- 2217
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 128 و 129 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 128 و 129
أَفَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ یَمْشُونَ فِى مَسَاکِنِهِمْ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَآیَاتٍ لاُِّولِى النُّهَى
وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ لَکَانَ لِزَاماً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً
ترجمه
پس آیا مردمانى که پیش از این مورد قهر و هلاکت ما قرار گرفتند و (اینان امروز) در خانه هاى آنان رفت و آمد مىکنند، براى هوشیارى و هدایتشان کافى نیست؟! همانا در آن (حوادث) براى صاحبان عقل و اندیشه نشانه ها و عبرتهاست.
و اگر سنّت و تقدیر پروردگارت و (ملاحظهى) زمان مقرّر نبود، هر آینه عذاب الهى لازم مىآمد (و دامان آنان را نیز مى گرفت).
کلمه «نُهى» جمع «نُهیه» به معناى چیزى است که انسان را از زشتىها نهى مى کند و از این روى به عقل، «نُهیه» گفته مىشود، زیرا انسان را از هوسها بازمى دارد. بنابراین عقل واقعى، علاوه بر اندیشیدن و فهمیدن، سبب دور شدن از خطرها و بدىها مى شود.
«قَرن» به معناى قوم و مردمى است که در یک زمان زندگى مى کنند و گاهى به خود زمان نیز گفته مىشود. «لزام» به معناى امر ملازم و حتمى است.
مراد از «کلمة سبقت» همان جمله اى است که خداوند هنگام هبوط به حضرت آدم فرمود: «و لکم فى الارض مستقر و متاع الى حین»
اهل مکّه در سفرهاى خود از مکانهاى قوم عاد و ثمود مى گذشتند و آثار باقیمانده و خرابه هاى آنها را مى دیدند. خداوند در این آیات به آنان هشدار مىد هد که سرنوشت آنان را فراموش نکنید وبا تفکّر واندیشه در آثار آنان، درس عبرت بگیرید.
پیام ها
1- تاریخ، بهترین معلّم و صادقترین واعظ است، هر کس از آن عبرت نگیرد، سزاوار توبیخ است. «افلم یهد...»
2- تهدیدات الهى را جدّى بگیریم. «کم اهلکنا...»
3- تحوّلات تاریخى به دست خداوند است. «اهلکنا...»
4- علم به تنهایى کافى نیست، عبرت لازم است. آنان با رفت و آمد خود ماجرا را مىبینند، ولى غافلند. «یمشون فى مساکنهم»
5 - مناطق مخروبه و مقهوره، براى هر صاحب عقلى مایه تأمل و اندیشه است. «آیات لاولى النّهى»
6- در بازدید از آثار باستانى، تنها به جنبه تفریحى آن اکتفا نشود. «آیات لاولى النّهى» هرکس عبرت نگیرد بىخرد است.
7- هرکسى چشم عبرت بین ندارد، عبرت گرفتن مخصوص کسانى است که نفس خود را از آلودگىها باز دارند. «آیات لاولى النّهى»
8 - تاریخ داراى فلسفه وبراساس قانون علّت و معلول است. «کم اهلکنا - آیات لاولى النّهى» آرى هلاکت اقوام پیشین براساس دلایلى بود که اگر امروز نیز آن امور باشد، همان هلاکتها خواهد بود.
9- سنّت الهى بر مبناى برنامه وزمانبندى و مهلت دادن است وگرنه مجرمان فوراً به هلاکت مىرسیدند. «و لولا کلمة ...» (هر امّتى زمانى خاص دارد)
10- ستمکاران بى ایمان از تأخیر عذاب الهى مغرور نشوند. «کلمة سبقت من ربّک»
11- خداوند، مجرمان را پس از اتمام حجّت عذاب مى کند. «لولاکلمة سبقت منربّک»
12- عمر انسانها براساس برنامه و زمانبندى است. «اجلٌ مسّمى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَلَمْ یَهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ یَمْشُونَ فِى مَسَاکِنِهِمْ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَآیَاتٍ لاُِّولِى النُّهَى
وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ لَکَانَ لِزَاماً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً
ترجمه
پس آیا مردمانى که پیش از این مورد قهر و هلاکت ما قرار گرفتند و (اینان امروز) در خانه هاى آنان رفت و آمد مىکنند، براى هوشیارى و هدایتشان کافى نیست؟! همانا در آن (حوادث) براى صاحبان عقل و اندیشه نشانه ها و عبرتهاست.
و اگر سنّت و تقدیر پروردگارت و (ملاحظهى) زمان مقرّر نبود، هر آینه عذاب الهى لازم مىآمد (و دامان آنان را نیز مى گرفت).
کلمه «نُهى» جمع «نُهیه» به معناى چیزى است که انسان را از زشتىها نهى مى کند و از این روى به عقل، «نُهیه» گفته مىشود، زیرا انسان را از هوسها بازمى دارد. بنابراین عقل واقعى، علاوه بر اندیشیدن و فهمیدن، سبب دور شدن از خطرها و بدىها مى شود.
«قَرن» به معناى قوم و مردمى است که در یک زمان زندگى مى کنند و گاهى به خود زمان نیز گفته مىشود. «لزام» به معناى امر ملازم و حتمى است.
مراد از «کلمة سبقت» همان جمله اى است که خداوند هنگام هبوط به حضرت آدم فرمود: «و لکم فى الارض مستقر و متاع الى حین»
اهل مکّه در سفرهاى خود از مکانهاى قوم عاد و ثمود مى گذشتند و آثار باقیمانده و خرابه هاى آنها را مى دیدند. خداوند در این آیات به آنان هشدار مىد هد که سرنوشت آنان را فراموش نکنید وبا تفکّر واندیشه در آثار آنان، درس عبرت بگیرید.
پیام ها
1- تاریخ، بهترین معلّم و صادقترین واعظ است، هر کس از آن عبرت نگیرد، سزاوار توبیخ است. «افلم یهد...»
2- تهدیدات الهى را جدّى بگیریم. «کم اهلکنا...»
3- تحوّلات تاریخى به دست خداوند است. «اهلکنا...»
4- علم به تنهایى کافى نیست، عبرت لازم است. آنان با رفت و آمد خود ماجرا را مىبینند، ولى غافلند. «یمشون فى مساکنهم»
5 - مناطق مخروبه و مقهوره، براى هر صاحب عقلى مایه تأمل و اندیشه است. «آیات لاولى النّهى»
6- در بازدید از آثار باستانى، تنها به جنبه تفریحى آن اکتفا نشود. «آیات لاولى النّهى» هرکس عبرت نگیرد بىخرد است.
7- هرکسى چشم عبرت بین ندارد، عبرت گرفتن مخصوص کسانى است که نفس خود را از آلودگىها باز دارند. «آیات لاولى النّهى»
8 - تاریخ داراى فلسفه وبراساس قانون علّت و معلول است. «کم اهلکنا - آیات لاولى النّهى» آرى هلاکت اقوام پیشین براساس دلایلى بود که اگر امروز نیز آن امور باشد، همان هلاکتها خواهد بود.
9- سنّت الهى بر مبناى برنامه وزمانبندى و مهلت دادن است وگرنه مجرمان فوراً به هلاکت مىرسیدند. «و لولا کلمة ...» (هر امّتى زمانى خاص دارد)
10- ستمکاران بى ایمان از تأخیر عذاب الهى مغرور نشوند. «کلمة سبقت من ربّک»
11- خداوند، مجرمان را پس از اتمام حجّت عذاب مى کند. «لولاکلمة سبقت منربّک»
12- عمر انسانها براساس برنامه و زمانبندى است. «اجلٌ مسّمى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است