- 623
- 1000
- 1000
- 1000
تاریخ بعثت و عصر ظهور، جلسه سی و دوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تاریخ بعثت و عصر ظهور»، جلسه سی و دوم، سال 1401
پیامبر(ص) بعد از بعثت، درواقع با دینداران و مؤمنین مغرور مواجه بود. اما غیر از غرور و تکبر مؤمنانه که پیامبر(ص) با آن مقابله میکرد، اقدام کلیدی دیگری هم در دستور کار رسولخدا(ص) بود که در این جلسه عرض میکنم. پیامبر اکرم(ص) نه تنها با آنان که به دین خودشان و به آنچه از معنویات داشتند مغرور شده بودند برخورد میکرد، بلکه میخواست با کسانی که مرعوب شدند هم برخورد کند و آنها را از مرعوب بودن بیرون بیاورد. رسولخدا(ص) میخواست یک گروه را از مغرور بودن و یک گروه را از مرعوب بودن خارج کند. به تعبیر دیگر رسولخدا(ص) با مستکبرین برخورد میکرد که البته جنس این استکبار با استکباری که امروز ما میشناسیم تفاوت دارد. در روایات هست که اگر حضرت موسی(ع) با یک فرعون برخورد کرد، رسولخدا(ص) با فراعنۀ گوناگونی برخورد کرد. این چند فرعون همان سران قریش بودند که اسامی آنها هم آورده شده است. «مُحَمَّدٌ أُرْسِلَ إِلَى فَرَاعِنَةٍ شَتَّى مِثْلِ أَبِی جَهْلِ بْنِ هِشَامٍ وَ عُتْبَةَ بْنِ رَبِیعَةَ وَ شَیْبَةَ و ...»
رسولخدا(ص) از طرفی میخواهد با مستکبرین برخورد بکند و از طرفی دیگر میخواهد مستضعفین را از استضعاف بیرون بیاورد و به آنها قدرت بدهد. این نکته خیلی مهم است. در خیلی از مساجد و مدارس ما این اتفاق نمیافتد. ما وقتی میخواهیم به یک جوان یا نوجوان یاد بدهیم که تو باید آمریکا را نپذیری و «مرگ بر آمریکا» بگویی، باید خودش را به یک انسان قدرتمند، به یک انسان صاحب رأی و صاحب نظر تبدیل کنیم. قدرت دادن به مردم و به مستضعفین، اتفاقی است که ما منتظریم در ظهور هم بیفتد، یعنی خدا بر مستضعفین منّت بگذارد و آنها غلبه پیدا کنند و آنها در واقع ائمه و وارثین زمین بشوند. (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ)
اگر دقیق نگاه بکنید به صورت زیرپوستی میبینید که شیوۀ ادارۀ دولتها حتی در دموکراتیکترین صورتهایی که شما میبینید و ادّعا میکنند، واقعاً این نیست که مردم را تقویت کنند. امروزه دموکراسی در جهان به نفع کارتلها و تراستهاست. الآن در کشور ما دقیقاً چه کسی این دغدغه را دارد که مردم باید قوی بشوند؟ مقام معظم رهبری بارها در همین هفت هشت ماه اخیر فرمودند که مردم در ادارۀ امور خودشان دخالت کنند، در امور سیاسی و نظارت بر تصمیمگیریها مشارکت کنند. وقتی مردم میخواهند اقدامی انجام بدهند باید بتوانند.
بروکراسی تضعیفکنندۀ مردم است. این بروکراسی در آموزش و پرورش یکطوری دانش آموز را لِه میکند. این بروکراسی در دانشگاهها یکطوری صدمه میزند. ظاهراً بروکراسی چیز بدی نیست، بالاخره آمده است تا خیلی از بینظمیها را از بین ببرد و به کارها نظم بدهد اما واقعش این است که بروکراسی در مقام کنترل، ضعفهایی را به مردم تحمیل کرده است. ما باید در شیوۀ حکمرانی و ادارۀ کشور تغییر ایجاد کنیم. مردمسالاری حقیقی باید پدید بیاید.
در روایتی هست که خداوند متعال در هنگام ظهور امام زمان ارواحنالهالفداء ضعف را در میان مؤمنین از بین میبرد. امام زینالعابدین(ع) میفرماید: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ شِیعَتِنَا الْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ الرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِینَ رَجُلا» خداوند قلبهای مؤمنین را مانند پارههای آهن خواهد کرد و به هر یک از آنها قدرت چهل مرد را میدهد. رسولخدا(ص) فقط با مستکبران مبارزه نکرد، بلکه مستضعفان را هم تقویت کرد.
