- 50
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، 51
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی» جلسه پنجاه و یکم: اربعین و جهانی کردن دین، سال 1403
واقع مسئله این است که ما با چند تا چالش بزرگ روبرو هستیم یکی اون نکته ای که جلسه قبل در لحظه های پایانی مطرح شد ما برای جهانی کردن دین نیاز به این نداریم که حتما جامعه خودمان را صد درصد ایده آل و صد درصد دیندار قرار بدهیم. هجرت را برای همین گذاشتند حضرت رسول حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله و سلم ایشان نایستادند که شهر مکه را پر از دین و آئین بکنند بعد شروع کنند به جاهای دیگر این دین را صادر کنند در شهر مکه یک مقداری ایمان آوردند اتفاقا زیاد هم نبود برعکس الان در جامعه ما خیلی اقبال به دین فوق العاده است من شنیدم اخیرا آمارهای رسمی منتشر شده که مردم ما هشتاد و سه درصد در عزاداری های محرم شرکت کردند خیلی رقم بالایی است این را باید گفت قریب به اتفاق ولی از حضرت رسول باز متوقف نشدند رفتند مدینه، بعد از اینکه مدینه را در واقع دین فرا گرفت تازه همه افراد مدینه هم ایمان نیاورندند یک مقدار نفاق درونشون بود و بالاخره آمدند و در منطقه حجاز دین را فراگیر کردند و بله ما اگر دین را به سمت جهانی کردنش حرکت کنیم طرفداران این دین در جهان بسیار زیاد هستند ممکن است حتی اکثریت مردم جهان نباشند بالفعل در مراتب اولیه ولی می توانند تاثیرگذار باشند و می توانند به عنوان یک جمع متحد بیایند پای دین و اون موقع است که ما توقع مان برای ظهور بیشتر خواهد شد این یک موضوع که گاهی از اوقات هم ما وقتی می خواهیم جوان خودمان را متقاعد کنیم به دینداری از موضوعات دینی ساده مثل حجاب و اینها تا موضوعات عمیقی مثل حماسه اباعبدالله الحسین باید برویم بیرون و برگردیم یعنی روایت دیگران را از حماسه اباعبدالله الحسین برای جوانمان نقل کنیم وقتی گاندی بر میگردد می گوید من کاری برای مردم خودم نکردم جز اینکه درسی از اباعبدالله الحسین آموخته بودم این درس را اجرا کردم حالا خوب است من خاطرات دعای نوجوانی خودمان را بگوییم دوران نوجوانی ما بعضی انقلابی ها مخالف روضه و عزاداری امام حسین بودند بعضی چهره های مشهور انقلابی شدند الان هم نام نمی برم کجا ایستادند معلوم است خارج از مسیر انقلاب بودند ولی اون زمان سینه چاک انقلاب بودند از این طرف هم رسما علیه روضه خوانی چه معنا دارد در منبر سخنرانی دینی روضه خوانده شود آخر سر یعنی رسما سخنرانی می کردند در جهت مخالفت با روضه اینها خوب بعضی هایشان شخصیت های فرهنگی انقلاب شدند بعد هم از انقلاب اومدند بیرون و از این فضاها ولی می خواهم این را عرض کنم اون زمان ما وقتی می خواستیم بایستیم جلوی مارکسیست ها و التقاطی یون و برخی انقلابیون ضد روضه این حرف آقای گاندی را مطرح می کردیم می گفتیم شما چطوری روضه امام حسین را ضد انقلاب تلقی میکنید در حالی که گاندی مقابل استعمار ایستاده با پیامی که از روضه امام حسین گرفته حالا شاید جوان های ما باور نکنندکه همچین مشاجراتی اون زمان بوده یکی از جملات حضرت امام را آوردم در این باره که واقعا بعضی از اینها باور نمیکردند جالب است من برای شما مطلبی را سربسته عرض کنم و برای بینندگان عزیز به من گفتند در یکی از شهرهای ایران خیلی عزاداری رونق دارد و اتفاقا عزاداری ها زیاد هم با حکومت و جمهوری اسلامی خوب نیستند چند درصدشان کاری ندارم تعداد قابل توجهی گفتم چرا مثلا گفت اینها فکر می کنند توی تلوزیون روضه گذاشته می شود الان شما گنبد اباعبدالله الحسین تصویر گذاشتید اینها تشریفاتی است انقلاب اعتقاد به امام حسین ندارد گفتم چرا چطوری 250 هزار شهید دادیم اینها همه در وصیتنامه هایشان این است که چهار مرتبه از امام حسین حرف زدند انقلاب مال امام حسین است و امام مال امام حسین میداند این انقلاب را بعد اینها تو شهر شما طرفدار امام حسین هستند و بعد غیر انقلابی هستند چطوری آخه می شود؟ به من می گفت که شما بیا به عنوان یک آخوندی که با انقلاب و اینها موافق هستید در شهر ما سخنرانی کن و از روضه امام حسین بگو تا مردم باورشان شود. من خیلی به روضه اعتقاد دارم الان چند سال بعداز پیروزی انقلاب است نزدیک نیم قرن از این انقلاب می گذرد یک شهر داریم در کشورمان یک عده ای از عزاداران اباعبدالله الحسین تلقی شان این است که برای چی اینها اینطوری شدند رفتم بررسی کردم که چرا شما باید اینطوری فکر کنید اهل روضه هستید و غیر انقلابی و انقلاب فرمالیته و تشریفاتی دارد به امام حسین می پردازد دیدم ریشه اش این است که یک عده ای از انقلابیون 57 و 56 در اون شهر روضه خون می کشتند برای اینکه انقلاب به پیروزی برسد!!
