سخنرانی استاد سعید عزیزی با موضوع "تربیت نسل متفاوت"، جلسه دوازدهم: اضطراب جدایی، سال 1403
یکی از موضوعات مهم در سن نونهالی اضطراب جدایی است. بحث ورود کودک به مرحله اجتماع بحث خیلی مهمی است. مهد کودک از نظر ما اجتماع خاصی محسوب نمیشود و فضای اصلی اجتماع از دبستان شروع میشود که طیفهای مختلف کودکان از سنین مختلف در آنجا هستند و مدرسه اولین تجربه فضای اجتماعی برای کودکان هست. به همین دلیل گاهی کودکان دچار آسیبهایی مانند اضطراب جدایی میشوند که در بعضی کودکان این اضطراب کمتر است ولی در بعضی این اضطراب میانه است، در بعضی از کودکان این اضطراب شدید است و از آنجایی نشئت میگیرد که خیلیها در دوران کودکیشان اتفاقی افتاده که دچار ترسی ماندگار شدهاند. گاهی اوقات هم مادران هستند که دچار اضطراب هستند و این اضطراب را به فرزندان هم منتقل میکنند. کودکان معمولاً راستی آزمایی میکنند و اگر وعده نابجا بدهید اعتمادشان را نسبت به شما از دست میدهند. تربیت تحصیلی هم خیلی موضوع مهمی است، در تربیت تحصیلی دو روش متفاوت است؛ روش اول، روش نظارت محور است و روش دوم، روش حمایت محور است. در روش نظارت محور، بچهها رها میشوند تا کمی استقلال را تجربه کنند. ولی در روش نظارت محور، تسهیل گری یا ساده سازی مسائل درسی و پرسشگری و سوال و جواب درسی از فرزندان و هماهنگی کلی با مدرسه از وظایف والدین است. در این روش بچهها نسبتاً مستقل بار میآیند. قبل از سن بلوغ خیلی استعداد و توانمندی مطرح نیست، پس به بچهها نباید سخت بگیریم. در روش حمایت محور، والدین با دانش آموزان گام به گام درس میخوانند و معمولا اغلب فعالیتهای درسی دانش آموز توسط والد انجام میشود. در روش حمایت محور کودک به لحاظ درسی در مقاطع ابتدایی عالی است اما در مقاطع بالاتر به مشکل برمیخورد.
یکی از موضوعات مهم در سن نونهالی اضطراب جدایی است. بحث ورود کودک به مرحله اجتماع بحث خیلی مهمی است. مهد کودک از نظر ما اجتماع خاصی محسوب نمیشود و فضای اصلی اجتماع از دبستان شروع میشود که طیفهای مختلف کودکان از سنین مختلف در آنجا هستند و مدرسه اولین تجربه فضای اجتماعی برای کودکان هست. به همین دلیل گاهی کودکان دچار آسیبهایی مانند اضطراب جدایی میشوند که در بعضی کودکان این اضطراب کمتر است ولی در بعضی این اضطراب میانه است، در بعضی از کودکان این اضطراب شدید است و از آنجایی نشئت میگیرد که خیلیها در دوران کودکیشان اتفاقی افتاده که دچار ترسی ماندگار شدهاند. گاهی اوقات هم مادران هستند که دچار اضطراب هستند و این اضطراب را به فرزندان هم منتقل میکنند. کودکان معمولاً راستی آزمایی میکنند و اگر وعده نابجا بدهید اعتمادشان را نسبت به شما از دست میدهند. تربیت تحصیلی هم خیلی موضوع مهمی است، در تربیت تحصیلی دو روش متفاوت است؛ روش اول، روش نظارت محور است و روش دوم، روش حمایت محور است. در روش نظارت محور، بچهها رها میشوند تا کمی استقلال را تجربه کنند. ولی در روش نظارت محور، تسهیل گری یا ساده سازی مسائل درسی و پرسشگری و سوال و جواب درسی از فرزندان و هماهنگی کلی با مدرسه از وظایف والدین است. در این روش بچهها نسبتاً مستقل بار میآیند. قبل از سن بلوغ خیلی استعداد و توانمندی مطرح نیست، پس به بچهها نباید سخت بگیریم. در روش حمایت محور، والدین با دانش آموزان گام به گام درس میخوانند و معمولا اغلب فعالیتهای درسی دانش آموز توسط والد انجام میشود. در روش حمایت محور کودک به لحاظ درسی در مقاطع ابتدایی عالی است اما در مقاطع بالاتر به مشکل برمیخورد.
تاکنون نظری ثبت نشده است