- 162
- 1000
- 1000
- 1000
تبیین نقش معروفها و منکرهای اجتماعی و تأثیرگذار در جامعه
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی در چهارمین شب عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها در حسینیه امام خمینی "ره"، با موضوع "تبیین نقش معروفها و منکرهای اجتماعی و تأثیرگذار در جامعه"، سال 1404
صحبت امشب ما حول محور بسیار مهمی میچرخد، گناهان نابخشودنی؛ آنچه حتی استغفار پیامبرصلی الله هم برایش اثر ندارد. خداوند متعال در سوره نساء، آیه 64 میفرماید: اگر کسانی گناه کنند و ظلم به نفس کنند، میتوانند نزد پیامبر صلی الله بیایند و او برای آنها استغفار کند و خداوند تواب و رحیم، آنها را میبخشد. اما در نقطه مقابل، در سوره توبه، آیه 80 میفرماید: برای مشرکان استغفار کنی یا نکنی، حتی اگر هفتاد بار برایشان طلب آمرزش کنی، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشید. این یک سؤال جدی است: چه گناه و چه گنهکاری است که حتی شفاعت و استغفار رسول خدا هم برایش سودی ندارد؟ گناهانی که پیوست اجتماعی دارند. شأن نزول این آیه درباره منافقانی است که در جنگ تبوک، با تمسخر کمککنندگان به جبهه چه ثروتمند و چه فقیر مانند ابوعقیل انصاری که با یک من خرما کمک کرد، سعی در ایجاد یأس و تفرقه در جامعه اسلامی داشتند. خداوند این عمل را نمیبخشد، زیرا گناه فردی: گناهی است که شخص در خلاء مرتکب میشود و فقط به خود ظلم میکند. این گناه با توبه واقعی بخشیده میشود. گناه اجتماعی: گناهی است که جامعه را هدف میگیرد؛ جو یأس، بدبینی، تفرقه و سستکردن عزم عمومی ایجاد میکند. این گناه، قابل قیاس با گناه فردی نیست. مانند: اشاعه فحشا و بیحیایی، اختلاس از بیتالمال (خیانت به میلیونها نفر)، شبههپراکنی و ایجاد تردید در دین مردم، احتکار گسترده، رباخواری که کمر اقتصاد جامعه را میشکند. اما فراتر از گناهان اجتماعی، گناهان جبههای قرار دارد. معروف و منکر اجتماعی: عمل خوب یا بدی که یک جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد. ثواب یا عقاب آن به شدت مضاعف است. معروف و منکر جبههای: عمل خوب یا بدی که جبهه حق در تقابل با جبهه باطل را تحت تأثیر قرار میدهد. این جبهه، تمام حقطلبان تاریخ تا زمان ظهور حضرت مهدی عجل الله را شامل میشود. معروف جبههای: هر اقدامی که به استقامت و امید جبهه حق کمک کند (مانند تلاشهای شهید تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران). ثواب این اعمال، آنچنان بزرگ است که میتواند سایه بر گناهان فردی بیندازد و آنها را محو کند. منکر جبههای: هر اقدامی که موجب یأس، دلسردی و تضعیف جبهه حق شود. این بزرگترین منکرهاست و گناهش آنقدر بزرگ است که میتواند اعمال نیک فرد را نابود کند. کسانی که پس از پیروزیهای بزرگ (مانند جنگ 12 روزه)، با شایعهپراکنی و دعوت به عقبنشینی، دستاوردهای جبهه حق را تحقیر و دشمن را بزرگنمایی میکنند، مرتکب این گناه نابخشودنی میشوند. نمونه عینی: شهید طیب حاج رضایی ایشان با وجود سوابق نه چندان خوب، به دلیل: عشق به اهل بیت علیهم السلام و عدم قهر با پرچم ولایت، حمایت بیچشمداشت از امام خمینی(ره) در 15 خرداد 42. پایدارى در این راه تا حد شهادت و به چنان مقامی رسید که امام(ره) فرمودند: طیب کارش درست است، احتیاج به شفاعت من ندارد. این نشان میدهد وفاداری به جبهه حق و ولایت، میتواند گذشتههای تاریک را محو کند. حضرت زهرا سلام الله علیها مجسمه معروف جبههای بود. او با تمام وجود، امام عادل زمانش، حضرت علی علیه السلام را حفظ کرد تا صراط مستقیم باقی بماند. او در مقابل منکر جبههای انحراف از ولایت ایستاد و کوچکترین سازشی با ظلم نکرد، به همین دلیل امام زمان عجل الله حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگوی بیبدیل خود معرفی میکند، چرا که حکومت آن حضرت، حکومتی بدون هیچ گونه مداهنه و سازشی با ظلم خواهد بود. در این ایام فاطمیه، باید بدانیم که گریه بر حضرت زهرا سلام الله علیها تنها یک عاطفه نیست، بلکه بیعت دوباره با آرمان اوست. آرمانی که میگوید: پای جبهه حق با تمام وجود بایستید و آن را تضعیف نکنید، زیرا تضعیف جبهه حق، بزرگترین گناه و باعث محرومیت از شفاعت اولیای خدا است.
