- 34
- 1000
- 1000
- 1000
ماه رمضان متفاوت، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام محسن عباسی ولدی با موضوع «ماه رمضان متفاوت»، جلسه پنجم: کمک به فقیر، سال 1403
همچنان سر سفرۀ خطبۀ شعبانیه هستیم و میخواهیم با عمل کردن به توصیههای ایشان، ماه رمضان متفاوتی داشته باشیم.
اگر کسی با معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام آشنا باشد، یقین میکند که سیر و سلوک و معنویت بدون کمک به فقرا معنا ندارد. یکی از سنگ محکهای سنجش درستی مسیر سیر و سلوک، این است که ببینیم آیا کمک به فقرا در دستورالعملهای سلوکی آن مسیر قرار دارد یا نه؟
اگر فهم برخی از احادیث برایمان سخت است، به این علت است که نظام محاسباتی ما با اهل بیت علیهم السلام متفاوت است. نظام محاسباتی ما باید مطابق آیات و روایات باشد. نظام محاسباتی مختل میتواند انسان را به کفر بکشاند، زیرا انسان ممکن است به انکار آیات و روایاتی که مطابق نظام محاسباتیاش نیست، بپردازد.
شنیدهایم امام زمان علیه السلام که بیایند، برخی میگویند: ایشان دین جدیدی آوردهاند. یکی از دلایل چنین تصوّری این است که نظام محاسباتی افراد با اصل دین متفاوت است. امام زمان علیه السلام دین خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله را احیا میکنند. اگر برخی گمان میکنند، دین جدیدی آورده شده، به علت نظام محاسباتی اشتباه خودشان است.
در روایات، احادیث زیادی در مورد شاد کردن مؤمن آمده است. گاهی تصوّر میکنیم این کار، سطح پایین است؛ مثلاً شاد کردن دل مؤمن را در حد شوخی حلال با دیگران میدانیم، در صورتی که مصداق بالاتر و برتری از شاد کردن دل مؤمن وجود دارد که در احادیث آمده است. مصداق اصلی شاد کردن مؤمن، گرهگشایی از یک مؤمن است. اگر توانایی باز کردن گره زندگی او را نداشتیم، میتوانیم با شوخی حلال و نشاندن لبخند به لب او، شادی را وارد قلبش کنیم، اما دقت کنیم که سطح وارد کردن شادی به قلب مؤمن را در حد شوخی و لبخند نگه نداریم و به دنبال مصادیق بالاتر آن باشیم.
همچنان سر سفرۀ خطبۀ شعبانیه هستیم و میخواهیم با عمل کردن به توصیههای ایشان، ماه رمضان متفاوتی داشته باشیم.
اگر کسی با معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام آشنا باشد، یقین میکند که سیر و سلوک و معنویت بدون کمک به فقرا معنا ندارد. یکی از سنگ محکهای سنجش درستی مسیر سیر و سلوک، این است که ببینیم آیا کمک به فقرا در دستورالعملهای سلوکی آن مسیر قرار دارد یا نه؟
اگر فهم برخی از احادیث برایمان سخت است، به این علت است که نظام محاسباتی ما با اهل بیت علیهم السلام متفاوت است. نظام محاسباتی ما باید مطابق آیات و روایات باشد. نظام محاسباتی مختل میتواند انسان را به کفر بکشاند، زیرا انسان ممکن است به انکار آیات و روایاتی که مطابق نظام محاسباتیاش نیست، بپردازد.
شنیدهایم امام زمان علیه السلام که بیایند، برخی میگویند: ایشان دین جدیدی آوردهاند. یکی از دلایل چنین تصوّری این است که نظام محاسباتی افراد با اصل دین متفاوت است. امام زمان علیه السلام دین خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله را احیا میکنند. اگر برخی گمان میکنند، دین جدیدی آورده شده، به علت نظام محاسباتی اشتباه خودشان است.
در روایات، احادیث زیادی در مورد شاد کردن مؤمن آمده است. گاهی تصوّر میکنیم این کار، سطح پایین است؛ مثلاً شاد کردن دل مؤمن را در حد شوخی حلال با دیگران میدانیم، در صورتی که مصداق بالاتر و برتری از شاد کردن دل مؤمن وجود دارد که در احادیث آمده است. مصداق اصلی شاد کردن مؤمن، گرهگشایی از یک مؤمن است. اگر توانایی باز کردن گره زندگی او را نداشتیم، میتوانیم با شوخی حلال و نشاندن لبخند به لب او، شادی را وارد قلبش کنیم، اما دقت کنیم که سطح وارد کردن شادی به قلب مؤمن را در حد شوخی و لبخند نگه نداریم و به دنبال مصادیق بالاتر آن باشیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است