد تجارت را یاد بگیرد. حضرت فرمود کسی که بدون آگاهی به احکام برود سراغ تجارت دچار ربا میشود این جملهای که در کلمات حکمت آمیز حضرت است کلمهی 447 مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدْ اِرْتَطَمَ فِی الرِّبا کسی که برود بدون تجارت بدون این که مسائلش را یاد بگیرد فرو میرود در ربا خواری بدون این که از آن در بیاید سه مرتبه حضرت فرموده اند در باتلاق ربا گیر میکند اگر بدون این که احکامش را یاد بگیرد این بحث مهم است جالب نیست که ما فقط یک کلامی را بخوانیم ترجمه کنیم بگذریم این سیرهی حضرت نمیشود هم عمل حضرت هم اهمیت کلام حضرت این کتاب تحریرالوسیله رسالهی امام تقاضا میکنم کسانی که دنبال کسب و کار هستند اگر ما مقلد مجتهدین هستیم همهی مراجع فرمودند عین عبارت این است بدون کم و زیاد یَجِبُ عَلی کُلَّ مَن یُباشِر التّجارَه تَعلَمُ اَحکامُها هر کسی میرود دنبال تجارت واجب است احکامش را یاد بگیرد قبل از این که برود سراغ کسب و کار اول باید احکامش را یاد بگیرد، تا معاملات صحیح را از معاملات فاسد بشناسد و از ربا سالم بماند. حساسیت بالایی دارد. این خیلی مهم است من حساسیت را توضیح میدهم بسیاری هستند در کسب و کار میگویند این قدر پیچیده اش نکنید معاملهای انجام میدهیم فقها فتوا داده اند یجب بله قبل از این که تجارت را شروع کنید اگر حدیث امیرمومنان را خواندید این هم فتوای مجتهد است یک وقت ما مستحبات داریم یک وقت واجبات. بین مستحبات و واجبات فرق بگذاریم نماز ظهر عصر میخوانید یک کار واجب است نماز شب کار مستحب است نماز مغرب عشا واجب است اگر نافله خواندید مستحب است این تعلیم احکام تجارت جزء واجبات است نه جزء مستحبات عین عبارت همهی فقها است یجب کل. چرا حساسیت دارد؟ چند مثال میزنم. چه ضرورتی دارد؟ من سوال میکنم آن هفته هم اشارهای کردم در مسئلهی نسیه خیلی تعجب کردند بینندگان خیلیها سوال کردند واقعا همین طور است؟ اگر شما یک جنسی را نسیه میخرید یک کسی به شما میگوید برنج خوبی میگویم بیا ده تا گونی ببر شما میگویی من پول ندارم او به شما میگوید اشکالی ندارد ببر هر وقت پولش را آوردی بیاور این معامله باطل است. میشود جنس نسیه خرید اما دقیق باید تاریخ مبلغ پرداخت مشخص شود نه این که بگویی من نمیتوانم او هم بگوید هر وقت داشتی بیاور در نسیه قیمت خرید باید معلوم باشد خیلیها میروند سوپر محل حساب دفتری دارند میگویند یک بسته خیارشور به ما بده بنویس به حساب ما او هم مینویسد قیمت را نمیدانم در معاملهی نسیه قیمت خرید باید مشخص باشد
تاکنون نظری ثبت نشده است