- 11670
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه دهم
بیمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظیر آیهى 185 سوره بقره؛ «ومن کان مریضاً» که درباره احکام روزه بیماران مىباشد. و گاهى مربوط به روح، نظیر این آیه «فى قلوبهم مرض» که درباره بیمارى نفاق مىباشد.
داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مىماند که در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بیشتر وارد شود، فسادش بیشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزایش مىیابد. نفاق، همچون مردارى است که اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آیه وحکمى که از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسلیم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و ریاکارى مىزند و یک گام بر نفاق خود مىافزاید. این روح مریض، تمام افکار و اعمال او را، ریاکارانه و منافقانه مىکند و این نوعى افزایش بیمارى است. «فزادهم اللَّه مرضاً»
شاید جمله «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرین باشد. نظیر «قاتلهم اللَّه» یعنى اکنون که در دل بیمارى دارند، خدا بیمارى آنان را اضافه کند.
پیام ها:
1- نفاق، یک مرض روحى ومنافق بیمار است. همانطور که بیمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه کافر. «فى قلوبهم مرض»
2- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه»
(حقّ این بود که بگوید «فزادها اللَّه مرضاً» یعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زیاد کرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زیاد کرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زیرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هویداست.)(170)
3- نفاق، مرضى است که رشد سرطانى دارد.(171) «زادهم اللَّه مرضاً»
4- زمینههاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مىآورد. «لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون»
5 - دروغگویى، از روشهاى متداول منافقان است. «کانوا یَکذبون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بیمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظیر آیهى 185 سوره بقره؛ «ومن کان مریضاً» که درباره احکام روزه بیماران مىباشد. و گاهى مربوط به روح، نظیر این آیه «فى قلوبهم مرض» که درباره بیمارى نفاق مىباشد.
داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مىماند که در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بیشتر وارد شود، فسادش بیشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزایش مىیابد. نفاق، همچون مردارى است که اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آیه وحکمى که از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسلیم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و ریاکارى مىزند و یک گام بر نفاق خود مىافزاید. این روح مریض، تمام افکار و اعمال او را، ریاکارانه و منافقانه مىکند و این نوعى افزایش بیمارى است. «فزادهم اللَّه مرضاً»
شاید جمله «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرین باشد. نظیر «قاتلهم اللَّه» یعنى اکنون که در دل بیمارى دارند، خدا بیمارى آنان را اضافه کند.
پیام ها:
1- نفاق، یک مرض روحى ومنافق بیمار است. همانطور که بیمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه کافر. «فى قلوبهم مرض»
2- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه»
(حقّ این بود که بگوید «فزادها اللَّه مرضاً» یعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زیاد کرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زیاد کرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زیرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هویداست.)(170)
3- نفاق، مرضى است که رشد سرطانى دارد.(171) «زادهم اللَّه مرضاً»
4- زمینههاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مىآورد. «لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون»
5 - دروغگویى، از روشهاى متداول منافقان است. «کانوا یَکذبون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان