display result search
منو
تفسیر سوره توبه، جلسه بیستم

تفسیر سوره توبه، جلسه بیستم

  • 1 تعداد قطعات
  • 40 دقیقه مدت قطعه
  • 27 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «تفسیر سوره توبه»، جلسه بیستم: آیات 36 و 37 سوره توبه، سال 1403

سال قمری آغازش با ماه محرم است و ذی الحجه به اتمام می رسد و مناسبت های مهم تاریخ اسلام بر اساس ماه های قمری تنظیم می شود.
در میان ماه‌های قمری از قبل از اسلام چهار ماه به عنوان ماه حرام اعلام شده است و اسلام هم آن ها را تایید کرده است که رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم است و فلسفه این ماه‌ها آتش بس موقت در جنگ بوده است. آیه شریفه 36 سوره توبه همین مسائل را تبیین می کند و می گوید تعداد ماه ها در نزد خداوند 12 ماه است و این از زمان ابتدای خلقت بوده است و از این 12 ماه، چهار ماه به عنوان ماه حرام است و این یک حساب محکم است و قابل تغییر نیست و به خودتان در این ماه ها ظلم نکنید و اگر مشرک با شما جنگ کرد با آن ها جنگ کنید.
مشرکان گاهی با سلیقه خودشان ماه های حرام را جابه جا می کردند و برای پیشبرد موفقیت های نظامی خودشان در جنگ ها ماه ها را تغییر می دادند که آیه 37 با این مسئله مقابله و از آن نهی نموده است.
طبق این آیه جابه‌جایی حکم خداوند ممنوع و حرام است چراکه این افراد می خواهند با این کارشان بدعتی در دین بگذارند و حرام خداوند را سبک بشمارند.
از این آیه می توان به بحث توجیه گناه اشاره نمود چرا که برخی افراد در دنیا گناه زشت می کنند و فکر می کنند کار درستی انجام می دهند و معاصی خود را توجیه می کنند. یکی از گرفتاری‌های جامعه ما در حال حاضر، توجیه گناه است و گمان می‌کنند با زیبا جلوه دادن معاصی خود می‌توانند مسیر هدایت را طی کنند.
طبق آیات قرآن عده‌ای توجیه اعتقادی می کنند و شرک، کفر، ظلم و جنایت خود را به گردن خدا می اندازند و عده ای دیگر نیز برای فساد اقتصادی خود توجیه می‌آورند و دریافت رشوه، ربا و … را با عناوین دیگر توجیه می کنند.
توجیه اجتماعی از دیگر خطاهای بزرگ است چراکه عده‌ای خود را همرنگ جماعت می کنند درحالی‌که این مسئله خلاف ارزش های دینی است و اگر مثلا مشاهده کنیم عده ای بی حجاب یا اختلاس گر هستند پس ما هم بی حجاب بشویم و یا اختلاس کنیم، یک خطای بزرگ و یک توجیهی است که نتیجه اش آتش جهنم است.
توجیه روانی از دیگر مسائلی است که عده ای برای خود می تراشند تا به سبب این توجیهات مسئولیت را از عهده خود بردارند و گاهی این افراد از جهاد فرار می کنند و برای فرار از جهاد توجیهاتی می آورند که از نظر دین اسلام قابل قبول نیست.
توجیه اخلاقی نیز مذموم است و عده ای با غیبت و تهمت و … به اسم افشاگری و مناظره عملکرد خود را توجیه می کنند و اسم گناه را تغییر می دهند و عده ای دیگر نیز اقدام به توجیهات سیاسی می کنند و زیر سایه توجیهات سیاسی خود اقدام به جنایت می کنند.
گناه زشت است اما بدتر از گناه توجیه آن است که متاسفانه عده ای عملکرد و خطاهای خودشان را با عناوین مختلف توجیه می کنند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 40:12

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن