- 81
- 1000
- 1000
- 1000
سنت ابتلا و امتحان در اصحاب امام حسین علیه السلام، 1
سخنرانی استاد محمد شجاعی با موضوع "سنت ابتلا و امتحان در اصحاب امام حسین علیه السلام"، جلسه اول: تعریف سنت امتحان الهی، سال 1404
سنت یعنی قانون خلقت. خداوند از قوانین خودش در نظام خلقت به سنت تعبیر می کنه، یعنی قوانین غیر قابل تغییر در نظام خلقت. همون طور که خداوند اعداد رو آفریده قابل تغییر نیستند. همین قوانینی که حاکم بر همه مخلوقات خداوند در نظام جمادی گیاهی حیوانی و انسانی هست و تغییرپذیر نیست. همه چیز قانونمند هست. در نظام انسانی چه نظام فردی و چه در نظام اجتماعی ما یک سلسله قانون داریم که اگر انسان این قوانین رو نشناسه عمرش و استعدادش تلف می شه. زندگی انسان بعد از آنکه قوانین مادی رو بهتر شناخت تغییر اساسی کرد. انسان ها اگر بخوان موفق بشن و پیشرفته زندگی کنن باید قوانین خلقت رو در مورد نظام زندگی خودشون در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روحی و معنوی بشناسند. خداوند در قرآن کریم قوانینی رو به ما معرفی می کنه می گه این قوانین رو اگر بشناسید زندگیتون زندگی خوب و راحت می شه. انسان وقتی که قانون رو نمی دونه خب شکست می خوره و اشتباه می کنه. یکی از قوانین بی نهایت مهم در حیات فردی و اجتماعی که تغییری هم نخواهد کرد یعنی سنت غیرقابل تغییر الهی است در همه حیات ها و زندگی ها انسان اگه این رو بدونه بسیار زندگیش قوی آرام و شاد می شه، اون قانون امتحان است. امتحان یعنی ما شما رو به گونه ای آفریدیم که دائما در معرض آزمایش و امتحان هستید. انسان تا خودش رو نشناسه نه قرآن رو می فهمه، نه دعاها و نه فلسفه عبادت و نه علت دین و قوانین دینی رو. نسبت به خودت جاهل نباش چون وقتی که خودتو نمی شناسی هر کس که جاهل به معرفت نفس باشه، جاهله به همه چیز هست. ما همه عاشق یک بی نهایتیم. پس ما امتحان برا چیه؟ برای عیار سنجی آدم هاست که آزمایش کنیم ببینیم که این چقدر رشد انسانی کرده است؟ امتحان برا اون بعد انسانی توست که تو چقدر شبیه مربی خودت و اصل و نسب خودت هستی چقدر شبیه امام حسینی چقدر شبیه شهدای کربلا هستی؟ امتحان خیلی واجبه امتحان عنصر ذاتی حیات انسانی هست. اساسا شما نیازتون به امام به عنوان یک انسان نیاز حیاتیه نیاز ذاتی ذات انسان باطن انسان فطرت انسان خلیفه الله لازم داره، امام متخصص معصوم لازم داره. انسان یعنی موجودی که بهشت و جهنمش هدایت و ضلالتش با خودش است. خودش باید انتخاب کنه برای همین هم در روایت داریم که خداوند هیچ کس رو به جهنم نمی بره مگر اینکه یه کسی خودش بخواد و اصرار داشته باشه بره جهنم، انسان موجود مختاراست. خداوند برای بخش انسانی یک شاخص هایی گذاشته است. خدا قانونی رو گذاشته به نام امتحان، امتحان خب که آزمایش در واقع یک آزمایش هست که ما بفهمیم که چقدر به حقیقت انسانی عیار انسانی نزدیک شدیم. پس انسان در بعد بی نهایت خودش در بعد انسانی خودش معشوقش کمال بی نهایت عاشق بی نهایته