پیامبر(ص) بعد از بعثت، درواقع با دینداران و مؤمنین مغرور مواجه بود. اما غیر از غرور و تکبر مؤمنانه که پیامبر(ص) با آن مقابله میکرد، اقدام کلیدی دیگری هم در دستور کار رسولخدا(ص) بود که در این جلسه عرض میکنم. پیامبر اکرم(ص) نه تنها با آنان که به دین خودشان و به آنچه از معنویات داشتند مغرور شده بودند برخورد میکرد، بلکه میخواست با کسانی که مرعوب شدند هم برخورد کند و آنها را از مرعوب بودن بیرون بیاورد. رسولخدا(ص) میخواست یک گروه را از مغرور بودن و یک گروه را از مرعوب بودن خارج کند. به تعبیر دیگر رسولخدا(ص) با مستکبرین برخورد میکرد که البته جنس این استکبار با استکباری که امروز ما میشناسیم تفاوت دارد. در روایات هست که اگر حضرت موسی(ع) با یک فرعون برخورد کرد، رسولخدا(ص) با فراعنۀ گوناگونی برخورد کرد. این چند فرعون همان سران قریش بودند که اسامی آنها هم آورده شده است. «مُحَمَّدٌ أُرْسِلَ إِلَى فَرَاعِنَةٍ شَتَّى مِثْلِ أَبِی جَهْلِ بْنِ هِشَامٍ وَ عُتْبَةَ بْنِ رَبِیعَةَ وَ شَیْبَةَ و ...»
رسولخدا(ص) از طرفی میخواهد با مستکبرین برخورد بکند و از طرفی دیگر میخواهد مستضعفین را از استضعاف بیرون بیاورد و به آنها قدرت بدهد. این نکته خیلی مهم است. در خیلی از مساجد و مدارس ما این اتفاق نمیافتد. ما وقتی میخواهیم به یک جوان یا نوجوان یاد بدهیم که تو باید آمریکا را نپذیری و «مرگ بر آمریکا» بگویی، باید خودش را به یک انسان قدرتمند، به یک انسان صاحب رأی و صاحب نظر تبدیل کنیم. قدرت دادن به مردم و به مستضعفین، اتفاقی است که ما منتظریم در ظهور هم بیفتد، یعنی خدا بر مستضعفین منّت بگذارد و آنها غلبه پیدا کنند و آنها در واقع ائمه و وارثین زمین بشوند. (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ)
اگر دقیق نگاه بکنید به صورت زیرپوستی میبینید که شیوۀ ادارۀ دولتها حتی در دموکراتیکترین صورتهایی که شما میبینید و ادّعا میکنند، واقعاً این نیست که مردم را تقویت کنند. امروزه دموکراسی در جهان به نفع کارتلها و تراستهاست. الآن در کشور ما دقیقاً چه کسی این دغدغه را دارد که مردم باید قوی بشوند؟ مقام معظم رهبری بارها در همین هفت هشت ماه اخیر فرمودند که مردم در ادارۀ امور خودشان دخالت کنند، در امور سیاسی و نظارت بر تصمیمگیریها مشارکت کنند. وقتی مردم میخواهند اقدامی انجام بدهند باید بتوانند.
بروکراسی تضعیفکنندۀ مردم است. این بروکراسی در آموزش و پرورش یکطوری دانش آموز را لِه میکند. این بروکراسی در دانشگاهها یکطوری صدمه میزند. ظاهراً بروکراسی چیز بدی نیست، بالاخره آمده است تا خیلی از بینظمیها را از بین ببرد و به کارها نظم بدهد اما واقعش این است که بروکراسی در مقام کنترل، ضعفهایی را به مردم تحمیل کرده است. ما باید در شیوۀ حکمرانی و ادارۀ کشور تغییر ایجاد کنیم. مردمسالاری حقیقی باید پدید بیاید.
در روایتی هست که خداوند متعال در هنگام ظهور امام زمان ارواحنالهالفداء ضعف را در میان مؤمنین از بین میبرد. امام زینالعابدین(ع) میفرماید: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ شِیعَتِنَا الْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ وَ جَعَلَ قُوَّةَ الرَّجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أَرْبَعِینَ رَجُلا» خداوند قلبهای مؤمنین را مانند پارههای آهن خواهد کرد و به هر یک از آنها قدرت چهل مرد را میدهد. رسولخدا(ص) فقط با مستکبران مبارزه نکرد، بلکه مستضعفان را هم تقویت کرد.
تاکنون نظری ثبت نشده است