- 2708
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 178 و177 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 178 و 177
سَآءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایتِنَا وَأَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ
مَن یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِى وَمَن یُضْلِلْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَسِرُونَ
ترجمه
چه بد مَثَلى دارند کسانى که آیات ما را تکذیب کردند. و(لى) آنان تنها به خودشان ستم مى کردند.
هرکه را خدا هدایت کند، تنها اوست هدایت یافته، و هر که را گمراه کند، پس آنان همان زیانکارانند.
شاید دلیل اینکه در مورد هدایت یافتگان کلمه مفرد «مهتد» به کار رفته و در مورد گمراهان به صورت جمع آمده «خاسرون»، آن باشد که راه هدایت یافتگان یکى است و با هم متّحدند، امّا منحرفان، متفرّقند و راهشان متعدّد است.
جان گرگان و سگان هر یک جداست متّحد جانه اى شیران خداست
گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست. خداوند حکیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود.
گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست. خداوند حکیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود.
پیام ها
هدایت به دست خداوند است و اگر لطف او نباشد، علم به تنهایى سبب نجات و هدایت نمى شود. «من یهد اللّه»
هدایت یافتگان از هر گونه زیان و خسران دور هستند، زیرا ضلالت سرچشمه خسارت است. «مَن یضلل اللّه فاولئک هم الخاسرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
سَآءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایتِنَا وَأَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ
مَن یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِى وَمَن یُضْلِلْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْخَسِرُونَ
ترجمه
چه بد مَثَلى دارند کسانى که آیات ما را تکذیب کردند. و(لى) آنان تنها به خودشان ستم مى کردند.
هرکه را خدا هدایت کند، تنها اوست هدایت یافته، و هر که را گمراه کند، پس آنان همان زیانکارانند.
شاید دلیل اینکه در مورد هدایت یافتگان کلمه مفرد «مهتد» به کار رفته و در مورد گمراهان به صورت جمع آمده «خاسرون»، آن باشد که راه هدایت یافتگان یکى است و با هم متّحدند، امّا منحرفان، متفرّقند و راهشان متعدّد است.
جان گرگان و سگان هر یک جداست متّحد جانه اى شیران خداست
گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست. خداوند حکیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود.
گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست. خداوند حکیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود.
پیام ها
هدایت به دست خداوند است و اگر لطف او نباشد، علم به تنهایى سبب نجات و هدایت نمى شود. «من یهد اللّه»
هدایت یافتگان از هر گونه زیان و خسران دور هستند، زیرا ضلالت سرچشمه خسارت است. «مَن یضلل اللّه فاولئک هم الخاسرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است