واقع مسئله این است که ما با چند تا چالش بزرگ روبرو هستیم یکی اون نکته ای که جلسه قبل در لحظه های پایانی مطرح شد ما برای جهانی کردن دین نیاز به این نداریم که حتما جامعه خودمان را صد درصد ایده آل و صد درصد دیندار قرار بدهیم. هجرت را برای همین گذاشتند حضرت رسول حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله و سلم ایشان نایستادند که شهر مکه را پر از دین و آئین بکنند بعد شروع کنند به جاهای دیگر این دین را صادر کنند در شهر مکه یک مقداری ایمان آوردند اتفاقا زیاد هم نبود برعکس الان در جامعه ما خیلی اقبال به دین فوق العاده است من شنیدم اخیرا آمارهای رسمی منتشر شده که مردم ما هشتاد و سه درصد در عزاداری های محرم شرکت کردند خیلی رقم بالایی است این را باید گفت قریب به اتفاق ولی از حضرت رسول باز متوقف نشدند رفتند مدینه، بعد از اینکه مدینه را در واقع دین فرا گرفت تازه همه افراد مدینه هم ایمان نیاورندند یک مقدار نفاق درونشون بود و بالاخره آمدند و در منطقه حجاز دین را فراگیر کردند و بله ما اگر دین را به سمت جهانی کردنش حرکت کنیم طرفداران این دین در جهان بسیار زیاد هستند ممکن است حتی اکثریت مردم جهان نباشند بالفعل در مراتب اولیه ولی می توانند تاثیرگذار باشند و می توانند به عنوان یک جمع متحد بیایند پای دین و اون موقع است که ما توقع مان برای ظهور بیشتر خواهد شد این یک موضوع که گاهی از اوقات هم ما وقتی می خواهیم جوان خودمان را متقاعد کنیم به دینداری از موضوعات دینی ساده مثل حجاب و اینها تا موضوعات عمیقی مثل حماسه اباعبدالله الحسین باید برویم بیرون و برگردیم یعنی روایت دیگران را از حماسه اباعبدالله الحسین برای جوانمان نقل کنیم وقتی گاندی بر میگردد می گوید من کاری برای مردم خودم نکردم جز اینکه درسی از اباعبدالله الحسین آموخته بودم این درس را اجرا کردم حالا خوب است من خاطرات دعای نوجوانی خودمان را بگوییم دوران نوجوانی ما بعضی انقلابی ها مخالف روضه و عزاداری امام حسین بودند بعضی چهره های مشهور انقلابی شدند الان هم نام نمی برم کجا ایستادند معلوم است خارج از مسیر انقلاب بودند ولی اون زمان سینه چاک انقلاب بودند از این طرف هم رسما علیه روضه خوانی چه معنا دارد در منبر سخنرانی دینی روضه خوانده شود آخر سر یعنی رسما سخنرانی می کردند در جهت مخالفت با روضه اینها خوب بعضی هایشان شخصیت های فرهنگی انقلاب شدند بعد هم از انقلاب اومدند بیرون و از این فضاها ولی می خواهم این را عرض کنم اون زمان ما وقتی می خواستیم بایستیم جلوی مارکسیست ها و التقاطی یون و برخی انقلابیون ضد روضه این حرف آقای گاندی را مطرح می کردیم می گفتیم شما چطوری روضه امام حسین را ضد انقلاب تلقی میکنید در حالی که گاندی مقابل استعمار ایستاده با پیامی که از روضه امام حسین گرفته حالا شاید جوان های ما باور نکنندکه همچین مشاجراتی اون زمان بوده یکی از جملات حضرت امام را آوردم در این باره که واقعا بعضی از اینها باور نمیکردند جالب است من برای شما مطلبی را سربسته عرض کنم و برای بینندگان عزیز به من گفتند در یکی از شهرهای ایران خیلی عزاداری رونق دارد و اتفاقا عزاداری ها زیاد هم با حکومت و جمهوری اسلامی خوب نیستند چند درصدشان کاری ندارم تعداد قابل توجهی گفتم چرا مثلا گفت اینها فکر می کنند توی تلوزیون روضه گذاشته می شود الان شما گنبد اباعبدالله الحسین تصویر گذاشتید اینها تشریفاتی است انقلاب اعتقاد به امام حسین ندارد گفتم چرا چطوری 250 هزار شهید دادیم اینها همه در وصیتنامه هایشان این است که چهار مرتبه از امام حسین حرف زدند انقلاب مال امام حسین است و امام مال امام حسین میداند این انقلاب را بعد اینها تو شهر شما طرفدار امام حسین هستند و بعد غیر انقلابی هستند چطوری آخه می شود؟ به من می گفت که شما بیا به عنوان یک آخوندی که با انقلاب و اینها موافق هستید در شهر ما سخنرانی کن و از روضه امام حسین بگو تا مردم باورشان شود. من خیلی به روضه اعتقاد دارم الان چند سال بعداز پیروزی انقلاب است نزدیک نیم قرن از این انقلاب می گذرد یک شهر داریم در کشورمان یک عده ای از عزاداران اباعبدالله الحسین تلقی شان این است که برای چی اینها اینطوری شدند رفتم بررسی کردم که چرا شما باید اینطوری فکر کنید اهل روضه هستید و غیر انقلابی و انقلاب فرمالیته و تشریفاتی دارد به امام حسین می پردازد دیدم ریشه اش این است که یک عده ای از انقلابیون 57 و 56 در اون شهر روضه خون می کشتند برای اینکه انقلاب به پیروزی برسد!!
تاکنون نظری ثبت نشده است