- 67
- 1000
- 1000
- 1000
تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، جلسه دهم
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه دهم: عبودیت، سال 1402
حضرت ختمیمرتبت مأموریت دارند از طرف خدا یک جامعهای را طراحی کنند که تا روز قیامت، بشر به هیچ نسخه دیگری احتیاج نداشته باشد، کرامت و عزت بشر حفظ شود، نیازهای ضروری تأمین بشود، جامعه سالم باشد، فضای سالم تربیتی حاکم باشد و کلمةالتقوی حاکم باشد، انسانها کف نفس داشته باشند، واهمه قدسی داشته باشند، اختلاف و جنگ جامعه را نگیرد، جامعه سکوی پرش باشد برای مقامات عالی، پیشرفتهای عالی. همه اینها یک برنامهریزی آسمانی لازم دارد؛ چون تا الان بشر نتوانسته همچنین کاری را انجام بدهد، حکومت واحد جهانی در دنیا حاکم باشد و انسانها یک خانواده واحد را تشکیل بدهند.
در این خصوص مأموریت بسیار سنگین است؛ و لذا تعبیر شده به قول ثقیل در قرآن و رسول خدا با درایت و مهارت کامل، ارکان اصلی این جامعه مبارک را پایهریزی کردند و قرار بود که دوازده نسل تمرین کند و دوازده جانشین آسمانی، مربی انسانها باشند و تولیت انسانها را به عهده بگیرند و حقیقت قرآن را اجرا کنند، مجری آسمانی باشند، مجری آرمانی باشند.
هرچند که « اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها»، از اول بشر جاهل کاری کرد که در اول کار با مشکل مواجه شد. اما رسول خدا ارکان را تصویر کرد و ما مأموریت داریم که از حضرت ختمیمرتبت تبعیت و اطاعت کنیم در این ارکان.
خلاصهای از گذشته و حدود شش رکن را از درسهای گذشته داریم تکرار میکنیم تا به اصل مطلب برسیم. هفتمین رکن این بود که رسول خدا تبیین کرد که بیان باید در جامعه آزاد باشد، حرفها باید گفته شود، نظریات باید گفته شود، تضارب آرا باشد. تضارب آرا همیشه موجب تولد افکار و اندیشه مبارک در جامعه هست و هیچکس نگوید که همه باید مثل من فکر کنند.
والی باید تمام حرفها را بشنود و همه را با یک آیه « فَبَشِّرْ عِبادِ اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ یعنی همه مأموریت دارند که احسن القول را انتخاب کنند، احسن القول را جستجو کنند. احسن القول زمانی درست میشود که تمام اقوال گفته شود تا احسن القول معلوم شود.
و کسانی که دنبال احسن القول هستند، خدا آنقدر خوشش میآید که به او میگوید «فبشّر». خدا کجاها گفته فبشّر؟ جاهای بسیار محدود و معدودی گفته فبشّر یعنی بشارت بده به آنها که یکی اینجاست.
هشتمین رکنی که تثبیت کرد رسول خدا و مفصل توضیح دادیم، این بود که باید به همه در جامعه به چشم عذر نگاه شود و ما کسی را فوراً متهم نکنیم. اگر کسی ظاهرش خطا کرده، برای خطا عذر تراشیده بشود؛ « أعرف الناس بالله أعذرهم للناس» یعنی هرچقدر شما روی این جمله کار و دقت کنید، واقعاً محشر است؛ یعنی کسی خدا را خوب شناخته که به انسانها به چشم عذر نگاه کند. در داخل خانه اول عذر درست کن، دیدی کسی خطا کرده، «فأوله سبعین تأویلا» هفتاد تأویل درست کن برای کار خطا؛ که شاید اینطوری بوده، شاید طور دیگری بوده و ... و جهل عذر باشد، تأویل عذر باشد.
حضرت ختمیمرتبت مأموریت دارند از طرف خدا یک جامعهای را طراحی کنند که تا روز قیامت، بشر به هیچ نسخه دیگری احتیاج نداشته باشد، کرامت و عزت بشر حفظ شود، نیازهای ضروری تأمین بشود، جامعه سالم باشد، فضای سالم تربیتی حاکم باشد و کلمةالتقوی حاکم باشد، انسانها کف نفس داشته باشند، واهمه قدسی داشته باشند، اختلاف و جنگ جامعه را نگیرد، جامعه سکوی پرش باشد برای مقامات عالی، پیشرفتهای عالی. همه اینها یک برنامهریزی آسمانی لازم دارد؛ چون تا الان بشر نتوانسته همچنین کاری را انجام بدهد، حکومت واحد جهانی در دنیا حاکم باشد و انسانها یک خانواده واحد را تشکیل بدهند.
در این خصوص مأموریت بسیار سنگین است؛ و لذا تعبیر شده به قول ثقیل در قرآن و رسول خدا با درایت و مهارت کامل، ارکان اصلی این جامعه مبارک را پایهریزی کردند و قرار بود که دوازده نسل تمرین کند و دوازده جانشین آسمانی، مربی انسانها باشند و تولیت انسانها را به عهده بگیرند و حقیقت قرآن را اجرا کنند، مجری آسمانی باشند، مجری آرمانی باشند.
هرچند که « اَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها»، از اول بشر جاهل کاری کرد که در اول کار با مشکل مواجه شد. اما رسول خدا ارکان را تصویر کرد و ما مأموریت داریم که از حضرت ختمیمرتبت تبعیت و اطاعت کنیم در این ارکان.
خلاصهای از گذشته و حدود شش رکن را از درسهای گذشته داریم تکرار میکنیم تا به اصل مطلب برسیم. هفتمین رکن این بود که رسول خدا تبیین کرد که بیان باید در جامعه آزاد باشد، حرفها باید گفته شود، نظریات باید گفته شود، تضارب آرا باشد. تضارب آرا همیشه موجب تولد افکار و اندیشه مبارک در جامعه هست و هیچکس نگوید که همه باید مثل من فکر کنند.
والی باید تمام حرفها را بشنود و همه را با یک آیه « فَبَشِّرْ عِبادِ اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ یعنی همه مأموریت دارند که احسن القول را انتخاب کنند، احسن القول را جستجو کنند. احسن القول زمانی درست میشود که تمام اقوال گفته شود تا احسن القول معلوم شود.
و کسانی که دنبال احسن القول هستند، خدا آنقدر خوشش میآید که به او میگوید «فبشّر». خدا کجاها گفته فبشّر؟ جاهای بسیار محدود و معدودی گفته فبشّر یعنی بشارت بده به آنها که یکی اینجاست.
هشتمین رکنی که تثبیت کرد رسول خدا و مفصل توضیح دادیم، این بود که باید به همه در جامعه به چشم عذر نگاه شود و ما کسی را فوراً متهم نکنیم. اگر کسی ظاهرش خطا کرده، برای خطا عذر تراشیده بشود؛ « أعرف الناس بالله أعذرهم للناس» یعنی هرچقدر شما روی این جمله کار و دقت کنید، واقعاً محشر است؛ یعنی کسی خدا را خوب شناخته که به انسانها به چشم عذر نگاه کند. در داخل خانه اول عذر درست کن، دیدی کسی خطا کرده، «فأوله سبعین تأویلا» هفتاد تأویل درست کن برای کار خطا؛ که شاید اینطوری بوده، شاید طور دیگری بوده و ... و جهل عذر باشد، تأویل عذر باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است