- 407
- 1000
- 1000
- 1000
حماسه حضرت زهرا سلام الله علیها، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان با موضوع «حماسه حضرت زهرا سلام الله علیها»، جلسه سوم، سال 1402
مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا. اگر کسی مظلوم کشته شود، ولی و صاحب دم او باید مطالبه خون او را بکند و انتقامش را بگیرد. 1400 سال است ما خون اباعبدالله علیه السلام را مطالبه می کنیم. در زیارت عاشورا می خوانیم: أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم. از روز اول هم همینطور بود. مختار از امام سجاد علیه السلام اجازه قیام خواست، حضرت این مسئله را نپذیرفت. چون قیام مختار بنا نبود بنام امام ثبت شود. اما وقتی مختار گفت می خواهم انتقام بگیرم، امام فرمود انتقام خون پدرم که نیاز به اجازه ندارد. امت اسلامی بلافاصله باید مطالبه خون سیدالشهدا علیه السلام را می کرد.
ظلم کربلا خیلی واضح و روشن بود. اما فاطمیه مثل کربلا روشن و واضح نبود. هنوز هم ما در جامعه اسلامی می گوییم رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله؛ در حالیکه اخبار موثق مبنی بر مسمومیت و شهادت حضرت داریم. حتی در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها هم بعضی ها قائل به شهادت حضرت نیستند. چون کسی جریان مظلومیت و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام را تدارک نکرده، حتی در شهادت برخی ائمه بین مردم اختلاف و تردید وجود دارد.
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: مَا الَّذِی نَقِمُوا مِنْ اَبِی الْحَسَنِ؟ نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. آنچه که باعث شد مردم امیرالمومنین علیه السلام را نپذیرند، صلابت شمشیر و سیره جهادی علی علیه السلام بود. منافقین وقتی پای نبرد به میان بیاید، رسوا می شوند. تا وقتی جنگ و مبارزه نباشد، همه دیندارند. بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، دعوای مهاجر و انصار در اینکه کدام گروه جایگاه خلافت را غصب کند، بر سر این بود که چه کسی اول پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جنگیده و هزینه داده. مبارزه و جهاد یک ملاک برای کسب خلافت بود. جهاد و مبارزه را یک امتیاز و برتری می دانستند.
مهاجر به انصار گفتند ما زودتر از شما پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مبارزه کردیم و هزینه دادیم، پس ما باید خلافت را به دست بگیریم. انصار هم پذیرفتند. اگر جهاد و مبارزه فضیلت و برتری است، پس علی علیه السلام بر همه شما در جهاد و مبارزه مقدم و برتر است. نفاق طوری حرف می زند، اما طور دیگری عمل می کند. اگر جهاد و مبارزه فضیلت است، امیرالمومنین علیه السلام از همه شما سابقه دارتر است در میدان جنگ و جهاد. پس چرا او را برای خلافت انتخاب نکردید؟ در چنین جامعه ای هیچکس مشکل علی علیه السلام را جهاد او نمی بیند.
مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا. اگر کسی مظلوم کشته شود، ولی و صاحب دم او باید مطالبه خون او را بکند و انتقامش را بگیرد. 1400 سال است ما خون اباعبدالله علیه السلام را مطالبه می کنیم. در زیارت عاشورا می خوانیم: أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ هُدًی ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم. از روز اول هم همینطور بود. مختار از امام سجاد علیه السلام اجازه قیام خواست، حضرت این مسئله را نپذیرفت. چون قیام مختار بنا نبود بنام امام ثبت شود. اما وقتی مختار گفت می خواهم انتقام بگیرم، امام فرمود انتقام خون پدرم که نیاز به اجازه ندارد. امت اسلامی بلافاصله باید مطالبه خون سیدالشهدا علیه السلام را می کرد.
ظلم کربلا خیلی واضح و روشن بود. اما فاطمیه مثل کربلا روشن و واضح نبود. هنوز هم ما در جامعه اسلامی می گوییم رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله؛ در حالیکه اخبار موثق مبنی بر مسمومیت و شهادت حضرت داریم. حتی در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها هم بعضی ها قائل به شهادت حضرت نیستند. چون کسی جریان مظلومیت و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام را تدارک نکرده، حتی در شهادت برخی ائمه بین مردم اختلاف و تردید وجود دارد.
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: مَا الَّذِی نَقِمُوا مِنْ اَبِی الْحَسَنِ؟ نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. آنچه که باعث شد مردم امیرالمومنین علیه السلام را نپذیرند، صلابت شمشیر و سیره جهادی علی علیه السلام بود. منافقین وقتی پای نبرد به میان بیاید، رسوا می شوند. تا وقتی جنگ و مبارزه نباشد، همه دیندارند. بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، دعوای مهاجر و انصار در اینکه کدام گروه جایگاه خلافت را غصب کند، بر سر این بود که چه کسی اول پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جنگیده و هزینه داده. مبارزه و جهاد یک ملاک برای کسب خلافت بود. جهاد و مبارزه را یک امتیاز و برتری می دانستند.
مهاجر به انصار گفتند ما زودتر از شما پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مبارزه کردیم و هزینه دادیم، پس ما باید خلافت را به دست بگیریم. انصار هم پذیرفتند. اگر جهاد و مبارزه فضیلت و برتری است، پس علی علیه السلام بر همه شما در جهاد و مبارزه مقدم و برتر است. نفاق طوری حرف می زند، اما طور دیگری عمل می کند. اگر جهاد و مبارزه فضیلت است، امیرالمومنین علیه السلام از همه شما سابقه دارتر است در میدان جنگ و جهاد. پس چرا او را برای خلافت انتخاب نکردید؟ در چنین جامعه ای هیچکس مشکل علی علیه السلام را جهاد او نمی بیند.
تاکنون نظری ثبت نشده است