- 87
- 1000
- 1000
- 1000
سرگذشت قوم بنی اسرائیل در قرآن
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "سرگذشت قوم بنی اسرائیل در قرآن"، سال 1401
در قرآن کریم بخش اعظمی از آیات داستانهای اقوام و انبیای گذشته را بیان کرده است. علامه طباطبایی میفرمایند: این ابداع قرآن بود که تاریخ نویسی را از اختصاص یافتن به سلاطین خارج کرد و تاریخ اقوام را ذکر کرد. تاریخ معمولا وقتی نوشته میشود بر اساس پادشاهان نوشته میشود، اما خداوند متعال اقوام را مستقل از اینکه چه کسی بر آنان سلطه دارد، در آیاتشان ذکر میکنند. بیشترین داستان در قرآن مربوط به قوم بنی اسرائیل است که درسها و عبرتهای فراوانی برای ما دارد. قوم بنی اسرائیل دعا کردند و تضرع کردند تا خداوند ظهور نبی آنها که موسی علیه السلام بود را جلو انداخت و فرمود اگر شما هم دعا کنید فرج شما هم زودتر خواهد بود. در داستانهای دیگری که در مورد این قوم آمده است، میبینیم که خداوند متعال این قوم را بعد از رنجهایی که کشیده بودند، اما در مواجهه با فرعون بدون خونریزی پیروز کرد و با معجزات و نصرتهای پی در پی آنها را به پیروزی رساند، ولی آنها قدردانی نکردند و به گوساله پرستی رسیدند. قوم بنی اسرائیل قومی بودند که خیلی بیمورد سوال و جواب میکردند و همینها شهره به ایرادهای بنی اسرائیلی شدند. اینها در یک دورهای از فرمان خدا سرپیچی کردند و در صحرای سینا دچار سرگردانی و حیرانی شدند. ما همیشه در معرض امتحانات الهی هستیم. ما مقاومت کردیم و امروز مقاومت دارد نتیجه میدهد. اهل مقاومت مجاهدان در راه خدا را به عافیت میرسانند. مقام شهدای مدافع حرم خیلی مقام بالایی است، ما امروز با انگیزهای برتری در حال مقاومت هستیم. جوانان انقلابی امروز دیگر مثل دیروز نیستند، اینها بسیار با انگیزهتر هستند. هرچه به ظهور نزدیکتر میشویم غربت بیشتر میشود، اینها همه غربالهای آخرالزمان است که دارد صورت میگیرد. حضرت احمد بن موسی علیه السلام در چنین شرایطی آمدند و راحت غربال در اطراف خودشان انجام دادند. اصلاً خود این حرکت یکی از دلایل حقانیت است و اوج معرفت و معنویت و عرفان ایشان است. در روایت داریم که از فتنهها در آخرالزمان نباید بهراسیم، چون فتنهها منافقین را رسوا میکند. در آخرالزمان فتنهها را باید تمنا کنیم، فتنههای آخرالزمان زود رسوا میشوند.
در قرآن کریم بخش اعظمی از آیات داستانهای اقوام و انبیای گذشته را بیان کرده است. علامه طباطبایی میفرمایند: این ابداع قرآن بود که تاریخ نویسی را از اختصاص یافتن به سلاطین خارج کرد و تاریخ اقوام را ذکر کرد. تاریخ معمولا وقتی نوشته میشود بر اساس پادشاهان نوشته میشود، اما خداوند متعال اقوام را مستقل از اینکه چه کسی بر آنان سلطه دارد، در آیاتشان ذکر میکنند. بیشترین داستان در قرآن مربوط به قوم بنی اسرائیل است که درسها و عبرتهای فراوانی برای ما دارد. قوم بنی اسرائیل دعا کردند و تضرع کردند تا خداوند ظهور نبی آنها که موسی علیه السلام بود را جلو انداخت و فرمود اگر شما هم دعا کنید فرج شما هم زودتر خواهد بود. در داستانهای دیگری که در مورد این قوم آمده است، میبینیم که خداوند متعال این قوم را بعد از رنجهایی که کشیده بودند، اما در مواجهه با فرعون بدون خونریزی پیروز کرد و با معجزات و نصرتهای پی در پی آنها را به پیروزی رساند، ولی آنها قدردانی نکردند و به گوساله پرستی رسیدند. قوم بنی اسرائیل قومی بودند که خیلی بیمورد سوال و جواب میکردند و همینها شهره به ایرادهای بنی اسرائیلی شدند. اینها در یک دورهای از فرمان خدا سرپیچی کردند و در صحرای سینا دچار سرگردانی و حیرانی شدند. ما همیشه در معرض امتحانات الهی هستیم. ما مقاومت کردیم و امروز مقاومت دارد نتیجه میدهد. اهل مقاومت مجاهدان در راه خدا را به عافیت میرسانند. مقام شهدای مدافع حرم خیلی مقام بالایی است، ما امروز با انگیزهای برتری در حال مقاومت هستیم. جوانان انقلابی امروز دیگر مثل دیروز نیستند، اینها بسیار با انگیزهتر هستند. هرچه به ظهور نزدیکتر میشویم غربت بیشتر میشود، اینها همه غربالهای آخرالزمان است که دارد صورت میگیرد. حضرت احمد بن موسی علیه السلام در چنین شرایطی آمدند و راحت غربال در اطراف خودشان انجام دادند. اصلاً خود این حرکت یکی از دلایل حقانیت است و اوج معرفت و معنویت و عرفان ایشان است. در روایت داریم که از فتنهها در آخرالزمان نباید بهراسیم، چون فتنهها منافقین را رسوا میکند. در آخرالزمان فتنهها را باید تمنا کنیم، فتنههای آخرالزمان زود رسوا میشوند.
تاکنون نظری ثبت نشده است