سخنرانی استاد سعید عزیزی با موضوع "تربیت نسل متفاوت"، جلسه سیزدهم: مهارتهای تربیتی، سال 1403
مهارتهای تربیتی مبحث مهمی است که چهار مورد تربیتی خیلی مهم را شامل می شود: اول مهارتهای معیشتی یا روزانه است. دوم مهارتهای اجتماعی و اخلاق محور. سوم مهارتهای درونی یا مهارتهای معنوی و چهارم مهارتهای تحصیلی است. اگر بخواهیم بدانیم که فرزندان ما چقدر تربیت شدهاند، باید ببینیم که چه حدی از این مهارتها را کسب کردهاند.
کسب و آموزش همه مهارتها لازم و ضروری است. مهارتهای معیشتی شامل پختن، شستن، خوردن و امورات دیگر است، یعنی فرزندان باید بتوانند خودشان را از گرسنگی نجات بدهند و به دیگران هم کمک کنند. باید به فرزندانمان کار بسپاریم و از آنها بخواهیم تا امورات محوله را انجام بدهند. جمع کردن و شستن ظروف و جمع کردن سفره هم بخشی از این مهارتهای تغذیهای است. امورات خانه همه به عهده مادر خانواده نیست. گاهی باید فرزندان و همسران هم در امورات خانه مانند شستن ظرفها، مرتب کردن خانه و جارو کشیدن به مادر خانواده کمک کنند. تا همه اعضای خانواده در کنار هم مهارتهای تغذیهای را هم بیاموزند. دومین مهارت، مهارت اجتماعی و نظافتی و عمومی است. مانند جارو کردن خانه، شستن سرویسهای بهداشتی ما باید اینها را در خانه به فرزندانمان بیاموزیم تا فرزندانمان اینها را تمرین کنند. ما به عنوان والدین نباید امورات شخصی مربوط به فرزندان خود را انجام بدهیم، باید زمینهای فراهم کنیم تا خودشان کارهایشان را انجام بدهند. مهارتهای روزمره که به کودکان محول میکنیم مسئولیت پذیری را در کودکان تقویت میکند. وقتی کودکان امور محوله را انجام نمیدهند باید تنبیه شوند. تنبیه میتواند به وسیله محدودیت و یا محرومیت باشد از آن چیزهایی که دوست دارند. گاهی اوقات هم برای انجام کارها برای کودک باید پاداش جایزه در نظر بگیریم.
مهارتهای تربیتی مبحث مهمی است که چهار مورد تربیتی خیلی مهم را شامل می شود: اول مهارتهای معیشتی یا روزانه است. دوم مهارتهای اجتماعی و اخلاق محور. سوم مهارتهای درونی یا مهارتهای معنوی و چهارم مهارتهای تحصیلی است. اگر بخواهیم بدانیم که فرزندان ما چقدر تربیت شدهاند، باید ببینیم که چه حدی از این مهارتها را کسب کردهاند.
کسب و آموزش همه مهارتها لازم و ضروری است. مهارتهای معیشتی شامل پختن، شستن، خوردن و امورات دیگر است، یعنی فرزندان باید بتوانند خودشان را از گرسنگی نجات بدهند و به دیگران هم کمک کنند. باید به فرزندانمان کار بسپاریم و از آنها بخواهیم تا امورات محوله را انجام بدهند. جمع کردن و شستن ظروف و جمع کردن سفره هم بخشی از این مهارتهای تغذیهای است. امورات خانه همه به عهده مادر خانواده نیست. گاهی باید فرزندان و همسران هم در امورات خانه مانند شستن ظرفها، مرتب کردن خانه و جارو کشیدن به مادر خانواده کمک کنند. تا همه اعضای خانواده در کنار هم مهارتهای تغذیهای را هم بیاموزند. دومین مهارت، مهارت اجتماعی و نظافتی و عمومی است. مانند جارو کردن خانه، شستن سرویسهای بهداشتی ما باید اینها را در خانه به فرزندانمان بیاموزیم تا فرزندانمان اینها را تمرین کنند. ما به عنوان والدین نباید امورات شخصی مربوط به فرزندان خود را انجام بدهیم، باید زمینهای فراهم کنیم تا خودشان کارهایشان را انجام بدهند. مهارتهای روزمره که به کودکان محول میکنیم مسئولیت پذیری را در کودکان تقویت میکند. وقتی کودکان امور محوله را انجام نمیدهند باید تنبیه شوند. تنبیه میتواند به وسیله محدودیت و یا محرومیت باشد از آن چیزهایی که دوست دارند. گاهی اوقات هم برای انجام کارها برای کودک باید پاداش جایزه در نظر بگیریم.
تاکنون نظری ثبت نشده است