سخنرانی حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی با موضوع "سبک زندگی عبادالرحمان"، سال 1404
سخن از سبک زندگی عباد الرحمن است؛ سبکی که قرآن کریم در آیات پایانی سوره فرقان ترسیم میکند و باید معیار و مدار زندگی ما، پیروان قرآن و عترت، قرار گیرد. پیش از هر چیز باید به دو نکته اساسی توجه کنیم: نخست آنکه سبک زندگی خود را بر اساس آموزههای اصیل قرآن و روایات بارگذاری کنیم، و دوم آنکه آداب و عادات قومی و منطقهای خود را به اسلام منتسب نکنیم و برای آنها بار معرفتی غیرواقعی نسازیم. این مناسبتها اگر در مسیر سیر الی الله و تقرب به پروردگار قرار گیرند، ارزشمندند، وگرنه حرکتی سطحی و دنیایی خواهند بود. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: الشتاء ربیع المومن، زمستان، بهار مومن است. چرا؟ چون روزهای کوتاهش برای روزه و شبهای بلندش برای عبادت و شبزندهداری است. این است نگاه تربیتی اسلام. صفات و شاخصههای سبک زندگی عباد الرحمن، بندگان ویژه خدا از منظر سوره فرقان: 1. تواضع و فروتنی: نخستین و بنیادیترین صفت عبادالرحمن که خداوند در آیه 63 سوره فرقان بیان میکند، این است: وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا؛ آنان که با آرامش و وقار و تواضع بر زمین راه میروند. ریشه همه گناهان و بدبختیهای انسان، تکبر و خودبینی است. شیطان نیز به همین خاطر سقوط کرد. تمام احکام الهی از نماز و روزه تا خمس و زکات هدفش شکستن منیت درون انسان است. انسان برجسته الهی، افتادهحال است. 2. برخورد حکیمانه با جاهلان: دومین صفت این است: وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا. هنگامی که افراد نادان یا جاهل از روی جهل فکری یا رفتاری با آنان برخورد میکنند، با گفتن سلام و رفتاری آرام و پرصلابت پاسخ میدهند. هدف از این برخورد، جذب و هدایت آنان به سوی سلامت و سلم است. اما توجه داشته باشید که این حکم، درباره جاهل است، نه معاند و دشمنی که عمداً به جنگ ارزشهای الهی میآید. در برابر دشمنان خدامانند رژیم صهیونیستی و حامیانش که امروز جنایاتشان در غزه ادامه دارد باید با قوت و قدرت ایستاد و فرمول قرآن فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ، هر کس بر شما تعدی کرد، همانگونه بر او تعدی کنید. را اجرا نمود. برخورد با جاهل، سلاما است، اما برخورد با معاند، مقابله به مثل قاطع است. 3. شبزنده داری و خلوت با معبود: سومین ویژگی: وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا، بندگان ویژه خدا، شبها را به سجده و قیام برای پروردگارشان به صبح میرسانند. آنان سحر ندارند و عاشقانه بیدار میشوند تا با معبود خویش راز و نیاز کنند. این خلوت سحرگاهی، سرمایهای برای موفقیت در فعالیتهای روزانه است. پیامبر صلیالله و اهلبیت نمونههای اعلای این ویژگی بودند؛ حتی در شب عاشورا، امام حسین علیهالسلام از فرصت برای خلوت با خدا استفاده فرمود. 4. دوریجویی از هرچه به جهنم نزدیک میکند: چهارمین صفت: وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ، آنان همواره از پروردگار میخواهند عذاب جهنم را از ایشان دور کند. این یک اصل راهبردی در سبک زندگی آنان است: هر کاری را که میخواهی انجام دهی، ببین آیا تو را به آتش معصیت، دشمنی با خدا نزدیک میکند یا نه؟ اگر آتشین است، حتی اگر ظاهرش زیبا و شیرین باشد، از آن دوری کن. این همان مفارقت اخلاق اعدائک جدایی از اخلاق دشمنان خدا است که در زیارت امینالله میآموزیم. سبک زندگی عباد الرحمن، سبکی خدا محور، حکیمانه، عاشقانه و هوشیار است. پایه آن، شکستن تکبر درون و تواضع در برابر حق است. در برخورد اجتماعی، میان جاهل قابل هدایت و دشمن سرسخت تفکیک قائل میشود. شبهایش را برای وصل به معبود زنده میدارد و در انتخابهای روزمره، معیارش دوری از هر آنچه خشم الهی را در پی دارد، است.