صحبت امشب ما حول محور بسیار مهمی میچرخد، گناهان نابخشودنی؛ آنچه حتی استغفار پیامبرصلی الله هم برایش اثر ندارد. خداوند متعال در سوره نساء، آیه 64 میفرماید: اگر کسانی گناه کنند و ظلم به نفس کنند، میتوانند نزد پیامبر صلی الله بیایند و او برای آنها استغفار کند و خداوند تواب و رحیم، آنها را میبخشد. اما در نقطه مقابل، در سوره توبه، آیه 80 میفرماید: برای مشرکان استغفار کنی یا نکنی، حتی اگر هفتاد بار برایشان طلب آمرزش کنی، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشید. این یک سؤال جدی است: چه گناه و چه گنهکاری است که حتی شفاعت و استغفار رسول خدا هم برایش سودی ندارد؟ گناهانی که پیوست اجتماعی دارند. شأن نزول این آیه درباره منافقانی است که در جنگ تبوک، با تمسخر کمککنندگان به جبهه چه ثروتمند و چه فقیر مانند ابوعقیل انصاری که با یک من خرما کمک کرد، سعی در ایجاد یأس و تفرقه در جامعه اسلامی داشتند. خداوند این عمل را نمیبخشد، زیرا گناه فردی: گناهی است که شخص در خلاء مرتکب میشود و فقط به خود ظلم میکند. این گناه با توبه واقعی بخشیده میشود. گناه اجتماعی: گناهی است که جامعه را هدف میگیرد؛ جو یأس، بدبینی، تفرقه و سستکردن عزم عمومی ایجاد میکند. این گناه، قابل قیاس با گناه فردی نیست. مانند: اشاعه فحشا و بیحیایی، اختلاس از بیتالمال (خیانت به میلیونها نفر)، شبههپراکنی و ایجاد تردید در دین مردم، احتکار گسترده، رباخواری که کمر اقتصاد جامعه را میشکند. اما فراتر از گناهان اجتماعی، گناهان جبههای قرار دارد. معروف و منکر اجتماعی: عمل خوب یا بدی که یک جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد. ثواب یا عقاب آن به شدت مضاعف است. معروف و منکر جبههای: عمل خوب یا بدی که جبهه حق در تقابل با جبهه باطل را تحت تأثیر قرار میدهد. این جبهه، تمام حقطلبان تاریخ تا زمان ظهور حضرت مهدی عجل الله را شامل میشود. معروف جبههای: هر اقدامی که به استقامت و امید جبهه حق کمک کند (مانند تلاشهای شهید تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران). ثواب این اعمال، آنچنان بزرگ است که میتواند سایه بر گناهان فردی بیندازد و آنها را محو کند. منکر جبههای: هر اقدامی که موجب یأس، دلسردی و تضعیف جبهه حق شود. این بزرگترین منکرهاست و گناهش آنقدر بزرگ است که میتواند اعمال نیک فرد را نابود کند. کسانی که پس از پیروزیهای بزرگ (مانند جنگ 12 روزه)، با شایعهپراکنی و دعوت به عقبنشینی، دستاوردهای جبهه حق را تحقیر و دشمن را بزرگنمایی میکنند، مرتکب این گناه نابخشودنی میشوند. نمونه عینی: شهید طیب حاج رضایی ایشان با وجود سوابق نه چندان خوب، به دلیل: عشق به اهل بیت علیهم السلام و عدم قهر با پرچم ولایت، حمایت بیچشمداشت از امام خمینی(ره) در 15 خرداد 42. پایدارى در این راه تا حد شهادت و به چنان مقامی رسید که امام(ره) فرمودند: طیب کارش درست است، احتیاج به شفاعت من ندارد. این نشان میدهد وفاداری به جبهه حق و ولایت، میتواند گذشتههای تاریک را محو کند. حضرت زهرا سلام الله علیها مجسمه معروف جبههای بود. او با تمام وجود، امام عادل زمانش، حضرت علی علیه السلام را حفظ کرد تا صراط مستقیم باقی بماند. او در مقابل منکر جبههای انحراف از ولایت ایستاد و کوچکترین سازشی با ظلم نکرد، به همین دلیل امام زمان عجل الله حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگوی بیبدیل خود معرفی میکند، چرا که حکومت آن حضرت، حکومتی بدون هیچ گونه مداهنه و سازشی با ظلم خواهد بود. در این ایام فاطمیه، باید بدانیم که گریه بر حضرت زهرا سلام الله علیها تنها یک عاطفه نیست، بلکه بیعت دوباره با آرمان اوست. آرمانی که میگوید: پای جبهه حق با تمام وجود بایستید و آن را تضعیف نکنید، زیرا تضعیف جبهه حق، بزرگترین گناه و باعث محرومیت از شفاعت اولیای خدا است.


تاکنون نظری ثبت نشده است