- 105
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه سی و نهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه سی و نهم: تعریف دین، سال 1403
خدا دقیقا میداند ما کجاها را خوب خواندیم و از همانجا امتحان میگیرد. قول داده است. لایکلف الله نفسا الا وسعها. من متناسب با وسع شما نمیخواهم به شما زحمت بدهم. پس امتحانات الهی همراه با وسع ما است. البته ما خیلی وقتها در امتحانات الهی گیر میکنیم. این مال این نیست که کلید نداریم کلیدش را گم کردیم. یک کلید اینجا بود الان هست من یادم است که با خودم آوردم آن را گم کردم. خوب عیب ندارد اعصاب خودت را خرد نکن پیدایش میکنی. این راه دارد. یک وقت میگوید وای من کلید را نیاوردم نصف شب پشت در خانه در شهرستان جا گذاشتم گرفتار هستید. یک وقتی میگویید نمیدانم این کلید کجاست. یک وقتی میگویید نمیدانم این قفل کلیدی دارد یا ندارد.. یک وقتی کلید همراه من است. همه امتحانات الهی کلید همراه ما است بگردیم و آن را پیدا بکنیم. یک هوشمندی میخواهد به همین دلیل در جلسه قبل امتحان را به معما تشبیه کردیم. و معما سرگرم کننده است. پس اگر دیدیم که کلید باز کردن قفل ها نیست بدانیم که همان امتحان گیرنده یک جایی نهان کرده است. میخواسته است که شما بروید توجه پیدا بکنید و نمیدانم شاید این تعبیر هم تعبیر خوبی نباشد. شوخ بودن و رند بودن یک چیزی است که حافظ خیلی در معشوق ازلی و ابدی خودش مطرح میکند که این معشوق ما شوخ است و رند است و یک مزههایی در کارش دارد. این ویژگیها را ما باید در امتحانات الهی بدانیم. نکته سومی که، پس خیلی حکیم است امتحانها را متناسب با ما میگیرد، هر موقع طاقت ما کم شد، یک گمشدهای را در توانمندیهای خودمان برویم و پیدا بکنیم. گمشده در انگیزههایمان برای مقاومت را پیدا کنیم.گمشدهای در امکاناتی که داریم که میتوانیم از آنها انرژی بگیریم. مثلا شکر میتواند خیلی ما را برای ورود به این عرصهها آماده بکند. یا مثلاً گاهی از اوقات راههایی به ما نشان دادهاند. بروید بدتر از خودتان را نگاه کنیدبروید به ضعیفتر از خودتان نگاه کنید. این موجب میشود در این گرفتاری که هستید بتوانی راحت تر این گرفتاری را پشت سر بگذارید. پس ما در امتحانات الهی به دو دلیل استرسمان باید کم بشود. دوباره عرض میکنم اینکه عامل سوم کم شدن استرس را بگویم ما باید غرق در امتحان باشیم. بگذارید یک مقداری من به غرق در امتحان بودن برگردم. یک نکتهای را که جلسات قبل کوتاه به آن پرداختیم دوباره به آن بپردازیم.
خدا دقیقا میداند ما کجاها را خوب خواندیم و از همانجا امتحان میگیرد. قول داده است. لایکلف الله نفسا الا وسعها. من متناسب با وسع شما نمیخواهم به شما زحمت بدهم. پس امتحانات الهی همراه با وسع ما است. البته ما خیلی وقتها در امتحانات الهی گیر میکنیم. این مال این نیست که کلید نداریم کلیدش را گم کردیم. یک کلید اینجا بود الان هست من یادم است که با خودم آوردم آن را گم کردم. خوب عیب ندارد اعصاب خودت را خرد نکن پیدایش میکنی. این راه دارد. یک وقت میگوید وای من کلید را نیاوردم نصف شب پشت در خانه در شهرستان جا گذاشتم گرفتار هستید. یک وقتی میگویید نمیدانم این کلید کجاست. یک وقتی میگویید نمیدانم این قفل کلیدی دارد یا ندارد.. یک وقتی کلید همراه من است. همه امتحانات الهی کلید همراه ما است بگردیم و آن را پیدا بکنیم. یک هوشمندی میخواهد به همین دلیل در جلسه قبل امتحان را به معما تشبیه کردیم. و معما سرگرم کننده است. پس اگر دیدیم که کلید باز کردن قفل ها نیست بدانیم که همان امتحان گیرنده یک جایی نهان کرده است. میخواسته است که شما بروید توجه پیدا بکنید و نمیدانم شاید این تعبیر هم تعبیر خوبی نباشد. شوخ بودن و رند بودن یک چیزی است که حافظ خیلی در معشوق ازلی و ابدی خودش مطرح میکند که این معشوق ما شوخ است و رند است و یک مزههایی در کارش دارد. این ویژگیها را ما باید در امتحانات الهی بدانیم. نکته سومی که، پس خیلی حکیم است امتحانها را متناسب با ما میگیرد، هر موقع طاقت ما کم شد، یک گمشدهای را در توانمندیهای خودمان برویم و پیدا بکنیم. گمشده در انگیزههایمان برای مقاومت را پیدا کنیم.گمشدهای در امکاناتی که داریم که میتوانیم از آنها انرژی بگیریم. مثلا شکر میتواند خیلی ما را برای ورود به این عرصهها آماده بکند. یا مثلاً گاهی از اوقات راههایی به ما نشان دادهاند. بروید بدتر از خودتان را نگاه کنیدبروید به ضعیفتر از خودتان نگاه کنید. این موجب میشود در این گرفتاری که هستید بتوانی راحت تر این گرفتاری را پشت سر بگذارید. پس ما در امتحانات الهی به دو دلیل استرسمان باید کم بشود. دوباره عرض میکنم اینکه عامل سوم کم شدن استرس را بگویم ما باید غرق در امتحان باشیم. بگذارید یک مقداری من به غرق در امتحان بودن برگردم. یک نکتهای را که جلسات قبل کوتاه به آن پرداختیم دوباره به آن بپردازیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است