- 2840
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 13 و 14 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 14 و 13
هُوَ الَّذِى یُریکُمْ آیَاتِهِ وَیُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَآءِ رِزْقاً وَمَا یَتَذَکَّرُ إِلَّا مَن یُنِیبُ
فَادْعُواْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
ترجمه
اوست آن که آیات خود را به شما نشان مى دهد و از آسمان براى شما روزى نازل مى کند، ولى جز آن که به درگاه خدا انابه دارد، متذکّر نمى شود.
پس خدا را بخوانید در حالى که دین خود را براى او پیراسته کرده اید، هر چند کافران را ناخوش آید.
آیات قبل، از شرک و کیفر آن سخن گفت و این آیه مردم را به توحید دعوت مىکند.
در این آیه مى فرماید: تنها اهل انابه متذکّر مى شوند و در آیه 19 سوره رعد فرمود: تنها خردمندان متذکّر مى شوند: «انّما یتذکّر اولوا الالباب» بنابراین، خردمندان واقعى همان انابه کنندگانند و انابه کنندگان واقعى همان خردمندانند. آرى، اشک باید بر اساس معرفت باشد. «ترى اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحقّ»
در قرآن سه بار جمله «ولو کره الکافرون» و دوبار جملهى «ولو کره المشرکون» و «ولو کره المجرمون» به چشم مى خورد و این نشان آن است که ما در راه خود نباید به فکر جلب رضایتِ کافران و مشرکان و مجرمان باشیم و به خاطر ناراضى بودنِ آنها، از انجام وظیفه خود دست بکشیم.
پیام ها
1- هستى، پر از نشانه هاى توحید است، چرا به سراغ دیگران برویم. «و ان یشرک به تومنوا... هو الذّى یریکم آیاته»
2- خداوند پیوسته از طریق نشان دادن آیات خود و نزول باران، مردم را به قدرت و حکمت و علم خود متوجّه مى سازد و اتمام حجّت مى کند. «یریکم آیاته... ینزّل»
3- سرچشمه رزق، آسمان است. خورشید و ابر و جوّ، تأمین کننده نور و گرما و باران و اکسیژنِ مورد نیاز براى حیات هستند. «من السماء رزقاً»
4- اول زمینه را آماده و سپس دعوت کنید. «یریکم آیاته... فادعوا اللّه»
5 - اول شناخت، سپس عمل. «یریکم آیاته... فادعوا...»
6- دعا و اظهار نیاز خالصانه شما، سبب رشد شماست، نه بزرگى خدا. «العلى الکبیر هو الذّى یریکم... فادعوا اللّه مخلصین»
7- وسایل مهم نیست، تصمیم و اراده مهم است. (آیات الهى وسیله معرفت هستند، امّا اگر انسانِ کوردل نخواهد، نمى فهمد. آرى حالت انابه زمینه ساز درک آیات الهى و تأثیر پذیرى است.) «و ما یتذکّر الاّ مَن یُنیب»
8 - هیچ گونه نظریه و قانون و سلیقه و تمایل و عادات و رسوم و رفتار نیاکان و دیگران و هیچ گونه تهدید و تبلیغ و تطمیع، نباید در آیین توحیدى شما اثر کند. «مخلصین له الدین»
9- تنها خداوند شایسته دعا و نیایش است. «فادعوا اللّه»
10- اخلاص، شرط قبول شدن دعا است. «فادعوا اللّه مخلصین»
11- به فکر راضى کردن کفّار و دگراندیشان نباشیم. «ولو کره الکافرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
هُوَ الَّذِى یُریکُمْ آیَاتِهِ وَیُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَآءِ رِزْقاً وَمَا یَتَذَکَّرُ إِلَّا مَن یُنِیبُ
فَادْعُواْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
ترجمه
اوست آن که آیات خود را به شما نشان مى دهد و از آسمان براى شما روزى نازل مى کند، ولى جز آن که به درگاه خدا انابه دارد، متذکّر نمى شود.
پس خدا را بخوانید در حالى که دین خود را براى او پیراسته کرده اید، هر چند کافران را ناخوش آید.
آیات قبل، از شرک و کیفر آن سخن گفت و این آیه مردم را به توحید دعوت مىکند.
در این آیه مى فرماید: تنها اهل انابه متذکّر مى شوند و در آیه 19 سوره رعد فرمود: تنها خردمندان متذکّر مى شوند: «انّما یتذکّر اولوا الالباب» بنابراین، خردمندان واقعى همان انابه کنندگانند و انابه کنندگان واقعى همان خردمندانند. آرى، اشک باید بر اساس معرفت باشد. «ترى اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحقّ»
در قرآن سه بار جمله «ولو کره الکافرون» و دوبار جملهى «ولو کره المشرکون» و «ولو کره المجرمون» به چشم مى خورد و این نشان آن است که ما در راه خود نباید به فکر جلب رضایتِ کافران و مشرکان و مجرمان باشیم و به خاطر ناراضى بودنِ آنها، از انجام وظیفه خود دست بکشیم.
پیام ها
1- هستى، پر از نشانه هاى توحید است، چرا به سراغ دیگران برویم. «و ان یشرک به تومنوا... هو الذّى یریکم آیاته»
2- خداوند پیوسته از طریق نشان دادن آیات خود و نزول باران، مردم را به قدرت و حکمت و علم خود متوجّه مى سازد و اتمام حجّت مى کند. «یریکم آیاته... ینزّل»
3- سرچشمه رزق، آسمان است. خورشید و ابر و جوّ، تأمین کننده نور و گرما و باران و اکسیژنِ مورد نیاز براى حیات هستند. «من السماء رزقاً»
4- اول زمینه را آماده و سپس دعوت کنید. «یریکم آیاته... فادعوا اللّه»
5 - اول شناخت، سپس عمل. «یریکم آیاته... فادعوا...»
6- دعا و اظهار نیاز خالصانه شما، سبب رشد شماست، نه بزرگى خدا. «العلى الکبیر هو الذّى یریکم... فادعوا اللّه مخلصین»
7- وسایل مهم نیست، تصمیم و اراده مهم است. (آیات الهى وسیله معرفت هستند، امّا اگر انسانِ کوردل نخواهد، نمى فهمد. آرى حالت انابه زمینه ساز درک آیات الهى و تأثیر پذیرى است.) «و ما یتذکّر الاّ مَن یُنیب»
8 - هیچ گونه نظریه و قانون و سلیقه و تمایل و عادات و رسوم و رفتار نیاکان و دیگران و هیچ گونه تهدید و تبلیغ و تطمیع، نباید در آیین توحیدى شما اثر کند. «مخلصین له الدین»
9- تنها خداوند شایسته دعا و نیایش است. «فادعوا اللّه»
10- اخلاص، شرط قبول شدن دعا است. «فادعوا اللّه مخلصین»
11- به فکر راضى کردن کفّار و دگراندیشان نباشیم. «ولو کره الکافرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است