سخنرانی حجت الاسلام هادی الیاسی با موضوع "چهار تفکر جاهلی پیش از بعثت در نگاه قرآن "، سال 1402
یکی از جاهایی که خداوند در قرآن از پیغمبرش خیلی تعریف کرده است، سوره آل عمران آیه 164 است. خداوند در این آیه شریفه پیغمبر خودش را به مثابه یک نعمت بزرگ برای مومنین قلمداد میکند و می فرماید:《لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ》 پیغمبر در این آیه شریفه یک نعمتی است که خداوند متعال بر مومنین منت گذاشته و از بین آنها پیامبری را انتخاب کرده که از جنس خودشان است. این پیامبر سه برنامه کلی را از جانب خدا برای مردم اجرا کرد. اول اینکه آیات و نشانهها و دستورات خدا را برای مردم قرائت کرد و مردم گوششان و باطنشان و قلبشان با آیات خدا آشنا شد. دوم اینکه پیامبر بعد از خواندن آیات خدا تزکیه انسانها را انجام داد، تزکیه یعنی زدودن و کنار زدن رذایل انسانی و اخلاقی که در آن زمان رایج بود. سومین برنامه پیامبر به تعبیر قرآن تعلیم حکمت است. حالا حکمت چیست؟ در بعضی آیات قرآن حکمت به معنای شناخت خداست و به معنای جهان بینی و انسان شناسی نیز تعبیر شده است.
چهار تفکر جاهلی که پیامبر با آنها به مقابله برخواست شامل موارد اخلاقی و اعتقادی بود. اول جامعه قبل پیامبر همه مردم خودشان را صاحب رأی میدیدند و برای امر خدا و اراده خدا جایگاهی قائل نبودند ولی پیامبر این تفکر را عوض کردند. ما باید بدانیم که خواست و اراده خدا بر خواسته ما مقدم است. دومین فکر باطل در جاهلیت استقلال در قدرت بود که خیال میکردند که قدرت از آن خودشان است در حالی که قدرت از آن خداست. سومین فکر باطل جاهلی این بود که عزت را از آن خودشان میدانستند و فکر میکردند که قدرت و پول موجب عزتشان است. چهارمین فکر باطل جاهلی این بود که دنیا مدار بودند و هرچه بود را در دنیا میدیدند و به آخرت ایمان نداشتند و همه همّ و غمشان و تلاششان فقط برای دنیا بود.
یکی از جاهایی که خداوند در قرآن از پیغمبرش خیلی تعریف کرده است، سوره آل عمران آیه 164 است. خداوند در این آیه شریفه پیغمبر خودش را به مثابه یک نعمت بزرگ برای مومنین قلمداد میکند و می فرماید:《لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ》 پیغمبر در این آیه شریفه یک نعمتی است که خداوند متعال بر مومنین منت گذاشته و از بین آنها پیامبری را انتخاب کرده که از جنس خودشان است. این پیامبر سه برنامه کلی را از جانب خدا برای مردم اجرا کرد. اول اینکه آیات و نشانهها و دستورات خدا را برای مردم قرائت کرد و مردم گوششان و باطنشان و قلبشان با آیات خدا آشنا شد. دوم اینکه پیامبر بعد از خواندن آیات خدا تزکیه انسانها را انجام داد، تزکیه یعنی زدودن و کنار زدن رذایل انسانی و اخلاقی که در آن زمان رایج بود. سومین برنامه پیامبر به تعبیر قرآن تعلیم حکمت است. حالا حکمت چیست؟ در بعضی آیات قرآن حکمت به معنای شناخت خداست و به معنای جهان بینی و انسان شناسی نیز تعبیر شده است.
چهار تفکر جاهلی که پیامبر با آنها به مقابله برخواست شامل موارد اخلاقی و اعتقادی بود. اول جامعه قبل پیامبر همه مردم خودشان را صاحب رأی میدیدند و برای امر خدا و اراده خدا جایگاهی قائل نبودند ولی پیامبر این تفکر را عوض کردند. ما باید بدانیم که خواست و اراده خدا بر خواسته ما مقدم است. دومین فکر باطل در جاهلیت استقلال در قدرت بود که خیال میکردند که قدرت از آن خودشان است در حالی که قدرت از آن خداست. سومین فکر باطل جاهلی این بود که عزت را از آن خودشان میدانستند و فکر میکردند که قدرت و پول موجب عزتشان است. چهارمین فکر باطل جاهلی این بود که دنیا مدار بودند و هرچه بود را در دنیا میدیدند و به آخرت ایمان نداشتند و همه همّ و غمشان و تلاششان فقط برای دنیا بود.
تاکنون نظری ثبت نشده است