سخن از سبک زندگی عباد الرحمن است؛ سبکی که قرآن کریم در آیات پایانی سوره فرقان ترسیم میکند و باید معیار و مدار زندگی ما، پیروان قرآن و عترت، قرار گیرد. پیش از هر چیز باید به دو نکته اساسی توجه کنیم: نخست آنکه سبک زندگی خود را بر اساس آموزههای اصیل قرآن و روایات بارگذاری کنیم، و دوم آنکه آداب و عادات قومی و منطقهای خود را به اسلام منتسب نکنیم و برای آنها بار معرفتی غیرواقعی نسازیم. این مناسبتها اگر در مسیر سیر الی الله و تقرب به پروردگار قرار گیرند، ارزشمندند، وگرنه حرکتی سطحی و دنیایی خواهند بود. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: الشتاء ربیع المومن، زمستان، بهار مومن است. چرا؟ چون روزهای کوتاهش برای روزه و شبهای بلندش برای عبادت و شبزندهداری است. این است نگاه تربیتی اسلام. صفات و شاخصههای سبک زندگی عباد الرحمن، بندگان ویژه خدا از منظر سوره فرقان: 1. تواضع و فروتنی: نخستین و بنیادیترین صفت عبادالرحمن که خداوند در آیه 63 سوره فرقان بیان میکند، این است: وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا؛ آنان که با آرامش و وقار و تواضع بر زمین راه میروند. ریشه همه گناهان و بدبختیهای انسان، تکبر و خودبینی است. شیطان نیز به همین خاطر سقوط کرد. تمام احکام الهی از نماز و روزه تا خمس و زکات هدفش شکستن منیت درون انسان است. انسان برجسته الهی، افتادهحال است. 2. برخورد حکیمانه با جاهلان: دومین صفت این است: وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا. هنگامی که افراد نادان یا جاهل از روی جهل فکری یا رفتاری با آنان برخورد میکنند، با گفتن سلام و رفتاری آرام و پرصلابت پاسخ میدهند. هدف از این برخورد، جذب و هدایت آنان به سوی سلامت و سلم است. اما توجه داشته باشید که این حکم، درباره جاهل است، نه معاند و دشمنی که عمداً به جنگ ارزشهای الهی میآید. در برابر دشمنان خدامانند رژیم صهیونیستی و حامیانش که امروز جنایاتشان در غزه ادامه دارد باید با قوت و قدرت ایستاد و فرمول قرآن فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ، هر کس بر شما تعدی کرد، همانگونه بر او تعدی کنید. را اجرا نمود. برخورد با جاهل، سلاما است، اما برخورد با معاند، مقابله به مثل قاطع است. 3. شبزنده داری و خلوت با معبود: سومین ویژگی: وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا، بندگان ویژه خدا، شبها را به سجده و قیام برای پروردگارشان به صبح میرسانند. آنان سحر ندارند و عاشقانه بیدار میشوند تا با معبود خویش راز و نیاز کنند. این خلوت سحرگاهی، سرمایهای برای موفقیت در فعالیتهای روزانه است. پیامبر صلیالله و اهلبیت نمونههای اعلای این ویژگی بودند؛ حتی در شب عاشورا، امام حسین علیهالسلام از فرصت برای خلوت با خدا استفاده فرمود. 4. دوریجویی از هرچه به جهنم نزدیک میکند: چهارمین صفت: وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ، آنان همواره از پروردگار میخواهند عذاب جهنم را از ایشان دور کند. این یک اصل راهبردی در سبک زندگی آنان است: هر کاری را که میخواهی انجام دهی، ببین آیا تو را به آتش معصیت، دشمنی با خدا نزدیک میکند یا نه؟ اگر آتشین است، حتی اگر ظاهرش زیبا و شیرین باشد، از آن دوری کن. این همان مفارقت اخلاق اعدائک جدایی از اخلاق دشمنان خدا است که در زیارت امینالله میآموزیم. سبک زندگی عباد الرحمن، سبکی خدا محور، حکیمانه، عاشقانه و هوشیار است. پایه آن، شکستن تکبر درون و تواضع در برابر حق است. در برخورد اجتماعی، میان جاهل قابل هدایت و دشمن سرسخت تفکیک قائل میشود. شبهایش را برای وصل به معبود زنده میدارد و در انتخابهای روزمره، معیارش دوری از هر آنچه خشم الهی را در پی دارد، است.


تاکنون نظری ثبت نشده است