- 1279
- 1000
- 1000
- 1000
جایگاه ولی فقیه در هدایت جامعه اسلامی، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی با موضوع «جایگاه ولی فقیه در هدایت جامعه اسلامی»، جلسه دوم، سال 1400
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»
«ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل میشود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد.»
امام علیه السلام با مردم چه در عصر ظهور و چه در عصر غیبت به دو گونه با مردم در ارتباط است.
یک ارتباط مستقیم و چهره به چهره و دو ارتباط امام به واسطه نمایندگان که به دو گونه است. معرفی نماینده اسمی، معرفی نماینده وصفی
در معرفی وصفی، مردم از بین یاران امام آنکه بیشترین صفت را دارد به عنوان مرجع سوالات انتخاب می کنند. همین دو حالت اسمی و وصفی هم در دوران غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد. مثل امام به تعبیر خودشان مثل خورشید پشت ابر است. خورشید وقتی در پشت ابر قرار می گیرد، خورشید هست. ابر برای من و نه برای خورشید مانع شده است. هیچ ابری نمی تواند خورشید را بپوشاند، من زیر سایه ابر گرفتارم. من می توانم از زیر سایه ابر خارج بشوم. امکان رسیدن به محضر خورشید است. ظهور نیست که همه، خوب و بد و مومن و منافق و کافر در محضر حضرت باشند، غیبت است ولی هر کسی بخواهد و کمر همت ببندد می تواند با حرکت تهذیبی از فضای غیبت به محضر حضرت تشرف پیدا کند.
روش بعدی که همه امت، در دوران غیبت از امام استفاده می کنند روش استفاده از نمایندگان است. در عصر غیبت و در عصر غیبت صغری، حضرت نمایندگان اسمی که چهار نفر بودند داشتند و در دوران غیبت کبری نماینده وصفی دارند.
امام عسکری علیه السلام در معرفی نمایندگان وصفی خود فرمود هر کدام از فقیهان که احکام و آداب الهی و معارف ما را بدانند با داشتن این چهار محور نماینده من هستند.
" و اما من کان من الفقهاء، صائنا لنفسه، حافظه لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه، و ذلک لا یکون الا بعض فقهاء الشیعة لا جمیعهم ."
"اما کسی که دارای مقام فقاهت است: 1- خود نگهدار. 2- نگهبان دین. 3- مخالف با هوای نفس. 4- فرمانبردار مولا و خداوند متعال است. "با این ویژگی ها" بر عامه مردم است که از او پیروی نمایند، البته تمام فقهای شیعه چنین نیستند، بعضی از آنها چنین اند.
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»
«ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل میشود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد.»
امام علیه السلام با مردم چه در عصر ظهور و چه در عصر غیبت به دو گونه با مردم در ارتباط است.
یک ارتباط مستقیم و چهره به چهره و دو ارتباط امام به واسطه نمایندگان که به دو گونه است. معرفی نماینده اسمی، معرفی نماینده وصفی
در معرفی وصفی، مردم از بین یاران امام آنکه بیشترین صفت را دارد به عنوان مرجع سوالات انتخاب می کنند. همین دو حالت اسمی و وصفی هم در دوران غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد. مثل امام به تعبیر خودشان مثل خورشید پشت ابر است. خورشید وقتی در پشت ابر قرار می گیرد، خورشید هست. ابر برای من و نه برای خورشید مانع شده است. هیچ ابری نمی تواند خورشید را بپوشاند، من زیر سایه ابر گرفتارم. من می توانم از زیر سایه ابر خارج بشوم. امکان رسیدن به محضر خورشید است. ظهور نیست که همه، خوب و بد و مومن و منافق و کافر در محضر حضرت باشند، غیبت است ولی هر کسی بخواهد و کمر همت ببندد می تواند با حرکت تهذیبی از فضای غیبت به محضر حضرت تشرف پیدا کند.
روش بعدی که همه امت، در دوران غیبت از امام استفاده می کنند روش استفاده از نمایندگان است. در عصر غیبت و در عصر غیبت صغری، حضرت نمایندگان اسمی که چهار نفر بودند داشتند و در دوران غیبت کبری نماینده وصفی دارند.
امام عسکری علیه السلام در معرفی نمایندگان وصفی خود فرمود هر کدام از فقیهان که احکام و آداب الهی و معارف ما را بدانند با داشتن این چهار محور نماینده من هستند.
" و اما من کان من الفقهاء، صائنا لنفسه، حافظه لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه، و ذلک لا یکون الا بعض فقهاء الشیعة لا جمیعهم ."
"اما کسی که دارای مقام فقاهت است: 1- خود نگهدار. 2- نگهبان دین. 3- مخالف با هوای نفس. 4- فرمانبردار مولا و خداوند متعال است. "با این ویژگی ها" بر عامه مردم است که از او پیروی نمایند، البته تمام فقهای شیعه چنین نیستند، بعضی از آنها چنین اند.
تاکنون نظری ثبت نشده است