- 388
- 1000
- 1000
- 1000
در مواجهه با علائم ظهور جوگیر نباشیم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «در مواجهه با علائم ظهور جوگیر نباشیم»، سال 1403
یکی از موضوعاتی که تعمّق، تفکّر، بررسی، وارسی آن، کمک میکند که ما در کورانها و بحرانها و اتفاقات، راه را گم نکنیم، شناخت سیرهی معصومین علیهم السلام در حوادث و اوضاعی است که جوّ جدّی وجود داشته است.
هرچه توجّه به نگاه اسلام به اجتماع و حکومت و جامعهسازی و نظامسازی و تمدّنسازی، اگر اهمیّت دارد و مهم است، و اصلاً دینی که برای اجتماع نسخه ندارد، خیلی بعید است که بتواند برای آخرت یک نسخهی سلامتی داشته باشد؛ اما این موضوع یک آفتِ خطرناک دارد، و آن آفت این است که بخواهد ما را در فضا جَوّ تربیت کند؛ باید خیلی به این موضوع توجّه کرد.
اینکه شما میبینید حوادث و اتفاقات و شبهعلائمی در منطقهی ما رخ میدهد، بلافاصله دکانداران و بلاگرها شروع به فروش پکیج آموزشی «چگونه علائم ظهور را بیاموزیم؟» میکنند، برای این است که مبانی اصیل دست مردم نیست و با همان شیوه و تاکتیکی که بستههای دیگر را به فروش میرسانند، حال مثلاً الآن جوّ مناسب است و «علائم ظهور» میفروشند، بعداً هم ممکن است «سه جلسه تا سفیانی» و «همگام با یمانی» و «دو گام در خدمت خراسانی» بفروشند، و چون این عناوین جذابیت دارد، مدام مردم را جابجا میکنند.
مطالعهی سیرهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، و کلاً مطالعهی تاریخ، یک منفعت بزرگ دارد، و آن هم این است که مانند آدمی است که عمر طولانی کرده است. موضوعی برای جوانی خیلی عجیب است، نزد یک پیر پختهای میرود و آن شخص میگوید این اتفاق شانزده مرتبه اینطور افتاده است و در نهایت هم اینطور شده است.
مثلاً حدود دو سال قبل که بعضی جاها قدری نسبت به بعضی از مظاهر دین یا علما اتفاقاتی میافتاد، بعضی وا داده بودند، اما آن کسی که سیره را شناخته است و تاریخ را دیده است، میداند از این حوادث چند مرتبه در تاریخ رخ داده است، و این اتفاقی که در جامعهی ما رخ داده است. چون ما که مدیرِ آن نیستیم، زمانی ما مدیرِ آن جریانات هستیم، که در اینصورت باید کارهایی کرد، اما ما بعنوان کسانی که منفعل آن حادثه هستیم، میرویم و تاریخ را نگاه میکنیم و میبینیم این اتفاق دفعات زیادی با ظواهر مختلف رخ داده است که هیچ مرتبهای به آسانیِ زمان ما نیست!
نه اینکه بخواهم حوادث را کوچک کنم، اما اینکه در جایی دو طلبه را بکشند، هزاران مرتبه در تاریخ رخ داده است. اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین در این شرایط چکار میکردند؟ چقدر جَوّ ایجاد میکردند و چقدر سعی میکردند فکر ما را تعریض و تعمیق کنند؟ که در موارد مشابه آدمی که تجربه دارد اینطور است، کسی که ماشین او یک مرتبه جوش آورده باشد، به نسبت کسی که ماشین او تابحال جوش نیاورده است، در حادثهی مشابه، رفتار پختهتری دارد، اگر بیست مرتبه اتفاق افتاده باشد که رفتار او پختهتر است، اما آن مکانیکی که هزار ماشینِ جوشآورده دیده است، رفتار خیلی پختهتری دارد؛ چون تعدد دیده است.
یکی از موضوعاتی که تعمّق، تفکّر، بررسی، وارسی آن، کمک میکند که ما در کورانها و بحرانها و اتفاقات، راه را گم نکنیم، شناخت سیرهی معصومین علیهم السلام در حوادث و اوضاعی است که جوّ جدّی وجود داشته است.
هرچه توجّه به نگاه اسلام به اجتماع و حکومت و جامعهسازی و نظامسازی و تمدّنسازی، اگر اهمیّت دارد و مهم است، و اصلاً دینی که برای اجتماع نسخه ندارد، خیلی بعید است که بتواند برای آخرت یک نسخهی سلامتی داشته باشد؛ اما این موضوع یک آفتِ خطرناک دارد، و آن آفت این است که بخواهد ما را در فضا جَوّ تربیت کند؛ باید خیلی به این موضوع توجّه کرد.
اینکه شما میبینید حوادث و اتفاقات و شبهعلائمی در منطقهی ما رخ میدهد، بلافاصله دکانداران و بلاگرها شروع به فروش پکیج آموزشی «چگونه علائم ظهور را بیاموزیم؟» میکنند، برای این است که مبانی اصیل دست مردم نیست و با همان شیوه و تاکتیکی که بستههای دیگر را به فروش میرسانند، حال مثلاً الآن جوّ مناسب است و «علائم ظهور» میفروشند، بعداً هم ممکن است «سه جلسه تا سفیانی» و «همگام با یمانی» و «دو گام در خدمت خراسانی» بفروشند، و چون این عناوین جذابیت دارد، مدام مردم را جابجا میکنند.
مطالعهی سیرهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، و کلاً مطالعهی تاریخ، یک منفعت بزرگ دارد، و آن هم این است که مانند آدمی است که عمر طولانی کرده است. موضوعی برای جوانی خیلی عجیب است، نزد یک پیر پختهای میرود و آن شخص میگوید این اتفاق شانزده مرتبه اینطور افتاده است و در نهایت هم اینطور شده است.
مثلاً حدود دو سال قبل که بعضی جاها قدری نسبت به بعضی از مظاهر دین یا علما اتفاقاتی میافتاد، بعضی وا داده بودند، اما آن کسی که سیره را شناخته است و تاریخ را دیده است، میداند از این حوادث چند مرتبه در تاریخ رخ داده است، و این اتفاقی که در جامعهی ما رخ داده است. چون ما که مدیرِ آن نیستیم، زمانی ما مدیرِ آن جریانات هستیم، که در اینصورت باید کارهایی کرد، اما ما بعنوان کسانی که منفعل آن حادثه هستیم، میرویم و تاریخ را نگاه میکنیم و میبینیم این اتفاق دفعات زیادی با ظواهر مختلف رخ داده است که هیچ مرتبهای به آسانیِ زمان ما نیست!
نه اینکه بخواهم حوادث را کوچک کنم، اما اینکه در جایی دو طلبه را بکشند، هزاران مرتبه در تاریخ رخ داده است. اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین در این شرایط چکار میکردند؟ چقدر جَوّ ایجاد میکردند و چقدر سعی میکردند فکر ما را تعریض و تعمیق کنند؟ که در موارد مشابه آدمی که تجربه دارد اینطور است، کسی که ماشین او یک مرتبه جوش آورده باشد، به نسبت کسی که ماشین او تابحال جوش نیاورده است، در حادثهی مشابه، رفتار پختهتری دارد، اگر بیست مرتبه اتفاق افتاده باشد که رفتار او پختهتر است، اما آن مکانیکی که هزار ماشینِ جوشآورده دیده است، رفتار خیلی پختهتری دارد؛ چون تعدد دیده است.
تاکنون نظری ثبت نشده است