- 3631
- 1000
- 1000
- 1000
اصالت انسان از دیدگاه اسلام (بخش اول)
سخنرانی علامه محمدتقی جعفری با موضوع اصالت انسان از دیدگاه اسلام (بخش اول)
در دین اسلام انسان به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شده و او می تواند با حرکت در مسیر درست، در نهایت به این مرتبه برسد. اسلام به انسان ارزش مطلق نداده بلکه او را نسبت به موجودات دیگر برتر آفریده است. انسان به شرطی می تواند به این مرتبه برسد که به کمال دست یابد. پس می توان نتیجه گرفت که خلقت انسان در ابتدا کامل نبوده بلکه او می تواند با تلاش خود به این جایگاه برسد. به طور کلی شخصیت انسان ها دارای چند بُعد است و طبیعت او بیشتر به سمت و سوی لذت ها گرایش دارد. کسانی که از لذت ها (معنویات) به خوبی استفاده کنند در نهایت به سعادت می رسند. این انسان ها از لذت های مادی و دنیوی خود به راحتی دست می کشند و به معنویات فکر می کنند. ماده و مادی بودن به معنای خواستن خود و پیروی از طبیعت انسانی است. خلقت انسان به قدری پیچیده است که می توان ابعاد گوناگونی از شخصیت او را مورد بررسی قرار داد. در این بررسی ها گاه بین علما و دانشمندان اختلاف های زیادی به وجود می آید. این نشان از پیشرفته بودن خلقت آدمی دارد.
دل یا قلب انسان پیشرفته ترین و پیچیده ترین بخش از وجود او است و دستیابی به حقیقت آن بسیار سخت و گاه غیرممکن است. پس اگر قلب یا دل او آلوده شود، آینده ی او در معرض خطر قرار می گیرد. مراقبت از دل بسیار مهم است. آلودگی ها از گناهان و خطاهای کوچک شروع می شوند و روز به روز بزرگ تر خواهند شد. در این زمان، رفع این آلودگی ها بسیار سخت می شود. دل پاک انسان آیینه ی جمال خداوند است و انسان ها برای رسیدن به این مقام باید از بسیاری از موانع عبور کنند و بسیاری از امور مثبت را در خود تقویت نمایند.
در دین اسلام انسان به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شده و او می تواند با حرکت در مسیر درست، در نهایت به این مرتبه برسد. اسلام به انسان ارزش مطلق نداده بلکه او را نسبت به موجودات دیگر برتر آفریده است. انسان به شرطی می تواند به این مرتبه برسد که به کمال دست یابد. پس می توان نتیجه گرفت که خلقت انسان در ابتدا کامل نبوده بلکه او می تواند با تلاش خود به این جایگاه برسد. به طور کلی شخصیت انسان ها دارای چند بُعد است و طبیعت او بیشتر به سمت و سوی لذت ها گرایش دارد. کسانی که از لذت ها (معنویات) به خوبی استفاده کنند در نهایت به سعادت می رسند. این انسان ها از لذت های مادی و دنیوی خود به راحتی دست می کشند و به معنویات فکر می کنند. ماده و مادی بودن به معنای خواستن خود و پیروی از طبیعت انسانی است. خلقت انسان به قدری پیچیده است که می توان ابعاد گوناگونی از شخصیت او را مورد بررسی قرار داد. در این بررسی ها گاه بین علما و دانشمندان اختلاف های زیادی به وجود می آید. این نشان از پیشرفته بودن خلقت آدمی دارد.
دل یا قلب انسان پیشرفته ترین و پیچیده ترین بخش از وجود او است و دستیابی به حقیقت آن بسیار سخت و گاه غیرممکن است. پس اگر قلب یا دل او آلوده شود، آینده ی او در معرض خطر قرار می گیرد. مراقبت از دل بسیار مهم است. آلودگی ها از گناهان و خطاهای کوچک شروع می شوند و روز به روز بزرگ تر خواهند شد. در این زمان، رفع این آلودگی ها بسیار سخت می شود. دل پاک انسان آیینه ی جمال خداوند است و انسان ها برای رسیدن به این مقام باید از بسیاری از موانع عبور کنند و بسیاری از امور مثبت را در خود تقویت نمایند.
کاربر مهمان
کاربر مهمان