- 1604
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 46 و 47 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 46 و 47
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَآ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ فَقَالَ إِنِّى رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِینَ
فَلَمَّا جَآءَهُم بِآیَاتِنَآ إِذَا هُم مِّنْهَا یَضْحَکُونَ
ترجمه
و همانا ما موسى را همراه با آیات (و معجزات) خود به سوى فرعون و اشراف قومش فرستادیم پس گفت: همانا من فرستاده پروردگار عالمیانم.
پس چون موسى با آیات ما به سراغ آنان آمد، آنان به آن (آیات و معجزات) خندیدند.
در قرآن، ماجراى موسى و فرعون و بنى اسرائیل تکرار شده است و این به خاطر آنست که سرنوشت موسى و قومش با سرنوشت پیامبر اسلام و مردم مکّه شباهت دارد، فرعون بهانه مىآورد که موسى فقیر است و من تخت و تاج دارم، سران کفّار مکّه نیز پیامبر اسلام را فقیر و یتیم و خودشان را داراى مال و مقام مى دانستند.
پیام ها
1- انبیا علاوه بر کمالات شخصى باید معجزه داشته باشند. «موسى بایاتنا»
2- در شرایط قبیله اى باید به سراغ اقوام رفت. «قال لقومه» ولى در شرایط حکومتى باید به سراغ حکومت رفت. «الى فرعون» (در شیوه تبلیغ ابتدا باید به سراغ موانع و اصلاح عناصرى رفت که تغییر آنهاسبب تغییر جامعه است.)
3- طاغوتها به تنهایى قدرتى ندارند، این اطرافیان هستند که به طاغوتها زور مى دهند. «فرعون و ملائه»
4- خنده و تمسخر نشانه پوکى و سبک سرى و هوچى گرى مخالفان است. «اذا هم یضحکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَآ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ فَقَالَ إِنِّى رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِینَ
فَلَمَّا جَآءَهُم بِآیَاتِنَآ إِذَا هُم مِّنْهَا یَضْحَکُونَ
ترجمه
و همانا ما موسى را همراه با آیات (و معجزات) خود به سوى فرعون و اشراف قومش فرستادیم پس گفت: همانا من فرستاده پروردگار عالمیانم.
پس چون موسى با آیات ما به سراغ آنان آمد، آنان به آن (آیات و معجزات) خندیدند.
در قرآن، ماجراى موسى و فرعون و بنى اسرائیل تکرار شده است و این به خاطر آنست که سرنوشت موسى و قومش با سرنوشت پیامبر اسلام و مردم مکّه شباهت دارد، فرعون بهانه مىآورد که موسى فقیر است و من تخت و تاج دارم، سران کفّار مکّه نیز پیامبر اسلام را فقیر و یتیم و خودشان را داراى مال و مقام مى دانستند.
پیام ها
1- انبیا علاوه بر کمالات شخصى باید معجزه داشته باشند. «موسى بایاتنا»
2- در شرایط قبیله اى باید به سراغ اقوام رفت. «قال لقومه» ولى در شرایط حکومتى باید به سراغ حکومت رفت. «الى فرعون» (در شیوه تبلیغ ابتدا باید به سراغ موانع و اصلاح عناصرى رفت که تغییر آنهاسبب تغییر جامعه است.)
3- طاغوتها به تنهایى قدرتى ندارند، این اطرافیان هستند که به طاغوتها زور مى دهند. «فرعون و ملائه»
4- خنده و تمسخر نشانه پوکى و سبک سرى و هوچى گرى مخالفان است. «اذا هم یضحکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است