- 1016
- 1000
- 1000
- 1000
مباهله، تمایز حق و باطل، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام مرتضی دهشت با موضوع "مباهله، تمایز حق و باطل"، جلسه دوم، سال 1401
مسئله مباهله یکی از جلوههای تجلی آن ولی و حجت خداست. مباهله تنها یک واقعه تاریخی نبود که در یک مقطع خاص اتفاق افتاده باشد و بعد تمام شود، بلکه یک سنت الهی و یک حقیقت جاری است و یک شاخصه اصلی است برای نشان دادن برتری اهل بیت علیهم السلام. عقیده ما بر این است که آیات قرآن این کتاب هدایت برای هدایت انسان هاست و لحظهبهلحظه انسانها باید از این آیات بهره مند شوند. یکی از آن آیات همین آیه 61 سوره آل عمران است که مربوط به داستان مباهله است. مباهله از ریشه بهل گرفته شده است که در لغت به معنای بودن چیزی بدون نگهبان است. ابتهال هم در دعا به معنای زاری کردن بر در خانه خداست. در این آیه از قرآن عدهای معتقدند که به معنای زاری کردن و گریه کردن در خانه خداست. نکته بسیار مهم که در قرآن داریم بحث شأن نزول آیه است. به نظر می رسد اینکه نام این سوره آل عمران است بخاطر نام پدر امیرالمومنین است که نام اصلی ایشان عمران است که ملقب به ابوطالب هستند و ظاهراً منظور از آل عمران، امیرالمومنین هست و نام سوره هم همین است که آیه مباهله هم در همین سوره قرار می گیرد.
اصل داستان این بود که پیامبر نامه هایی به شهرهای اطراف می فرستادند و دعوت به اسلام میکردند. در آن مناطق نصارا و مسیحی زیاد بودند و گروهی60 یا 70 نفره از مسیحیان آمدند تا با پیامبر بحث کنند و از این تعداد حدود 14 نفر از شخصیت های برجسته آن مناطق بودند، ظاهراً سخنان پیامبر را نپذیرفتند و بر عقیده انحرافی خود اصرار ورزیدند، پیامبر هم از این انحراف احساس خطر برای امت خویش کردند و به دستور خدا دعوت به مباهله کردند که همه با فرزندان و همسران و جان هایشان در مباهله حاضر شوند و منظور از جان رسول الله در این داستان حضرت امیر است که به عنوان ولی مومنین معرفی شده است. مباهله متمایز کننده حق از باطل است و واقعه مباهله توجه دادن امت اسلامی به خطر انحراف به شکل شبیه سازی است. آیه مباهله خیلی کاربردی است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مسئله مباهله یکی از جلوههای تجلی آن ولی و حجت خداست. مباهله تنها یک واقعه تاریخی نبود که در یک مقطع خاص اتفاق افتاده باشد و بعد تمام شود، بلکه یک سنت الهی و یک حقیقت جاری است و یک شاخصه اصلی است برای نشان دادن برتری اهل بیت علیهم السلام. عقیده ما بر این است که آیات قرآن این کتاب هدایت برای هدایت انسان هاست و لحظهبهلحظه انسانها باید از این آیات بهره مند شوند. یکی از آن آیات همین آیه 61 سوره آل عمران است که مربوط به داستان مباهله است. مباهله از ریشه بهل گرفته شده است که در لغت به معنای بودن چیزی بدون نگهبان است. ابتهال هم در دعا به معنای زاری کردن بر در خانه خداست. در این آیه از قرآن عدهای معتقدند که به معنای زاری کردن و گریه کردن در خانه خداست. نکته بسیار مهم که در قرآن داریم بحث شأن نزول آیه است. به نظر می رسد اینکه نام این سوره آل عمران است بخاطر نام پدر امیرالمومنین است که نام اصلی ایشان عمران است که ملقب به ابوطالب هستند و ظاهراً منظور از آل عمران، امیرالمومنین هست و نام سوره هم همین است که آیه مباهله هم در همین سوره قرار می گیرد.
اصل داستان این بود که پیامبر نامه هایی به شهرهای اطراف می فرستادند و دعوت به اسلام میکردند. در آن مناطق نصارا و مسیحی زیاد بودند و گروهی60 یا 70 نفره از مسیحیان آمدند تا با پیامبر بحث کنند و از این تعداد حدود 14 نفر از شخصیت های برجسته آن مناطق بودند، ظاهراً سخنان پیامبر را نپذیرفتند و بر عقیده انحرافی خود اصرار ورزیدند، پیامبر هم از این انحراف احساس خطر برای امت خویش کردند و به دستور خدا دعوت به مباهله کردند که همه با فرزندان و همسران و جان هایشان در مباهله حاضر شوند و منظور از جان رسول الله در این داستان حضرت امیر است که به عنوان ولی مومنین معرفی شده است. مباهله متمایز کننده حق از باطل است و واقعه مباهله توجه دادن امت اسلامی به خطر انحراف به شکل شبیه سازی است. آیه مباهله خیلی کاربردی است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
تاکنون نظری ثبت نشده است