- 2591
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 4 سوره مجادله
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مجادله- آیه 4
فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ مِن قَبْلِ أَن یَتَمَآسَّا فَمَن لَّمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً ذَلِکَ لِتُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
پس کسى که (برده اى براى آزاد کردن) نیافت، باید قبل از آمیزش با همسر، دو ماه پى در پى روزه بگیرد و کسى که نمىتواند باید شصت مسکین را طعام دهد. این براى آن است که به خدا و رسولش ایمان آورید و این قوانین الهى است و براى کافران (که اهل عمل به احکام الهى نیستند)، عذابى دردناک است.
در قرآن بیش از ده مرتبه کلمه «حدود» به کار رفته است که اکثر آنها مربوط به حقوق خانواده مى باشد.
کسىکه بردهاى براى آزاد کردن نیافت، باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد. بر اساس روایات، اگر کسى 31 روز آن را پشت سر هم روزه گرفت، مى تواند باقى روزه ها را به صورت متفرقه بگیرد. و این خود تسهیلى است که از طریق اهل بیت وارد شده است.
تکرار جمله «قبل ان یتماسا» در این دو آیه، نشان آن است که قبل از پرداخت جریمه، تماس با همسر ممنوع است.
پیام ها
1- دین جهانى باید قوانینش قابل تطبیق با هر زمانى باشد، تا مردم در بن بست قرار نگیرند. گاهى برده نیست، «فمن لم یجد» و گاهى امکان روزه گرفتن نیست. «فمن لم یستطع»
2- جرائم اسلامى، انواع برکات را براى جامعه در بر دارد:
بردگان را آزاد مى سازد. «فتحریر رقبة»
با روزه گرفتن، افراد را صبور و مقاوم مى کند. «فصیام شهرین متتابعین»
با اطعام، گرسنگان را سیر مىکند. «فاطعام ستین مسکینا»
3- جریمه باید متنوع و درجه بندى داشته باشد و شرایط زمانى و مکانى و توان افراد در نظر گرفته شود. «فتحریر رقبة... فمن لمیجد... فمن لم یستطع»
4- احکام الهى تخفیف بردار هست، ولى تعطیل بردار نیست. «فمن لم یجد... فمن لم یستطع...»
5 - در مجازات و جرایم الهى، از اموال یا توان بدنى شما کاسته مىشود ولى در عوض به ایمانتان افزوده مى شود. «فتحریر رقبة... صیام شهرین... اطعام ستین... ذلک لتؤمنوا»
6- فلسفه جرایم و کیفرها را روشن کنید تا مردم با دلگرمى آنها را بپذیرند. «فتحریر رقبة... ذلک لتؤمنوا»
7- عمل نکردن به حدود الهى و بى اعتنایى به آن، کفر است. «تلک حدود اللّه و للکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ مِن قَبْلِ أَن یَتَمَآسَّا فَمَن لَّمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً ذَلِکَ لِتُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
پس کسى که (برده اى براى آزاد کردن) نیافت، باید قبل از آمیزش با همسر، دو ماه پى در پى روزه بگیرد و کسى که نمىتواند باید شصت مسکین را طعام دهد. این براى آن است که به خدا و رسولش ایمان آورید و این قوانین الهى است و براى کافران (که اهل عمل به احکام الهى نیستند)، عذابى دردناک است.
در قرآن بیش از ده مرتبه کلمه «حدود» به کار رفته است که اکثر آنها مربوط به حقوق خانواده مى باشد.
کسىکه بردهاى براى آزاد کردن نیافت، باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد. بر اساس روایات، اگر کسى 31 روز آن را پشت سر هم روزه گرفت، مى تواند باقى روزه ها را به صورت متفرقه بگیرد. و این خود تسهیلى است که از طریق اهل بیت وارد شده است.
تکرار جمله «قبل ان یتماسا» در این دو آیه، نشان آن است که قبل از پرداخت جریمه، تماس با همسر ممنوع است.
پیام ها
1- دین جهانى باید قوانینش قابل تطبیق با هر زمانى باشد، تا مردم در بن بست قرار نگیرند. گاهى برده نیست، «فمن لم یجد» و گاهى امکان روزه گرفتن نیست. «فمن لم یستطع»
2- جرائم اسلامى، انواع برکات را براى جامعه در بر دارد:
بردگان را آزاد مى سازد. «فتحریر رقبة»
با روزه گرفتن، افراد را صبور و مقاوم مى کند. «فصیام شهرین متتابعین»
با اطعام، گرسنگان را سیر مىکند. «فاطعام ستین مسکینا»
3- جریمه باید متنوع و درجه بندى داشته باشد و شرایط زمانى و مکانى و توان افراد در نظر گرفته شود. «فتحریر رقبة... فمن لمیجد... فمن لم یستطع»
4- احکام الهى تخفیف بردار هست، ولى تعطیل بردار نیست. «فمن لم یجد... فمن لم یستطع...»
5 - در مجازات و جرایم الهى، از اموال یا توان بدنى شما کاسته مىشود ولى در عوض به ایمانتان افزوده مى شود. «فتحریر رقبة... صیام شهرین... اطعام ستین... ذلک لتؤمنوا»
6- فلسفه جرایم و کیفرها را روشن کنید تا مردم با دلگرمى آنها را بپذیرند. «فتحریر رقبة... ذلک لتؤمنوا»
7- عمل نکردن به حدود الهى و بى اعتنایى به آن، کفر است. «تلک حدود اللّه و للکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن


تاکنون نظری ثبت نشده است