چرا چون خود خالقش می گه من تو رو از جنس بی نهایت آفریدم، روح تو روح زنانه یا مردانه نیست. اگر کسی رو قلبش باور کرد و فهمید اون موقع می تونه قرآن رو بفهمه تازه، روایات رو بفهمه، امام حسین رو بفهمه و عاشورا رو بفهمه و درک درستی از فلسفه همه چی دارد. تمایل به جذب بی نهایت کمالات، یعنی من حد یقف ندارم حد محدود ندارم، رشد من مسیرش بی نهایته الی رب کل منتها به سوی رب تو انتهای توئه رب مام الله که بی نهایت الی الله مراجع عکم جمیع شما مسیر بازگشتتون به سمت الله رو بردارید. ما چون جنسمون بی نهایته مربیمون هم باید الله باشه، یعنی بی نهایت. امام یا خلیفه الله می گه هر چی تو احتیاج داری این ها این جلوه ی کامل منه خلیفه منه هر چی گفته همونه ما آتاکم الرسول و خضوع و ما نافم انهن هر چی این می گه قبول کنید هرچی هم گفت انجام ندید انجام ندید شما به کمال می رسید به معشوقتون می رسید. اهمیت غدیر از اینجا ناشی می شه اهمیت عاشورا و حرکت امام حسین هم از همین جا ناشی می شه انسان بدون متخصص معصوم حیات انسانی نداره اصلا چون مربی نداره. مربی ویژه انسان یعنی خلیفه اون کسی که قابلیت خلیفه اللهی شد. یه ماده دیگه هم داریم که فتنه است. فتنه باز همون معناست. معنای آزمایش اما آزمایشی هست که درش فقط تلخ نیست، شیرینی هم داره. اینم بگم که حواستون به حوادث آینده باشه، اتفاقایی می افته برای ما تا ظهور امام زمان مردم فکر نکنن جنگ تموم شده جنگ به شدت همون طور که بارها دشمن عهدشکنی کرده و ادامه دارد. این سنت الهی است خبرم دادن ازش خدا خبر داده اهل بیت خبر دادند.
سنت یعنی قانون خلقت. خداوند از قوانین خودش در نظام خلقت به سنت تعبیر می کنه، یعنی قوانین غیر قابل تغییر در نظام خلقت. همون طور که خداوند اعداد رو آفریده قابل تغییر نیستند. همین قوانینی که حاکم بر همه مخلوقات خداوند در نظام جمادی گیاهی حیوانی و انسانی هست و تغییرپذیر نیست. همه چیز قانونمند هست. در نظام انسانی چه نظام فردی و چه در نظام اجتماعی ما یک سلسله قانون داریم که اگر انسان این قوانین رو نشناسه عمرش و استعدادش تلف می شه. زندگی انسان بعد از آنکه قوانین مادی رو بهتر شناخت تغییر اساسی کرد. انسان ها اگر بخوان موفق بشن و پیشرفته زندگی کنن باید قوانین خلقت رو در مورد نظام زندگی خودشون در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روحی و معنوی بشناسند. خداوند در قرآن کریم قوانینی رو به ما معرفی می کنه می گه این قوانین رو اگر بشناسید زندگیتون زندگی خوب و راحت می شه. انسان وقتی که قانون رو نمی دونه خب شکست می خوره و اشتباه می کنه. یکی از قوانین بی نهایت مهم در حیات فردی و اجتماعی که تغییری هم نخواهد کرد یعنی سنت غیرقابل تغییر الهی است در همه حیات ها و زندگی ها انسان اگه این رو بدونه بسیار زندگیش قوی آرام و شاد می شه، اون قانون امتحان است. امتحان یعنی ما شما رو به گونه ای آفریدیم که دائما در معرض آزمایش و امتحان هستید. انسان تا خودش رو نشناسه نه قرآن رو می فهمه، نه دعاها و نه فلسفه عبادت و نه علت دین و قوانین دینی رو. نسبت به خودت جاهل نباش چون وقتی که خودتو نمی شناسی هر کس که جاهل به معرفت نفس باشه، جاهله به همه چیز هست. ما همه عاشق یک بی نهایتیم. پس ما امتحان برا چیه؟ برای عیار سنجی آدم هاست که آزمایش کنیم ببینیم که این چقدر رشد انسانی کرده است؟ امتحان برا اون بعد انسانی توست که تو چقدر شبیه مربی خودت و اصل و نسب خودت هستی چقدر شبیه امام حسینی چقدر شبیه شهدای کربلا هستی؟ امتحان خیلی واجبه امتحان عنصر ذاتی حیات انسانی هست. اساسا شما نیازتون به امام به عنوان یک انسان نیاز حیاتیه نیاز ذاتی ذات انسان باطن انسان فطرت انسان خلیفه الله لازم داره، امام متخصص معصوم لازم داره. انسان یعنی موجودی که بهشت و جهنمش هدایت و ضلالتش با خودش است. خودش باید انتخاب کنه برای همین هم در روایت داریم که خداوند هیچ کس رو به جهنم نمی بره مگر اینکه یه کسی خودش بخواد و اصرار داشته باشه بره جهنم، انسان موجود مختاراست. خداوند برای بخش انسانی یک شاخص هایی گذاشته است. خدا قانونی رو گذاشته به نام امتحان، امتحان خب که آزمایش در واقع یک آزمایش هست که ما بفهمیم که چقدر به حقیقت انسانی عیار انسانی نزدیک شدیم. پس انسان در بعد بی نهایت خودش در بعد انسانی خودش معشوقش کمال بی نهایت عاشق بی نهایته چرا چون خود خالقش می گه من تو رو از جنس بی نهایت آفریدم، روح تو روح زنانه یا مردانه نیست. اگر کسی رو قلبش باور کرد و فهمید اون موقع می تونه قرآن رو بفهمه تازه، روایات رو بفهمه، امام حسین رو بفهمه و عاشورا رو بفهمه و درک درستی از فلسفه همه چی دارد. تمایل به جذب بی نهایت کمالات، یعنی من حد یقف ندارم حد محدود ندارم، رشد من مسیرش بی نهایته الی رب کل منتها به سوی رب تو انتهای توئه رب مام الله که بی نهایت الی الله مراجع عکم جمیع شما مسیر بازگشتتون به سمت الله رو بردارید. ما چون جنسمون بی نهایته مربیمون هم باید الله باشه، یعنی بی نهایت. امام یا خلیفه الله می گه هر چی تو احتیاج داری این ها این جلوه ی کامل منه خلیفه منه هر چی گفته همونه ما آتاکم الرسول و خضوع و ما نافم انهن هر چی این می گه قبول کنید هرچی هم گفت انجام ندید انجام ندید شما به کمال می رسید به معشوقتون می رسید. اهمیت غدیر از اینجا ناشی می شه اهمیت عاشورا و حرکت امام حسین هم از همین جا ناشی می شه انسان بدون متخصص معصوم حیات انسانی نداره اصلا چون مربی نداره. مربی ویژه انسان یعنی خلیفه اون کسی که قابلیت خلیفه اللهی شد. یه ماده دیگه هم داریم که فتنه است. فتنه باز همون معناست. معنای آزمایش اما آزمایشی هست که درش فقط تلخ نیست، شیرینی هم داره. اینم بگم که حواستون به حوادث آینده باشه، اتفاقایی می افته برای ما تا ظهور امام زمان مردم فکر نکنن جنگ تموم شده جنگ به شدت همون طور که بارها دشمن عهدشکنی کرده و ادامه دارد. این سنت الهی است خبرم دادن ازش خدا خبر داده اهل بیت خبر دادند.
تاکنون نظری ثبت نشده است